Gaming bevindt zich in de middeleeuwen
Oprichter EA is niet tevreden.
Trip Hawkins, oprichter van Electronic Arts en Digital Chocolate, heeft tijdens de GamesBeat 2011 conferentie zijn ongenoegen geuit over het huidige klimaat in de gamesindustrie. Volgens Hawkins bevinden we ons momenteel in de middeleeuwen van gaming. Deze begon toen Nintendo startte met het licenseren van software. Dit zou creativiteit en innovatie in de weg staan.
"Ik denk dat we onze gulden jaren gehad hebben toen game ontwikkelaars gebruik maakte van floppy disks en toen het een open en vrij platform was; toen iedereen games kon maken op die manier zoals ze zelf wilden. Toen kwam Nintendo en deed het licenseren van software haar intreden en sindsdien zitten we in de middeleeuwen."
"Hoeveel grote bedrijven zijn er gebouwd op het wereldwijde web, wat een open platform is. De lijst gaat door en door. Nintendo doet al 25 jaar haar zaken op haar manier en er is geen enkel bedrijf dat gebouwd is door steun van Nintendo."
Hawkins vertelde verder dat ontwikkelaars enkel innovatie games kunnen maken als ze de steun hebben van een grote uitgever, zoals Nintendo. Hij denkt dan ook dat bedrijven die zich richten op social- en browser games creatief kunnen zijn zonder verantwoording af te leggen aan grote bedrijven. Daardoor zouden zij ook succesvoller zijn.