Gears of War 4 - Alles wat we weten
Update: Horde 3.0
Het is 'Emergence Day' 2006. Epic Games staat na die dag niet meer bekend om Unreal en Jazz Jackrabbit, maar om de nieuwste IP voor Microsofts Xbox 360: Gears of War. Het team zet onder leiding van Cliff Bleszinski een nieuwe standaard neer in het cover-based shootergenre, wat voor het grote succes van de game zorgt. We zijn inmiddels tien jaar, vier games, een remake en een wissel van ontwikkelaar verder. Het is nu aan Gears of War-veteraan Rod Fergusson en zijn team The Coalition om van Gears of War 4 net zo'n groot succes te maken.
Setting
Het is vijfentwintig jaar na het einde van Gears of War 3. Het wapen dat Marcus Fenix gebruikte om voor eens en altijd aan de Locust en de Lambent een einde te maken, heeft een nare nasmaak. Fossiele brandstoffen, zoals het gewilde Imulsion, zijn volledig onbruikbaar. Daardoor moeten de mensen op de planeet Sera een nieuwe manier van overleven zoeken. Alsof dat nog niet moeilijk genoeg is, heeft het wapen nog een neveneffect. De planeet wordt geteisterd door elektrische stormen en sterke windvlagen die alles op hun pad vernietigen.
De hervormde Coalition of Ordered Governments (COG) schat dat er nog een paar honderdduizend mensen op Sera leven. Om ervoor te zorgen dat dat aantal niet daalt, bouwt de organisatie steden die met hoge muren omringd zijn. Daarnaast heeft de COG de noodtoestand uitgeroepen, waardoor inwoners onder geen enkel beding de steden mogen verlaten. Een groep overlevenden verwerpt de standpunten van de organisatie en gaat nu door het leven als Outsiders. Die mensen leven buiten de wet van de COG en voeren van tijd tot tijd aanvallen uit op het grondgebied van de grootmacht om zo te kunnen overleven.
Campaign
De singleplayer is veel intiemer en persoonlijker dan zijn voorgangers. Gears of War 4 volgt James Dominic 'JD' Fenix (Liam McIntyre), Kait Diaz (Laura Bailey) en Delmont 'Del' Walker (Eugene Byrd) voor een dag. Ze hebben de taak op zich genomen om de recent verdwenen mensen uit Kaits dorp te redden uit de handen van de monsterlijke Swarm. In dat alles neem je de rol aan van Marcus Fenix' en Anya Strouds zoon JD. The Coalition beschrijft JD als "een idealist met een doel”.
Toen hij jong was, rende hij weg van huis en sloot hij zich bij de COG aan, waar hij het tot de rang van luitenant schopte. Als het verhaal begint, is hij samen met zijn goede vriend en teamgenoot Del gedeserteerd na een incident. Naast de nieuwe Swarm-factie moeten JD en zijn team het ook opnemen tegen DeeBees, het robotleger van de COG. De toon van de campaign ligt volgens het ontwikkelteam het dichtst bij de eerste Gears of War en is het begin van een nieuwe saga.
The Coalition blijft daarentegen wel trouw aan de Gears of War-formule. Zo bevat de campaign zogenaamde pallet cleansers die ervoor moeten zorgen dat het schietelement fris blijft aanvoelen. De rijmissie in Gears of War 1 en de Reavermissie in Gears of War 2 zijn voorbeelden van dat soort afwisselingen in voorgaande games. Daarnaast zijn de asymmetrische opsplitsstukken ook weer van de partij. Daarin gaat een deel van het team bijvoorbeeld een huis in om dekking te geven terwijl het andere team de vijand naar het open veld lokt.
Het hele verhaal is met twee personen te spelen. De ene speler neemt de rol aan van JD, de andere die van Del of Kait. Dat kan zowel met z'n tweeën op de bank als over Xbox Live. Voor de liefhebbers is er weer een filter voor gore en schelden. De singleplayer heeft een resolutie van 1080p en een frame rate van 30 frames per seconde.
Gameplay
Net zoals zijn voorgangers combineert Gears of War 4, het third-person shooter aspect met cover-based gameplay. Cover is het belangrijkste element in Gears of War en de studio heeft gekeken naar een manier om het dynamischer te maken. Zo kwam het in voorgaande delen wel eens voor dat twee man aan een andere zijde van hetzelfde stuk muur kwamen te zitten, met een soort Naked Gun-scenario als gevolg. In Gears of War 3 werd dat deels opgelost met de mantle kick, waarmee je in cover naar de andere kant sprong om een vijand te overrompelen. Uit die mechaniek is de vault kick ontstaan. Die stelt je in staat om tijdens een sprint over een stukje cover te springen, wat hetzelfde effect heeft als de mantle kick.
Gears of War 4 introduceert ook de zogenaamde yank. Daarmee trek je een vijand over cover naar je toe, waarna je hem met een mes executeert. In de multiplayer kun je dat met de juiste timing counteren om zo de yanker een kopje kleiner te maken. Het team van Fergusson wil cover dynamischer maken dan ooit tevoren. Daarom komt het met een nieuw soort cover, die nog het meeste weg heeft van grote vloeibare eieren. Die eieren zijn gelegd door de Swarm en kunnen vijanden bevatten. In het slechtste geval komt er een wezen tevoorschijn dat ervoor zorgt dat alle eitjes knappen, waardoor je ineens tegen veel meer vijanden komt te staan.
De windvlagen die Sera teisteren zijn er niet alleen voor de show. Ze spelen ook op het gebied van gameplay een rol. Fergusson noemt het een soort baasgevecht tegen het weer. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat projectielen anders reageren dan normaal, omdat de wind ze naar een andere richting slingert. Een granaat tegen de wind in gooien kan zomaar verkeerd uitpakken, want voor je het weet vliegt hij in je gezicht. Het is echter niet zo dat dit alleen op jou effect heeft. Als vijanden zich bijvoorbeeld willen verplaatsen, moeten ze soms tegen de wind in lopen, waardoor ze een stuk langzamer worden.
De grootste inspiratie voor de rest van de gameplay ligt bij het derde deel. Dat wil zeggen dat The Coalition Gears of War 3 als het fundament gebruikt. Zo schiet de Gnasher vanuit de loop van het wapen. Dat in tegenstelling tot Gears of War: Judgement en Gears of War: Ultimate Edition waar het wapen vanuit het middelpunt van het scherm schoot. De ontwikkelaar heeft ook gekeken naar de goede elementen uit Judgement en Ultimate Edition om zo de beste ervaring te creëren.
Cross play en Xbox Play Anywhere
Gears of War 4 ondersteunt cross play tussen de pc en Xbox One. Dit stelt je onder andere in staat om de save-file van de singleplayer in beide versies te gebruiken. Daarnaast maakt cross play samenspel tussen beide platformen mogelijk, waardoor een Xbox One-speler de campaign-, multiplayer- en Hordemodus met een pc-speler kan spelen.
Ook ondersteunt Gears of War 4 Xbox Play Anywhere. Als je de game digitaal koopt, dan kun je door Play Anywhere met één exemplaar de game op zowel pc als Xbox One spelen. Hier komen dan geen extra kosten bij. Gears of War is de eerste game die Xbox Play Anywhere ondersteunt.
Wapens
Gears of War 4 brengt oude wapens terug en introduceert nieuwe. Daarnaast zijn er ook wapens die gegarandeerd niet meer terugkomen.
Terugkerende wapens
- Lancer Assault Rifle
- Hammerburst II
- Retro Lancer
- Snub Pistol
- Gnasher Shotgun
- Torque Bow
- Boomshot Grenade Launcher
- Longshot Sniper Rifle
- Boltok Revolver
- Smoke Grenade
- Frag Grenade
- Incendiary Grenades
- Mulcher
- Mortar
- Hammer of Dawn (alleen in flashbacks)
Niet terugkerende wapens
- Ink Grenade
- Digger Launcher
- Sawed-Off Double Barreled Shotgun
Nieuwe wapens
- Dropshot
- Buzzkill
- Enforcer
- Overkill
- Tri-Shot
- EMBAR
- Combat Knife
- Salvo Rocket Launcher
- Mark 1 Markza Sniper Rifle
- Shock Grenades
Multiplayer: algemeen
Dit keer krijgen zowel de singleplayer als de multiplayer evenveel aandacht in het ontwikkelproces. "Bij de ontwikkeling van Gears of War 1 ging 90 procent van onze tijd naar de campaign en 10 procent naar de multiplayer. Dat is nooit verder gegroeid dan een 70/30 verhouding", zegt Fergusson. Ditmaal is The Coalition vanaf dag één begonnen met beide onderdelen van de game om zo alles uit beide modi te halen. Daarbij krijgt de ontwikkelaar ondersteuning van het in Londen gevestigde Splash Damage, dat ook heeft geholpen met de multiplayer van Gears of War: Ultimate Edition.
In de multiplayer is het COG of Outsiders tegen Swarm of DeeBees. Elke factie heeft zijn eigen Combat Knife en attributen. Het populairste wapen van alle Gears of War-multiplayers is de Gnasher. De studio besteedt veel aandacht aan de werking van de shotgun, omdat de gevechten met dat wapen de essentie van de multiplayer zijn. "We doen er alles aan om de Gnasher zo goed mogelijk te laten werken, en dat is niet gemakkelijk. Je moet namelijk ook rekening houden met latency", benadrukt Fergusson.
De Gears of War 4 multiplayer moet voor iedereen toegankelijk worden: van de casual gamer tot de eSport-professional. De multiplayer draait aan een frame rate van 60 frames per seconde en werkt met dedicated servers. Als je samen met iemand split-screen online speelt, valt de frame rate terug naar 30 frames per seconde.
De Gears of War 4 multiplayer beta preview lees je hier.
Multiplayer: maps en modi
Gedurende een jaar krijgt Gears of War 4 er 24 maps bij. Die komen gratis in de map-rotatie te staan. Als je de maps zelf wilt bezitten, moet je ze wel apart kopen. Op dit moment zijn er tien maps en acht modi bekend.
Maps
- Dam
- Fallout
- Forge
- Foundation
- Gridlock
- Harbor
- Impact
- Lift
- Reclaimed
- Relic
Modi
- Team Deathmatch
- King of the Hill
- Guardian
- Warzone
- Execution
- Dodgeball
- Escalation
- Arms Race
Horde 3.0
De Hordemodus zag voor het eerst het licht in Gears of War 2 en is terug van weggeweest. De modus zet vijf man tegenover vijftig waves aan Swarm- en DeeBee-vijanden, waarbij elke wave steeds meer uitdaging biedt. Net zoals in de voorgaande iteraties is er na elke tiende wave een Boss Wave. De 3.0-versie introduceert vijf verschillende gevechtsklassen: Soldier, Sniper, Scout, Heavy en Engineer. Iedere rol beschikt over zijn eigen uitrusting en wapens. Met behulp van de zogenaamde Fabricator kun je overal op de map wapens en fortificaties neerzetten. De windvlagen uit de singleplayer spelen ook een rol in Horde. Er bestaat namelijk een kans dat de windvlagen de fortificaties wegblazen.
De gamemodus maakt daarnaast gebruik van zogenaamde Gear Cards. Die kaarten geven je een voordeel in het gevecht. Zo geven ze je 10 procent meer schade met de Lancer en 20 procent meer explosieve munitie. Het is niet bekend of deze kaarten via microtransactie verkrijgbaar zijn.
Horde wordt gespeeld op de multiplayermaps van Gears of War 4 en kent een skill- en vaardighedenprogressiesysteem. In de oude games was het zo dat iedereen dezelfde map moest bezitten voordat je er Horde op kon doen. Met Horde 3.0 komt daar nu verandering in. Nu moet alleen de host de maps bezitten.
Systeemeisen (pc)
Minimum systeemeisen
- Besturingssysteem: Windows 10 Anniversary Edition
- Processor: AMD FX-6300 / i5 3470 @ 3.0 GHz
- Videokaart: Radeon R7 260X / Geforce 750 T
- Videogeheugen: 2 GB
- Werkgeheugen: 8 GB
- Harde schijfruimte: 80 GB
Aanbevolen systeemeisen
- Besturingssysteem: Windows 10 Anniversary Edition
- Processor: AMD FX-8350 / i5 4690 @ 3.5 GHz
- Videokaart: Radeon R9 290X of Radeon RX 480 / Geforce 970 of Geforce GTX 1060
- Videogeheugen: 4 GB
- Werkgeheugen: 8 GB
- Harde schijfruimte: 80 GB
Ideale systeemeisen
- Besturingssysteem: Windows 10 Anniversary Edition
- Processor: AMD FX-9590 / i7 4790 @ 4 GHz
- Videokaart: Radeon R9 Fury X / Geforce 980 Ti of Geforce GTX 1080
- Videogeheugen: 4 GB / 6 GB of meer voor Nvidia
- Werkgeheugen: 16 GB
- Harde schijfruimte: SSD met 80 GB
Controller
Tot slot is er ook een gelimiteerde Gears of War 4 Xbox One Elite Controller verkrijgbaar. De overwegend bordeauxrode controller heeft een stoer uiterlijk. Opvallende details zijn onder meer de klauwafdrukken, het Gears of War-logo en de D-Pad met afbeeldingen van wapens uit de game.
Releasedatum, speciale edities, pre-order bonus en DLC
De standaard editie van Gears of War 4 is vanaf 11 oktober verkrijgbaar voor de pc en Xbox One. De Ultimate Edition geeft je al vanaf 7 oktober toegang tot de game en een digitale aankoop geeft je toegang tot zowel de pc- als de Xbox One-versie. In totaal komen er drie edities uit:
- Game
- Codes voor Gears of War 1, 2, 3 en Judgement (gelimiteerde tijd)
- Game
- Codes voor Gears of War 1, 2, 3 en Judgement (gelimiteerde tijd)
- Season Pass
- Vintage VIP Pack
- Permanente toegang tot 24 extra mappen
- Exclusieve Developer Playlist met toegang tot nieuwe maps en modi
- Zes Gear Packs
- Gelimiteerde SteelBook
- Vier dagen eerder speelbaar
Collector's Edition
- Game (verschillend per retailer)
- Codes voor Gears of War 1, 2, 3 en Judgement (gelimiteerde tijd en verschillend per retailer)
- Alle extra's van de Ultimate Edition (verschillend per retailer)
- JD op COG Bike Premium Statue
- Exclusieve lithograaf
- Frag Grenade sleutelhanger
- Drie Gears boxen (In-game)
- Premium Packaging
Daarnaast zijn er vier verschillende pre-order bonussen:
Pre-order bonus: Vintage Del Gear Pack (Xbox Store Only)
- Vintage Del skin
- Embleem
- Twee Vintage wapenskins
- Vintage Del bounty
- Gears of War: Ultimate Edition Character Pack voor Gears of War: Ultimate Edition
Pre-order bonus: Elite Gear Pack (bol.com)
- Vintage Del skin
- Black Walnut Gnasher wapenskin
- Drie Bounty Cards
Pre-order bonus: Elite Gear Pack (Amazon.com)
- Vintage Del skin
- Warbird Gnasher wapenskin
- Drie Bounty Cards
Pre-order bonus: Brothers to the End Elite Gear Pack (Alle pre-orders)
- Tomorrow Anya personage
- Old Man Marcus personage
- Zombie Dom personage
- Gold Wave Lancer en Gnasher wapenskins