Geen plannen voor Source-engine 2.0
"We blijven de huidige engine updaten."
Door de jaren heen is Valve's Source-engine geëvolueerd tot een knap staaltje vakmanschap dat zeven jaar na release nog steeds veel populariteit geniet en mooie plaatjes aflevert. Weinig engines deden het Source voor, dat mag duidelijk zijn.
Een vraag die -gezien de ouderdom van de grafische engine- dan ook regelmatig terugkeert in interviews met werknemers bij Valve is of ze het geen tijd vinden een opvolger voor Source te ontwikkelen. Chet Faliszek, één van de grote bonzen bij de ontwikkelaar, vertelde onlangs in zo'n interview dat dat momenteel niet hun strategie is.
In plaats van een geheel nieuwe engine te ontwikkelen, worden alle nieuwigheden via updates toegevoegd. Het grote voordeel daarvan is uiteraard dat werknemers dezelfde tools kunnen blijven gebruiken en niet vertrouwd moeten raken met een nieuwe digitale omgeving, wat Valve een berg manuren zou kosten.
Misschien is dat een verklaring waarom ze daar bij Valve tegenwoordig ieder jaar wel een game uitbrengen waar we vroeger vijf tot zelfs zes jaar geduld moesten oefenen tot er wat nieuws van hun hand verscheen. Als dat echt het geval is, mogen ze de Source-engine wat mij betreft blijven updaten tot het eind der tijden.