Skip to main content

Ghost Recon Breakpoint draagt survival hoog in het vaandel

Bear Grylls is er niets bij.

Tijdens de Gamescom-beurs in Keulen heeft Ubisoft aan een select groepje journalisten de PvP-component van Ghost Recon Breakpoint getoond. Zo voert de ontwikkelaar een aantal veranderingen door die Breakpoint van zijn voorganger Wildlands onderscheiden. Daarvoor werd naar de feedback van fans geluisterd. De game vindt bijvoorbeeld in een nieuw gebied plaats: de fictieve archipel Aurora in de Stille Oceaan. Bovendien tracht Ubisoft Paris de game realistischer te maken door de nadruk op survival te leggen. Ten slotte is Breakpoints PvE- én PvP-content al vanaf dag één beschikbaar en lopen beide naadloos in elkaar over.

Tijdens de PvP-sessie waren de twee multiplayermodes Elimination en Sabotage op twee maps speelbaar. Elimination is een tactische variant op de klassieke Team Deathmatch: naarmate het spel vordert, wordt de map geleidelijk aan kleiner. Battle royale in het klein, als het ware. In Sabotage probeert een team van vier spelers dan weer een bom te plaatsen, terwijl een ander team deze onschadelijk moet maken. Voor beide modi benadrukt Ubisoft communicatie en teamwork.

Bekijk op YouTube

Deze modi zijn met vier verschillende classes speelbaar. Assault heeft meer gezondheid en blinkt in offensieve acties uit, terwijl de sluipschuttersklasse Sharpshooter over speciale munitie beschikt, die het mogelijk maakt om vijanden vanop lange afstand te raken, en zijn adem kan inhouden om preciezere schoten af te vuren. De Panther-klasse is op een stealth-speelstijl gebaseerd. Zo maakt een rennende Panther minder geluid en heeft hij steeds wapens met geluidsdemper en een rookbom ter beschikking, waarmee hij na een schermutseling direct kan ontsnappen. Ten slotte is er de Engineer die een raket kan afvuren. Deze klasse is gespecialiseerd in de vernietiging van voertuigen en drones.

Zoals eerder vermeld is de grootste verandering tegenover Ghost Recon Wildlands de toevoeging van overlevingsmechanieken. Zowel in de PvP- als PvE-modi moet je namelijk niet alleen met het vijandelijke team, maar ook met de natuur rekening houden. Gezondheid regenereer je niet langer vanzelf. Zo kan je character tijdens een gevecht blijvende schade oplopen, wat je ertoe dwingt om verband of andere medische middelen te gebruiken. Verwondingen hebben verstrekkende gevolgen en bestaan uit drie gradaties. Bij de eerste laag loop je mank, is je uithoudingsvermogen verminderd en is het richten van je wapen niet meer accuraat. Bij de tweede laag loop je nog steeds mank, maar is dit nu aanzienlijk verergerd. Hetzelfde geldt voor het uithoudingsvermogen. Tenslotte kan je in deze tweede laag enkel vuren vanuit de heup. Bij de derde laag moet je onmiddellijk handelen wil je je verwondingen overleven.

Ubisoft heeft de feedback van de community op Wildlands duidelijk ter harte genomen en probeert verbeteringen actief te implementeren. Het feit dat de PvE- en PvP-content van de game met elkaar versmolten zijn, is alvast een grote stap vooruit. Het is alleen nog de vraag hoe de overlevingsmechanieken uiteindelijk zullen uitpakken. Hoe het ook zij, Breakpoint heeft een sterke basis om op voort te bouwen en je PvP-avonturen in Aurora bevatten heel veel potentieel om memorabel te zijn.

Lees ook dit