Ghost Recon Breakpoint preview - Jon Bernthal belooft veel goeds
Preview in Parijs.
Na de Ghost Recon Breakpoint Gamescom-preview heeft Ubisoft meer over de game uit de doeken gedaan tijdens een besloten persevenement in Parijs. De uitgever heeft namelijk dieper het PvE-component van Ghost Recon Breakpoint uitgelicht. Zo gaf de ontwikkelaar meer informatie over het verhaal, het personage van Jon Bernthal en het eiland Aurora. Ten slotte werden ook verschillende typen vijanden, het bivouac-systeem en de algehele feel van de game besproken.
Alles begint wanneer je als Ghost naar Aurora wordt gestuurd. Daar bevindt het hoofdkwartier van Skell Tech zich. Voor wie Wildlands speelde, klinkt de naam vast bekend in de oren, want Jace Skells uitvindingen speelden daarin een belangrijke rol. Je missie is om uit te zoeken wat er met hem gebeurd is, maar al gauw introduceert de game de vijandelijke Wolves, die onder leiding van Cole Walker - gespeeld door topacteur Jon Bernthal - staan.
Cole Walker is een voormalige vriend van jouw personage en was tevens lid van de Ghosts. Er heeft duidelijk iets plaatsgevonden wat hem overstag heeft doen gaan, en het ontrafelen van dit mysterie is een van de grootste drijfveren van het narratief. Hoewel een oordeel over het verhaal of andere aspecten van de game in een preview voorbarig is, mag er wel gezegd worden dat Jon Bernthals ervaring met actiefilms zeer positief doorschijnt.
Tijdens de drie uur durende speelsessie werden ook nieuwe gameplaymechanieken getoond, die tijdens de Gamescom-presentatie niet toegankelijk waren. Eentje die nauw verbonden is met het verhaal zijn dialoogopties. Assassin's Creed Odyssey was de eerste Ubisoft-game met dialoogopties, en nu zijn ze dus ook in Ghost Recon Breakpoint aanwezig. Het is vooralsnog niet duidelijk of jouw dialoogkeuzes ook een invloed op het verhaal uitoefenen.
Bovendien is er nu een bivouac-systeem. Dat betekent dat je een kamp kunt opzetten en je gezondheid kunt herstellen, maar ook offensieve voorbereidingen kunt treffen. Je kunt bijvoorbeeld speciale brouwsels creëren, die je uithoudingsvermogen of precisie met een geweer tijdelijk verbeteren. De speciale kampen maken het ook mogelijk om je klasse te veranderen en zo nieuwe vaardigheden op te doen en wapens te gebruiken. De verschillende bivouac-locaties dienen tot slot ook als fast-travel punten in de game. Ubisoft biedt je zo een flexibiliteit in speelstijlen aan, die voorheen niet mogelijk was.
Bovendien heeft Ubisoft voor meer variatie in de vijanden gezorgd. Er zijn nu vijanden met veel bepantsering die andere tactieken of zelfs het gebruik van drones vergen. Drones hebben onderling ook variatie, van varianten die zo groot zijn als een auto of zo klein als een mus. Daarnaast kun je het ook tegen de elite-Wolves opnemen, die zich volgens de ontwikkelaar sneller voortbewegen dan reguliere vijanden.
Wat betreft de gameplay houdt Ubisoft de feedback van de fans in het achterhoofd. Daar blijft het echter niet bij. Ubisoft tracht namelijk om Breakpoints verhaal net zo veel aandacht te geven als de gameplay zelf. In de eerste vijftien minuten alleen al zijn er veel narratieve beloftes gemaakt, met verstrekkende en interessante gevolgen voor het verhaal. Het is nu nog afwachten of Ubisoft erin slaagt deze beloftes daadwerkelijk waar te maken.