Ontslagen bij Gigantic-ontwikkelaar Motiga
Studio is zo goed als opgedoekt.
Uitgever Perfect World Entertainment heeft het gehele team achter Gigantic ontslagen. Het bedrijf kocht ontwikkelaar Motiga in mei 2017.
De beslissing heeft te maken met het feit dat het Chinese Perfect World zich in de toekomst wil richten op 'games als service'. Om die reden heeft de uitgever ook Torchlight-ontwikkelaar Runic Games gesloten.
De games van beide studios blijven wel te koop en de november update van Gigantic gaat nog steeds door. Verder geeft Perfect World Entertainment aan dat er nieuws op komst is voor de Torchlight-serie. Het bedrijf blijft 'toegewijd' aan de toekomst van de reeks.
In hetzelfde persbericht staat dat de beslissing om Runic Games te sluiten en Motiga af te schalen niet aan elkaar gerelateerd zijn. Echter wordt in beide gevallen hetzelfde argument gebruikt.
Nu de industrie zich massaal op 'games als service' stort, bestaat de kans dat die markt verzadigd raakt. Er is immers een limiet aan hoeveel van dat soort games iemand tegelijkertijd kan spelen.
Net zoals bij de eerdere trend van free-to-play games zijn het mogelijk de ontwikkelaars die aan het kortste eind trekken. De jacht op meer omzet gaat wellicht ten koste van de getalenteerde artiesten die onze games maken.