Skip to main content

God of War Ragnarök preview - Het begin van het einde der tijden

De eerste uren in de game.

God of War Ragnarok is het langverwachte vervolg op de game die vier jaar geleden meer dan terecht vele 'Game of the Year'-prijzen in de wacht sleepte. Het is tevens direct het einde van de kort maar krachtige Noorse saga, dus het belooft een hoop spektakel te worden. Met de release om de hoek mag ik hier alvast mijn vroege impressies van de eerste uren van de game delen.

God of War Ragnarok pakt een aantal jaar na het verhaal uit het origineel de draad op. De puberende Atreus krijgt de baard in de keel, maar bovendien ook meer vrijheid van zijn strenge vader Kratos. In het vervolg reis je dit keer door alle negen rijken. Het verhaal begint in Midgard, bij het vertrouwde huis van Kratos en Atreus. Vader en zoon bereiden zich voor op de Fimbulwinter en het daaropvolgende, allesvernietigende Ragnarok.

Bekijk op YouTube

De gameplay lijkt tijdens mijn eerste uren in de game vooralsnog grotendeels onveranderd. Wanneer je door de gebieden loopt, beland je regelmatig in een gevecht. De combat is net als in zijn voorganger mede dankzij de bikkelharde combo’s en finishers intens. Wapens en pantser kunnen meerdere keren opgewaardeerd worden, waardoor de statistieken verhogen en nieuwe upgrades in de skill tree ontgrendeld worden. Na een aantal levels verandert ook het uiterlijk van die voorwerpen. Op het vlak van gevechten en progressie zijn er tot nu toe geen drastische veranderingen op te merken.

Buiten de gevechten om stuit je op de nodige kisten met loot. Net als in het origineel zijn enkele daarvan vergrendeld en moet je in de omgeving op zoek naar drie runes om ze uiteindelijk open te kunnen breken. Andere kisten liggen verstopt op zijwegen of achter een parcours. De meeste van de vergaarde materialen gebruik je vervolgens om je pantser en wapens te upgraden waardoor je sterkere vijanden meer weerstand kunt bieden. Naast de kisten zijn er ook andere collectibles, zoals runeschriften om te ontcijferen. Tot slot zijn er de nodige (zij-)activiteiten die je vaak gemakkelijk mee pakt of op een later moment alsnog kunt doen. Ook buiten de gevechten en het verhaal om biedt God of War Ragnarok voldoende om je in te verliezen.

Tijdens mijn eerste bezoek aan Svartalfheim vaar ik veel in een bootje. Op verschillende locaties zijn er aanlegplaatsen waar je op land kunt deelnemen aan puzzels, gevechten en andere zijmissies in de vorm van zogenaamde gunsten. Tijdens het bezoek voltooi ik een gunst waarin ik door een combinatie van parcour, puzzels en combat drie verschillende haarden moet openen om zo de materialen voor het krachtigste pantser van Niðavellir te verkrijgen. Kom maar op met die Ragnarok! De gunsten lijken tot nu toe handige, exclusieve voorwerpen te geven die het verhaal en andere zij-activiteiten beter haalbaar maken.

God of War Ragnarok maakt in zijn eerste uren een sterke start. De combat en het progressiesysteem zijn net als de reboot uit 2018 zeer solide. De vele zij-activiteiten in de Noorse wereld lijken daarnaast voor vele extra uren content garant te staan. Mijn eerste uren voelen vooralsnog vertrouwd aan en maken me bovendien hongerig naar de rest van de game.

De volledige God of War Ragnarok review met Menno’s definitieve eindoordeel staat op donderdag 3 november om 17.00 uur online. De God of War Ragnarok release is 9 november 2022.

Lees ook dit