Skip to main content

God of War Ragnarok review - Donders goed

Kleine jongens worden groot.

Eurogamer.nl - Aanrader badge
God of War Ragnarok heeft nog brutere combat, een grootse schaal en een indrukwekkend verhaal, maar mist de magie van zijn voorganger.

Voor de God of War Ragnarok review betreedt Menno de negen werelden om een allesvernietigende oorlog voor eens en voor altijd te stoppen.

In 2018 vond Sony Santa Monica de God of War-formule opnieuw uit met een ijzersterk gemoderniseerde game. De graphics, combat en zelfs mythologie gingen toen op de schop. Daarmee werd een machtig fundament neergelegd waarop volgende delen konden bouwen. Dat is precies wat God of War Ragnarok doet en daarmee meteen de Noorse saga afsluit. De ontwikkelaar voegt de Noorse mythologie namelijk samen in twee in plaats van drie games. God of War kennende krijg je daardoor in een nog sneller tempo tal van bloedstollende momenten op je beeldscherm. In deze zo spoilervrij mogelijke review lees je hoe Sony Santa Monica met God of War Ragnarok de magie van zijn voorganger nét mist, maar wel een erg sterk einde voor het Noorse tweeluik neerzet.

Een van de belangrijkste onderdelen van de game is nog steeds het meeslepende verhaal. God of War Ragnarok hervat de reis van Kratos en Atreus. De Fimbulwinter is gestart en de relaties met andere inwoners van de verschillende Noorse werelden beginnen te rommelen. Doorheen de hele game zijn meerdere climactische momenten verspreid die de adrenaline laten stromen. Tussen die bloedstollende momenten door wordt het echter vrij langdradig. De game verwacht namelijk iets te vaak hetzelfde van jou. Door dat geforceerd rekken snak je soms naar het volgende gebied of gameplaysegment. Een smetje op een verhaal dat volgens de studio gerust uit meerdere games had kunnen bestaan. Ragnarok geeft een antwoord op vragen uit zijn voorganger en sluit de saga waardig af, maar het tempo mag op verschillende momenten een stukje hoger.

God of War Ragnarok gebruikt en verbetert de ijzersterke combat van de reboot uit 2018. In Ragnarok gaat Kratos op reis met zijn Leviathan Axe, Blades of Chaos en een nieuw wapen. Wapens hebben een eigen element dat sterk is tegen verschillende vijanden, zoals ijs voor de Leviathan Axe en vuur voor de Blades of Chaos. Ten opzichte van de vorige game zijn er meer epische finishers en combo’s mogelijk. Nieuwe aanvallen speel je vrij met XP in de skill trees, met runes of door jezelf met relikwieën uit te rusten. Je kunt elk voorwerp bovendien meermaals upgraden. Ook is de variatie aan vijanden uitgebreid nu alle negen werelden te betreden zijn. Sommige baasgevechten (tegen andere goden) missen echter epische momenten en brute kracht, waardoor je minder verrast wordt. De combat in God of War Ragnarok voelt goddelijk, maar mist in sommige gevechten de brutaliteit en climaxen van zijn voorganger.

Tijdens de gevechten word je wederom bijgestaan door zoonlief Atreus. In Ragnarok wordt het aantal companions zelfs uitgebreid en kunnen verschillende personen aan jouw zijde vechten. Die companions kun je verschillende soorten pijlen laten schieten die tactisch ingezet worden. Ook de vaardigheden van je companions pas je op dezelfde wijze als die van Kratos aan. Je strijdmakkers zorgen voor een nuttige afleiding van vijanden en hebben een skill tree waarin je nieuwe vaardigheden vrijspeelt. Dankzij de extra companions die je kunt uitrusten met vaardigheden die op dat moment goed van pas komen, krijgen de gevechten nog meer diepgang.

Nu Atreus ouder is geworden, geeft Kratos hem meer vrijheid. Met die vrijheid mag Atreus zelf op pad gaan, waardoor hij in God of War Ragnarok een volledig speelbaar personage is. Het wisselen van speelbaar personage gebeurt op vaste momenten in het verhaal en is prachtig verwerkt in cutscenes waarin de gameplay vlekkeloos in elkaar overgaat. Het verhaal krijgt daardoor twee kanten. In tegenstelling tot Kratos heeft Atreus maar één wapen ter beschikking: zijn boog. Die kun je zowel op korte afstand - door er ontzettend hard mee te slaan - als ranged gebruiken. Daarnaast heeft Atreus zijn eigen vaardigheden en trucjes waar je naarmate het verhaal vordert vanzelf achter komt. De wisselende verhaalvertelling tussen Kratos en Atreus geeft een extra dimensie aan een al sterk verhaal, en de combat en vaardigheden van Atreus zorgen voor een fijne afwisseling.

God of War Ragnarok biedt ook buiten het hoofdverhaal erg veel content. Je kunt dit keer alle negen werelden betreden. Die werelden variëren sterk van elkaar en hebben elk eigen vijanden en mechanieken. In Vanaheim heb je bijvoorbeeld een bos met giftige planten die tijdelijk uit te schakelen zijn om de weg vrij te maken, terwijl je in Svartalfheim vaak met een bootje rondvaart om je doel te bereiken. Zijmissies, schatkaarten en uitdagingen vullen die werelden met content waarmee je loot - zoals pantsers en vaardigheden - verzamelt om krachtiger te worden. Ook vind je regelmatig schatkisten met upgrade-materialen. Die staan daadwerkelijk achter iedere hoek verstopt, waardoor het verzamelen snel in herhaling valt. Desondanks is de schaal van Ragnarok groot genoeg om jezelf naast het hoofdverhaal weer tientallen uren te verliezen.

De Playstation 5 is nog steeds moeilijk te verkrijgen, maar niet getreurd; God of War Ragnarok is ook op de Playstation 4 te spelen. Tijdens de gameplay merk je op meerdere vlakken dat de game met de vorige generatie in gedachten is ontworpen. Regelmatig kruip je door kleine grotten of moet je een steen uit de weg tillen zodat de wereld achter de doorgang tijd heeft om in te laden. Wanneer je tussen werelden (of binnen dezelfde wereld) reist, ga je via portalen naar een tussenwereld waar je enkele seconden tot een minuut wacht alvorens je via een volgend portaal de andere locatie betreedt. Op grafisch vlak heeft de game echter niet ingeboet en vormen alle gebieden wederom een visueel spektakel. Hoewel het Ragnarok goed had gestaan om net zoals in bijvoorbeeld Ratchet & Clank: Rift Apart door de werelden geslingerd te worden zonder laadtijden, laat die rekenkracht op zich wachten tot de volgende saga. Het is echter positief dat het slotstuk van dit tweeluik ook op de PlayStation 4 speelbaar is.

Sony eindigt 2022 met een klapper. God of War Ragnarok is in alles groots en biedt ontzettend veel om te beleven. Het vertelt een sterk verhaal met meerdere climactische momenten, maar heeft met vlagen ook een te langdradig segment. De wisselende gameplay tussen Kratos en Atreus geeft het verhaal echter een diepere betekenis en maakt de temperamentvolle relatie tussen hen weer een hot topic. De uitgebreide aanpassingsmogelijkheden voor de bikkelharde combat zorgen voor een nieuw jasje dat je in een vervolg mag verwachten. Al bij al is dit vervolg niet zo verrassend als het vorige deel, maar minstens zo fascinerend. God of War Ragnarok is een donders goede game.

Voor de God of War Ragnarok review speelde Menno op de PlayStation 5. De game is ook beschikbaar voor de PlayStation 4. De God of War Ragnarok release is op woensdag 9 november 2022.

Lees ook dit