Golf van protest rond PC’s 'From Dust'
DRM en slechte port zetten kwaad bloed.
Ubisoft krijgt de wind van voren van een hoop kwade PC-gamers. Aanleiding is de release van 'From Dust', een godgame waarin je als 'The Breath' de wereld mag vormgeven. Bij de release bleek het spel immers een ander DRM-systeem aan boord te hebben dan vooraf was aangekondigd.
Ubisoft en DRM (Digital Rights Management) gaan al een lange tijd terug, maar de laatste jaren probeert Ubisoft hun games steeds beter af te schermen tegen piraterij. Zo kwam het bedrijf vorig jaar op de proppen met een systeem dat een constante internetconnectie vereiste om een game te spelen. Onder andere Assassin's Creed 2 en The Settlers 7 hadden deze beveiliging aan boord. Een groot deel van de PC-gamers vond de beveiliging veel te ver gaan en kondigde aan alle games met gelijkaardige DRM te mijden.
Het is dus niet verwonderlijk dat een hoop gamers zich bij elke PC-release van Ubisoft vooraf informeert over welke DRM het spel zal bevatten. Ook voor bij From Dust was dit dan ook een prangende vraag, waarop echter tot twee weken voor de releasedatum geen antwoord kwam. Uiteindelijk leek de kwestie opgehelderd op het Ubisoft forum, waar een medewerker van Ubisoft de volgende verklaring postte: "To prevent any on-going confusion we would like to clarify From Dust PC will release with DRM requiring a one-time only online activation. After which you will be able to play the game online."
Veel spelers werden dan ook verrast toen op 17 augustus, de releasedag, bleek dat het spel tóch bij elke speelbeurt verbinding moest maken met een server. Bovendien bleek de PC-versie van From Dust abominabel slecht te zijn, met onder andere een framerate die vastgelegd is op 30 fps, geen aanpasbare geluids- of grafische opties en een klungelige muisbesturing. Samen zorgden al deze ergernissen voor een golf van klachten bij vooral Steam en Ubisoft zelf. Gesteund door het argument dat foute informatie over de DRM werd verstrekt vragen (en krijgen) veel kopers nu hun geld terug.