Skip to main content

Google's DeepMind AI verslaat professionele StarCraft 2 spelers

Computer says no(ob).

De kunstmatige intelligentie van het bedrijf DeepMind heeft twee professionele StarCraft 2-spelers verslagen. Dit hebben Google en Blizzard bekendgemaakt.

DeepMind speelde in december een reeks wedstrijden tegen de eSporters Grzegorz 'MaNa' Komincz en Dario 'TLO' Wünsch. De AI kreeg voor de speciale gelegenheid de bijnaam 'AlphaStar' en won uiteindelijk tien van de elf wedstrijden.

Bekijk op YouTube

AlphaStar had wel enkele voordelen ten opzichte van zijn menselijke tegenstanders. Zo had de AI de mogelijkheid zodanig uit te zoomen dat de hele map (weliswaar met de fog of war) zichtbaar was. Daarnaast maakt de AI gebruik van zogenaamde reinforcement learning waardoor het in een week tijd tweehonderd jaar aan speeltijd heeft geleerd.

Het is niet de eerste keer dat zelflerende bots tegen eSporters spelen. Zo versloeg in 2018 OpenAI zijn menselijke tegenstander Danil 'Dendi' Ishutin in Dota 2.

Lees ook dit