Skip to main content

Gran Turismo 7 blijft koppig zijn eigen ding doen

Elk voordeel heb z'n nadeel.

De Gran Turismo-reeks blaast dit jaar 25 kaarsjes uit en ontwikkelaar Polyphony Digital wil dat vieren met de release van Gran Turismo 7. Tijdens een groot persevenement rond Gran Turismo 7 werd benadrukt dat dit de grote terugkeer van de reeks moet worden, na spin-off 'Sport'. Tijdens het event was er een mogelijkheid tot een (digitale) live Q&A met niemand minder dan Gran Turismo-bedenker Kazunori Yamauchi. Meteen werd het duidelijk dat Gran Turismo koppig zijn eigen ding blijft doen. Dat is enerzijds charmant, maar tegelijk roept de conservatieve aanpak van de reeks belangrijke vragen op.

Gran Turismo 7 wil nog realistischer en immersiever dan zijn voorgangers zijn. Zoals steeds focust ontwikkelaar Polyphony op fotorealistische graphics. Deze keer ondersteunt de engine 'ray tracing' om de belichting zo dynamisch mogelijk te maken. Klank is volgens Yamauchi deze keer ook een grote focus - het geluid van elke individuele wagen werd in studio's met geluiddichte kamers opgenomen. Dat is erg welkom na de teleurstellende audio die Gran Turismo in het verleden vaak had. Tot slot zal de 'haptic feedback' van de PlayStation 5-controller het trillen van krachtige motors weergeven, wat je volledig in de ervaring moet onderdompelen.

Bekijk op YouTube

De terugkeer van de volwaardige GT Mode singleplayermodus springt in het oog. Traditiegetrouw moet je proeven afleggen, kun je een enorm assortiment wagens verzamelen, en zijn er verschillende racedisciplines om van te proeven. Volgens Yamauchi zijn er talloze systemen waardoor je "een jaar na release nog nieuwe dingen zult ontdekken". Er is bijvoorbeeld het GT Cafe waar je als speler terecht kunt, dat als een grondlaag voor de structuur van de campaign dient. Hier krijg je meer uitleg over bepaalde wagens en kun je zelfs de designers van bepaalde wagens ontmoeten. Yamauchi vergelijkt het met het museum uit Sport, maar dan een stap verder.

De studio heeft ook lessen geleerd uit het competitieve aspect van Sport. Wat het racen betreft kan de AI van Gran Turismo namelijk al jarenlang op stevige kritiek rekenen: te passief en weinig uitdagend, zeker vergeleken met de pittige AI van andere racegames zoals Codemasters' F1-reeks. Yamauchi belooft beterschap in Gran Turismo 7. De AI rijdt volgens hem deze keer veel agressiever en zal in staat zijn om de beste rondetijden van echte spelers te evenaren.

Bekijk op YouTube

Een grote verandering is het dynamische weersysteem van Gran Turismo 7, tegenover de meer statische aanpak van de voorgaande games. Van dag naar nacht is op elk van de 90 circuits beschikbaar, maar van nacht naar dag enkel voor bepaalde circuits. Ook het aantal circuits waarop regen mogelijk is, blijft beperkt. De grote uitdaging volgens Yamauchi is om de physics en het weer op elkaar af te stemmen, zoals de impact van een nat wegdek op de banden van je wagen. Het zijn kanttekeningen die de wenkbrauwen flink doen fronsen, zeker omdat concurrenten als Project CARS, Assetto Corsa, en de Forza-reeks wel al jarenlang met succes weersomstandigheden en de impact daarvan op je rijgedrag simuleren.

Nog een belangrijke opmerking is dat je voor alle modi in Gran Turismo 7 behalve de Arcade Mode permanent een internetverbinding nodig hebt. Volgens Yamauchi komt dat omdat de game zoveel online functies heeft. Naast multiplayer is er ook een dynamisch veilinghuis dat elke dag nieuwe wagens aanbiedt. In totaal zijn er 420 unieke voertuigen. Volgens Yamauchi is de internetverbinding ook belangrijk om cheating met de savedata tegen te gaan. Het doet denken aan de discussies die werden gevoerd rond de release van Diablo 3. Benieuwd of Polyphony net als Blizzard uiteindelijk zal bijdraaien.

Bekijk op YouTube

Music Rally is een intrigerende nieuwe modus. Ja, je probeert snel te rijden en een zo groot mogelijke afstand af te leggen, maar het is vooral een modus die nieuwe spelers moet verwelkomen en doen genieten van de combinatie van rijden en muziek. Alles draait om hoeveel 'beats' je over hebt, en door checkpoints te halen kun je extra beats verdienen. Een intrigerende toevoeging.

Yamauchi zei eerder al dat hij 150 jaar aan autocultuur in Gran Turismo 7 wil gieten. De passie van de man staat buiten kijf. Het is nog maar de vraag of dat zich ook vertaalt naar een game die de langlopende reeks kan moderniseren. Gran Turismo staat namelijk al een tijdje bekend als het oude dametje onder de racegames: elegant en een rijke geschiedenis, maar bijzonder conservatief. Het wordt afwachten tot de volledige release om te zien of Gran Turismo 7 de verjaardag van de reeks in stijl viert.

Gran Turismo 7 komt op 4 maart 2022 uit, exclusief voor de PlayStation 4 en 5.

Lees ook dit