Skip to main content

GTA 6 datalek waarschijnlijk door gehackt Slack wachtwoord

Kan grote gevolgen hebben voor thuiswerkmaatregelen.

Het enorme GTA 6-datalek van afgelopen nacht komt hoogstwaarschijnlijk door een gehackt wachtwoord van het interne Rockstar Slack-kanaal.

Slack is een communicatieprogramma dat veel bedrijven gebruiken om intern met elkaar te communiceren en kun je vergelijken met een professionele mix tussen Discord en het mIRC uit de jaren '90. De honderden werknemers van een bedrijf blijven zo in contact met elkaar, kunnen vergaderingen organiseren en bestanden uitwisselen. Vooral nu thuiswerk wereldwijd ingeburgerd is na COVID-19 is Slack op veel plaatsen een essentieel communicatiemiddel.

Bekijk op YouTube

Nu lijkt daar echter verandering in te komen door het enorme GTA 6-datalek bij Rockstar. Iemand zou via social engineering het wachtwoord achterhaald hebben van de Slack-account van een werknemer bij Rockstar India. Daardoor kreeg deze hacker toegang tot de volledige interne keuken van de ontwikkelaar waaronder talloze gameplaybeelden van GTA 6 en meer dan 10.000 lijnen source code.

Meer info over het lek vind je in ons bericht over het GTA 6 gameplaylek.

De gevolgen zijn enorm en zullen te voelen zijn ver buiten Rockstar. Game-ontwikkelaars en uitgevers zijn notoir geheimzinnig over hun games die in de maak zijn. Niet alleen omdat ze niet willen dat gamers hun conclusies trekken uit beelden van een game die nog niet af is, maar ook omdat er miljoenen uitgegeven worden aan een specifiek promotieplan om een game officieel aan te kondigen. Daarbovenop kan het publiekel raken van source code van een game ervoor zorgen dat andere partijen aan de haal gaan met hun werk.

Eerder deze maand werd al bekend dat Sony aan hun Quality Assurance-team had gevraagd om terug volledig op kantoor te werken uit veiligheidsoverwegingen. De kans is groot dat deze trend zich verder zet in de hele industrie na dit enorme lek.

Lees ook dit