Skip to main content

GTFO doet Left 4 Dead als kinderspel aanvoelen

Samenwerken of samen sterven.

Terwijl rood licht en nevel een smoezelig sfeertje creëren, checken ik en mijn teamgenoten de ruimte die zo uit een Alien-film lijkt te komen. De hamvraag is echter: wat gaan we doen? Ons doel is meer informatie verzamelen. Er zit dus niets anders op dan met frisse tegenzin de rest van het ondergrondse complex te verkennen. Met uiterste voorzichtigheid benaderen we de eerste vijanden. Wanneer we een paar lijken verder zijn, groeit wel de collectieve zelfverzekerdheid. Zie je: zo 'hardcore' is GTFO helemaal niet. Toch?

Een grote deur belemmert vervolgens onze weg en vereist een securitycheck om hem te openen. Ik laat mijn team weten dat het slechts veiligheidsmaatregelen zijn. Het is een mislukte poging om iedereen inclusief mezelf gerust te stellen, want zonder plan haalt mijn teamgenoot de hendel over. We volgen braaf de instructies, maar de onheilspellende muziek verraadt dat de game een onaangename verrassing voor ons in petto heeft. Binnen luttele seconden bestormen vijanden de ruimte en schieten we in blinde paniek op alles wat beweegt. Een voor een leggen we het loodje, kleurt het scherm zwart en komt de expeditie tot een eind. De eerste van de vele, vele gefaalde pogingen.

Van de slogan "work together or die together" is wat dat betreft geen woord gelogen. Vanaf het moment dat je in futuristisch ogende pods naar de dieptes van The Complex afdaalt en je tijdens die rit elkaar noodgedwongen aanstaart, sijpelt de bovenstaande boodschap al door. Verwijzend naar het gros van de co-op-games zegt ontwikkelaar 10 Chambers Collective échte samenwerking te missen. Je zit meestal in een team omdat de game dat zegt, maar van wederzijdse afhankelijkheid is weinig sprake. Dat is in 'Get The Fuck Out' wel anders. Op eigen houtje handelen en vijanden te lijf gaan resulteert namelijk al snel in gezamenlijk falen. Solo sjezen is samen sterven.

Bekijk op YouTube

De Zweedse studio zelf noemt GTFO een "hardcore co-op action horror FPS". In een team van vier spelers baan je je een weg door de industriële krochten van een ondergronds labyrint vol vijanden. Hoewel termen als 'action' en 'FPS' suggereren dat je niet moet schromen om de trekker over te halen, ligt de nadruk juist op stealth. Elke vorm van geluidsoverlast werkt namelijk als een rode lap voor een stier. Wanneer je een of meerdere vijanden niet snel en schoon uitschakelt, opent zich de doos van Pandora en begeef je je in een ruimte vol uiterst agressieve vijanden. Daar kun je best een keertje mee wegkomen, maar het wordt al snel een ander verhaal wanneer je nog maar een handjevol kogels over hebt en je gezondheid behoorlijk aangetast is.

Je belagers in GTFO hebben veel weg van The Infected in The Last of Us. Het zijn namelijk geen monsters, zombies of aliens, maar ze lijken nog het meeste op geïnfecteerde mensen. Op het moment van schrijven zijn er acht soorten vijanden die allemaal een andere aanpak vereisen. Sleepers reageren net als Clickers bijzonder humeurig op licht en geluid, maar zijn verder immobiel. Scouts lopen daarentegen rond en hebben een soort tentakels die bij contact als ongewenst luchtalarm fungeren. In een omgeving waar hulpmiddelen schaars en vijanden in overvloed zijn, begint die aanpak echter altijd met geduld en bedachtzaamheid. Het beste stem je je acties eerst met je medespelers af, maar houd altijd in het achterhoofd dat jij en je team fouten gaan maken. Keer op keer op keer.

Voor elke missie stel je eerst je loadout samen bestaande uit een viertal slots. In deze shooter is je melee-wapen gek genoeg je beste vriend. Dat is namelijk een sloophamer of iets vergelijkbaars waarmee je geruisloos de schedels van vijanden inbeukt. Daarnaast heb je twee slots voor vuurwapens. Dat varieert van een Semi-Automatic Shotgun voor dichtbij tot een Sniper Rifle voor veraf. Of van een Revolver tot een SMG als je naar fire rate kijkt. Voor ieder wat wils dus. Houd er nogmaals rekening mee dat munitie schaars is. Ontwikkelaar 10 Chambers Collective belooft je een hardcore speelervaring, dus die krijg je dan ook.

GTFO preview (Steam Early Access) - Er hangt voortdurend een creepy sfeertje.

De laatste van de vier slots van je loadout is gereserveerd voor een tool. Met een Bio Tracker ben je de extra paar ogen voor je team aangezien je op een scherm vijandelijke activiteiten in de buurt opspoort. De Mine Deployer is ideaal voor het zetten van valstrikken, want daarmee zet je explosieven op muren of andere objecten. De Foam Launcher is handig tegen escalatie aangezien je er vijanden en deuren mee bevriest. De Burst en Shotgun Sentry zijn tot slot onmisbaar wanneer je noodgedwongen toch voor extra vuurkracht moet kiezen. Spreid de tools over het team en je kans op overleving neemt aanzienlijk toe.

Die weg naar succes is er een van vallen en opstaan. De beveiligde ruimte waarin ik en mijn team een paar keer genadeloos zijn afgeslacht, pakken we na een aantal herkansingen later anders aan. Eerst houden we de zware vuurwapens bij de hand. Vervolgens zetten we de kamer vol met mijnen en sentries. Later houden we onze handen schoon door de deur te bevriezen, zodat de horde Sleepers überhaupt niet binnenkomt. De trial and error in GTFO is dan ook een gezamenlijk leerproces waardoor je al snel een band met elkaar smeedt.

De nadruk op samenwerking is zowel de charme als de valkuil van GTFO. Je kunt de game in een incompleet team of zelfs in je eentje spelen, maar de moeilijkheidsgraad wordt er niet op aangepast. Je bent dus afhankelijk van de grillen van je teamgenoten. Om je een handje op weg te helpen heeft de ontwikkelaar een Discord-kanaal opgezet. Aangezien communicatie en coördinatie een cruciale rol spelen, is het wijs om daar zo snel mogelijk geschikte medespelers te zoeken. GTFO is daarom niet voor iedereen even toegankelijk en is dus een typische game die uiteindelijk valt of staat bij de community.

GTFO preview (Steam Early Access) - De Sledgehammer is vaak je beste vriend.

Naast de pittige moeilijkheidsgraad en nadruk op samenwerking onderscheidt GTFO zich ook op het vlak van sfeer. The Complex ligt diep onder de grond. Je begeeft je dus vooral in donkere ruimtes omgeven met kille rotsen, metaal en beton. De broeierige dampen en schemerige verlichting versterken daarnaast het unheimliche gevoel waarbij het gevaar voortdurend op de loer ligt. Voeg daarnaast aspecten als gore en vijandelijke gedrochten toe, en je voelt je verre van welkom in The Complex. 10 Chambers Collective zet een aangenaam onaangename horrorsetting neer.

Hoewel GTFO momenteel nog in early access verkeert, oogt het wel als een game die grotendeels af is en snel naar 1.0 over kan gaan. Er is op het vlak van coöperatieve gameplay en beklemmende sfeer namelijk een stevig fundament gelegd. Wanneer in de komende periode beloofde features als matchmaking, in-game voicechat, customization, progressie en vooral meer content hun opwachting maken, dan kan GTFO wel eens de hardcore co-op-sensatie van 2020 worden.

Lees ook dit