Guitar Hero: Warriors of Rock
Verhaal Hero.
Waar moet het heen met muziekgames? Er zijn nieuwe instrumenten bijgekomen, ze hebben een gigantische lading aan downloadable content gekregen en ze – de twee grote titels, Rock Band en Guitar Hero – zijn allebei in een eigen richting gegaan. Laatstgenoemde zal nu weer teruggaan naar haar wortels; want gitaarspelen staat weer centraal in Guitar Hero: Warriors of Rock.
Dat betekent niet dat zaken als drummen en zingen níet meer van belang zijn in dit nieuwe deel. Wat ontwikkelaar Neversoft echter wel wil is dat mensen die ooit Guitar Hero of Guitar Hero 2 kochten nu weer terugkeren naar de franchise en met datzelfde plezier de game in hun console duwen.
Wat doe je dan als developer? Precies, je propt een verhaal in je muziekgame. The Beatles: Rock band bewees al dat het tot op zekere hoogte succesvol kan zijn om een achterliggend verhaal te verwerken in een dergelijke game. Guitar Hero: Warriors of Rock gaat echter een stukje verder.
Het doet allemaal een beetje denken aan Brütal Legend; er zijn goden van de rockmuziek, en die zijn in Warriors of Rock in de problemen gekomen. Natuurlijk ben jij de enige die ervoor kan zorgen dat er wereldwijd weer net zo hard gerockt wordt, en dat is dan ook meteen het doel van het spel.
Een paar verschillende personages – allemaal bekenden uit de reeks met een paar nieuwelingen – zullen gevolgd worden tijdens hun queeste om de demigod of rock te redden en hem zijn gitaar terug te brengen. Alleen deze halfgod is namelijk in staat om de wereld te redden.
Om hem deze mogelijkheid te gunnen zul je echter eerst dus een heel aantal zeer specifieke opdrachten moeten vervullen, en die moeten natuurlijk volbracht worden door liedjes te spelen. Een nieuwe feature is nu dat ieder personage – wij noemen een Lars Umlaut en Johnny Napalm – een eigen soort perk heeft. Dit is een soort bonus die specifiek toebehoort aan elk personage. De ene persoon zal bijvoorbeeld voor een goed gespeelde reeks van tien noten 5% Star Power krijgen, terwijl een ander een maximale multiplier van 6x in plaats van 4x heeft. Deze speciale krachten speel je pas vrij nadat je een bepaald aantal sterren hebt behaald, en je zal voor ieder personage dit tweede level moeten halen om de verhaallijn uiteindelijk uit te kunnen spelen.
De demigod – ingesproken door KISS-zanger Gene Simmons – kan het rijk namelijk niet verdedigen wanneer hij niet de beschikking heeft over alle krachten. Daarom moet jij dus alle personages langs voordat je richting het einddoel kan.
Deze extra krachten van de verschillende mensen in het spel zouden ervoor moeten zorgen dat er iets meer diversiteit in zowel het spel als in de speelstijl van de gamer komt. Je moet om bepaalde doelen te halen op een andere manier gaan spelen dan je gewend bent, en dat dwingt je weer om nieuwe krachten in je eigen talent te zoeken.
Maar natuurlijk zijn er nog veel meer veranderingen doorgebracht, want met alleen een verhaaltje kom je er niet.
Een hele leuke is een speciale challenges-modus waarin je bepaalde uitdagingen voorgeschoteld krijgt. Per liedje zullen dit maar liefst dertien uitdagingen zijn, verspreid over verschillende instrumenten, moeilijkheidsgraden en andere zaken. Heb je dus echt genoeg van dat ene gedownloade nummer, dan zorgt dit ervoor dat je weer een beetje een uitdaging kan halen uit die plaat.
De speciale krachten kun je ook gebruiken in de verschillende andere modi, waardoor je in plaats van het maximum van vijf sterren in het vervolg maximaal veertig sterren in een liedje kan halen. Dit komt omdat de speciale krachten je puntenaantal zo ver kunnen opdrijven dat vijf sterren gewoon niet meer genoeg zou zijn. Heb je alle liedjes op Expert vijf sterren? Pfah, kom maar terug wanner je bij elk liedje veertig sterren hebt. Dan praten we wel verder.
Voor de rest zijn modi als de QuickPlay uitgebreid naar QuickPlay+ en zijn er nieuwe mogelijkheden voor de multiplayer. Ook de gitaren hebben een kleine make-over ondergaan. Zo zit nu alle techniek in de hals van de gitaar waardoor je het uiterlijk naar wens kan aanpassen. Je kan zelfs alleen met een hals spelen, al speelt dat natuurlijk voor geen meter.
Al met al blijft Guitar Hero gewoon Guitar Hero, hoeveel nieuwe mogelijkheden en verhaallijnen ze er ook in proppen. Het doel blijft om een liedje zo goed mogelijk te spelen en daarna het bespelen van een instrument tot op zekere hoogte na te bootsen. Hoe groot is de markt nog voor deze games? dat is de vraag waarop Neversoft een antwoord probeert te zoeken met Warriors of Rock. Er zijn vast nog wel wat verstokte fans die deze game een warm hart toedragen. Terecht waarschijnlijk, want dit wordt vast wel weer leuk.