Gunfire Reborn legt het vuur aan de schenen van roguelikes
Heerlijke shooter.
Je kunt ondertussen de straten plaveien met roguelikes en al helemaal onder de Early Access-titels op Steam. Toch steekt Gunfire Reborn erboven uit. De game vierde recent één miljoen verkochte exemplaren met een splinternieuwe roadmap aan features. Een volledige release als versie 1.0 staat gepland in de herfst van 2021, inclusief de in het oog springende belofte van een volledige campaign. Tot die tijd blijft de game echter in Early Access en het is in die context dat we met de game aan de slag gingen.
Early Access betekent maar al te vaak dat games met haken en ogen aan elkaar hangen, maar dat is niet het geval bij Gunfire Reborn. Zelfs in dit stadium is het duidelijk dat ontwikkelaar Duoyi een hoogwaardige en gestroomlijnde shooter wil afleveren. De 'feel' van de combat zit namelijk al extreem goed. Wapens voelen zwaar aan en hebben vooral een duidelijke impact op je vijanden, die vaak in brokken uiteenspatten. Omdat vijanden veel schade aanrichten en ook flink wat kogels kunnen slikken als je ze niet op de juiste manier benadert, is het slim gebruik van 'elemental' damage zoals elektriciteit en vuur essentieel. Gunfire Reborn is goed op weg om een ijzersterke shooter te zijn.
De wapens hebben daar ook veel mee te maken. De game telt ongeveer 40 wapens die bovendien allemaal flink van elkaar verschillen. Ja, er zijn 6 assault rifles, maar die liggen ver uiteen wat betreft fire rate, mogelijke elemental damage en alternatieve vuurmogelijkheden. Zo kun je met de Lightning Blast een klein krachtveld maken dat alle passerende kogels extra elektriciteitsschade geeft. In de categorie 'Pistolen' vind je zelfs 'Prism', werpmesjes die op muren afketsen en een heerlijke chaos veroorzaken. Er valt dus zelfs nu al heel wat te ontdekken qua combatstrategieën en de opwinding wanneer je een wapen in het speelveld ziet blinken is onweerstaanbaar.
Ook als roguelike zit het op dit moment erg goed. Tijdens runs verzamel je coins waarmee je in die run zelf items koopt. De echte currency van belang is echter Soul Essence, want daarmee koop je op het einde van een run nieuwe vaardigheden. Elke nieuwe vaardigheid doet je bovendien één level stijgen - maar als je de Soul Essence niet besteedt, dan verdwijnt die onherroepelijk. Voortgang gaat dus erg gestaag. Doordat de game een geweldige balans tussen weinig resources en betekenisvolle levelling bereikt, is de verleiding onweerstaanbaar om nog "een laatste run" te doen om net genoeg XXX te verzamelen om te levellen. En net wanneer je denkt dat je te veel moet grinden, unlock je een nieuwe tier aan upgrades die je helemaal enthousiast maken voor een nieuwe run. Exact wat je in een roguelike wilt vinden dus.
Het grootste minpunt op dit moment zit hem in de omgevingen. De procedureel gegenereerde levels blijven nog te 'braaf': er is weinig oog voor verticaliteit en je ziet al heel snel gelijkaardige lay-outs terugkomen. De Aziatische artstijl is uniek, met je hoofdpersonages die geen stoere paramilitairen zijn maar dieren, en de vijanden terracotta standbeelden (de quasi-Egyptsiche kevers laat ik even achterwege). Desondanks kun je de game bezwaarlijk 'mooi' noemen. Het is oké dat de omgevingen een sobere en duidelijk 'leesbare' lay-out verkiezen boven esthetisch aangenaam design, maar het oog wil toch wat meer dan wat de game op dit moment biedt. Hier is dus nog wat werk aan de winkel.
Ondanks die problemen met de presentatie barst Gunfire Reborn van het potentieel. Eerst en vooral is dit een erg sterke shooter, met heerlijke gunplay, uitdagende vijanden en een arsenaal aan wapens dat nooit verveelt. Maar ook de roguelike-kant van de game zit goed, met een progressiesysteem dat de juiste balans vindt tussen zwoegen en genieten. Er zit nog ongeveer een jaar tussen het moment van schrijven en de volledige release, en ontwikkelaar Duoyi zit nu al op het juiste spoor. Indien de studio ook een sterke campaign kan afleveren en de game verder verfijnt, dan wordt Gunfire Reborn een waar succesverhaal.