Guns, Gore and Cannoli review
Leave the gun. Take the cannoli.
Als de zombie-apocalyps eenmaal uitbreekt zijn de gewone burgers als eerste de klos. Bij de politie of het leger wil je echter ook niet zijn, want die worden juist op de problemen afgestuurd. Lid zijn van de maffia pakt dan beter uit. Je hebt immers een tot de tanden toe bewapende familie om op terug te vallen. Belgische ontwikkelaars Crazy Monkey Studios en de Claeys Brothers denken hier precies hetzelfde over. Want in Guns Gore & Cannoli krijg je het als gangster niet alleen aan de stok met rivaliserende bendes, maar ook met een heleboel zombies.
De game speelt zich af tijdens de Amerikaanse drooglegging, het gouden tijdperk voor iedereen die illegaal alcohol verkocht. In de game speel je Vinnie Cannoli. Je wordt door de Belluccio-familie naar Thugtown gestuurd om Frankie the Fly op te halen. Een simpele opzet, maar het verhaal weet te overtuigen dankzij uitstekend stemmenwerk en passende muziek. Je gaat al snel met Vinnie sympathiseren waardoor je het gevoel krijgt dat je in je eigen maffiafilm speelt. Hierdoor blijven verhaalmomenten steeds belangrijk en spannend.
Dat gaat samen met de sterke audiovisuele presentatie. Alles is met de hand getekend en prachtig geanimeerd. De game lijkt op een stripboek dat tot leven is gekomen. Daarnaast straalt alles een authentieke sfeer uit. Niet alleen blijft de ontwikkelaar trouw aan de stijl van de jaren twintig, de game zit ook vol met details en knipogen. Zo zien we Capone's Soup Kitchen en Lansky & Luciano's Drugstore. Het hoofd van de Belluccio-familie lijkt dan weer niet alleen op Marlon Brandon in The Godfather, maar klinkt ook helemaal zo. Gezien de audiovisuele topprestatie valt het echter wel op dat de ondertiteling niet altijd klopt. Het staat slordig in een game die voorts zo netjes is afgewerkt.
Guns Gore & Cannoli is een tweedimensionale platformer en is sterk op de klassieke Metal Slug-serie gebaseerd. Actie staat dus centraal. Zo schiet Vinnie zich een weg door verschillende hoofdstukken om uiteindelijk met een aantal eindbazen af te rekenen. In je eentje komt dit neer op tactisch spelen en goed van je omgeving gebruikmaken. Zo kun je explosieve vaten gebruiken om grote groepen in één keer uit te schakelen. Daarnaast kun je als Vinnie ook de nodige vijanden naar beneden schoppen of het vuur in lokken. Ieder hoofdstuk heeft daarbij zijn eigen thema. Thugtown zelf komt uitgebreid aan bod maar ook de riolen, nachtclubs en een enorme brug maken hun opwachting. Bepaalde hoofdstukken introduceren ook unieke vijanden, zoals het leger of zombieratten. Qua variatie zit het dus wel snor.
De perfecte sfeerzetting zet zich verder doordat Vinnie een echte 'wise guy' is en geregeld gevatte opmerkingen maakt. Veel van deze oneliners komen uit bekende films of series. Zo laat Vinnie soms de "You filthy animal"-quote uit Home Alone horen. Maar ook klassieke films, zoals Cool Hand Luke's, worden niet vergeten. Zijn duistere gevoel voor humor doet je op momenten luidop lachen. Nadat je bijvoorbeeld een ware slachting hebt aangericht geeft Vinnie bezorgd aan dat hij hoopt dat hij "de lichamen niet moet opruimen."
De combinatie van gangsters en zombies is niet vanzelfsprekend maar pakt wel overtuigend uit. De ondoden zijn gevarieerd en op sociale clichés uit die tijd gebaseerd. Denk hierbij aan een straatverkoper met een reclamebord of een dame die zo uit een chique nachtclub lijkt te zijn gelopen, inclusief jurk en passend kapsel. Daarnaast dien je ook nog rekening te houden met rivaliserende bendes en het leger dat het virus koste wat het kost wil bedwingen. Vinnie verzamelt gedurende de game een indrukwekkend wapenarsenaal, waaronder de bekende Tommygun. Hier en daar wordt er wel een creatief zijstapje met wapens en vijanden gemaakt, zoals de plotse verschijning van een stroomwapen. Maar voor het merendeel blijft de game trouw aan zijn thema.
Guns Gore & Cannoli is een korte game. Het verhaal speel je in een middag uit, maar dat is helemaal niet erg. De lengte is namelijk op de inhoud afgestemd. Het tempo ligt hoog en er is op de juiste momenten variatie. Dat kan een platformsequentie zijn of de introductie van nieuwe vijanden of wapens. Richting het einde merk je wel dat Vinnie met zijn oneliners in herhaling begint te vallen en ook omgevingen en vijanden durven gerecycleerd te worden. De game eindigt dus op het juiste moment. Er zijn ook andere punten waar de game een steek laat vallen. Zo piekt de moeilijkheidsgraad geregeld, wat tot frustratie leidt. Er zijn wel voldoende checkpoints dus je hoeft niet hele stukken opnieuw te spelen. In het menu kun je ook op ieder moment de moeilijkheidsgraad aanpassen. Daardoor is de game weliswaar uitdagend, maar blijft het toegankelijk.
De lokale co-op voor vier spelers is ontzettend vermakelijk, maar door de chaos verlies je regelmatig het overzicht. De camera werkt ook niet altijd mee doordat er slechts één speler gevolgd wordt. Hierdoor moet je hetzelfde tempo aanhouden wil je niet buiten beeld verdwijnen. Als dat gebeurt, grijpt de game in en word je teruggeplaatst. Je hebt hier echter geen invloed op en je kunt zo het overzicht kwijtraken. Dodelijk in een game waar snelheid zo belangrijk is. Het ontbreken van de mogelijkheid om online co-op te spelen is een gemiste kans. Dat had het gemakkelijker gemaakt als je met vrienden wilt spelen. Nu moet je immers steeds samen op locatie zijn.
Ondanks kleine punten van kritiek biedt Guns Gore & Cannoli heerlijke run and gun-fun in een Cosa nostra-jasje. Er is overduidelijk veel liefde in de game gestoken. De authentieke sfeer druipt er vanaf, Vinnie laat je geregeld lachen en de actie is vlot en bevredigend. Daarnaast is de game ideaal voor een avondje met vrienden of vriendinnen op de bank. Enkel het gebrek aan een online co-op-modus en de recyclage naar het einde toe zorgen ervoor dat Guns, Gore & Cannoli net geen capo di tutti capi is.
Guns, Gore & Cannoli is nu verkrijgbaar op de pc, Mac, PlayStation 4 en Xbox One.