Hajime Tabata: 'Final Fantasy 15 is nu-of-nooit kans'
Veel nieuwe details bekend over o.a. het verhaal en de gameplay.
Meer details zijn bekend over het verhaal, de gameplay en de ontwikkeling van Final Fantasy 15. De exclusieve informatie komt uit het mei nummer van Game Informer.
Regisseur Hajime Tabata stelt bijvoorbeeld dat de Final Fantasy-franchise drie kernaspecten kent: vernieuwing, het bieden van een uitzonderlijke ervaring, en het gebruik van vooruitstrevende technieken.
Volgens Tabata was Final Fantasy 7 de laatste game die deze drie kerndoelen behaalde. Hij noemt Final Fantasy 15 dan ook een nu-of-nooit kans: een mogelijkheid oude fans weer terug te winnen en nieuwe liefhebbers aan te spreken.
Ook wordt uit het artikel duidelijk dat toen het team aan Final Fantasy 15 begon, niemand een duidelijk beeld van de game had. Inmiddels zijn ze afgestapt van de Fabula Nova Crystallis-mythologie van de Final Fantasy 13-trilogie. Hierdoor kreeg het team de vrijheid personages te veranderen.
Het verhaal van Final Fantasy 15 draait om vriendschap, het lot, en nalatenschap. De gratis animeserie Brotherhood: Final Fantasy 15 benadrukt de band tussen Noctis en zijn vrienden. Spin-off Kingsglaive: Final Fantasy 15 richt zich echter op Noctis' vader en diens nalatenschap.
Tabata vergelijkt het begin van Final Fantasy 15 met dat van Final Fantasy 2. In deze game begon je je avontuur namelijk met een baasgevecht dat je verloor.
Na het eerste gevecht in Final Fantasy 15 volg je Noctis en zijn entourage wanneer hun auto de Regalia pech krijgt. Terwijl monteurs Cid en Cidney werken aan de auto, geven ze de groep opdrachten.
Verschillende dialoogopties bieden andere uitkomsten. Tabata geeft het voorbeeld dat Noctis niet om korting of een lening hoeft te vragen bij Cidney. De prins heeft de mogelijkheid zijn vrienden om advies te vragen. Dit kan resulteren in statusbonussen vergelijkbaar met die van in-game rust.
Jij kiest hoe je Noctis en zijn vrienden levelt. Zo heb je de optie om de auto-dodge te verbeteren of om nieuwe vaardigheden te leren. Tabata zegt dat je hiermee je eigen speelstijl ontwikkelt.
Ook is de combat verbeterd ten opzichte van de Episode Duscae demo van Final Fantasy 15. Zo zijn de controls verfijnd en wissel je wapens direct met behulp van je d-pad.
Wapens verbeter je met materiaal dat je vindt of wint na gevechten. Magische aanvallen verzamel je op verschillende locaties tijdens het verkennen van de wereld. Je magie bestaat uit een eindige bron, vergelijkbaar met het Draw-systeem uit Final Fantasy 8.
Missies zijn te verdelen in vier categorieën: hoofdverhaalmissies, het jagen op monsters, zijmissies verbonden aan het gebied waarin je zit, en ontspanning. Prompto vraagt soms tijdens de rit of hij foto's mag maken. Deze kun je delen op sociale media. Prompto krijgt steeds meer behendigheid in het nemen van foto's.
Tabata eindigt met de mededeling dat hij niet de behoefte heeft een vervolg uit te brengen. Hij hoopt dat spelers lange tijd van de game genieten.
De releasedatum van Final Fantasy 15 valt op 30 september. De Japanse role-playing game lanceert op de PlayStation 4 en Xbox One. Final Fantasy 15 komt uit in Deluxe en Special Collector's edities.
Nog eventjes tijd? Dit is ook interessant: