Halo 5: Guardians wil je aandacht langer vasthouden dan Halo 4
Spartaanse maatregelen om de beste Halo te worden.
343 Industries heeft met Halo 5: Guardians veel te bewijzen. Met Halo 4 leverde het in 2012 zijn eerste volwaardige game af, maar veel Halo-fans bleven op hun honger zitten. De ontwikkelaar zet nu alles op alles om te tonen wat hij in zijn mars heeft.
Met Halo 5: Guardians wil 343 Industries een gulden middenweg tussen oud en nieuw vinden. De willekeurige weapon drops uit de voorganger zijn verdwenen. In plaats daarvan heb je boven iedere wapenlocatie een teller die aftelt tot wanneer het wapen opnieuw spawnt. Op sommige multiplayermaps is een legendarische versie van een wapen te vinden, zoals een verbeterd Energy Sword of een sterkere Rocket Launcher. Je eigen wapens kiezen behoort ook tot het verleden: iedereen start met hetzelfde wapentuig, om zo een meer gebalanceerd speelveld te creëren.
343 Industries heeft voor Halo 5: Guardians op een grotere mobiliteit ingezet. Iedere Spartaan wordt in Halo 5: Guardians met een resem 'Spartan abilities' uitgerust. Deze zijn te allen tijde voor iedereen beschikbaar. Standaard in een first-person shooter anno 2015 is de sprintknop, maar daarnaast kun je ook stuwraketten gebruiken om jezelf snel uit de voeten te maken of een nietsvermoedende vijand te torpederen. Daarnaast kun je nu ook op platformen klauteren. Zo blijf je constant in beweging en verloopt de multiplayer sneller dan voorheen.
Een andere toevoeging is het Smart Scope-systeem, dat de zoomfunctie uit de vorige Halo-games vervangt. Smart Scope lijkt visueel op de iron sights die je in de meeste andere shooters terugvindt, maar vertraagt je niet tijdens het lopen. Zo blijft je mobiliteit behouden. Sommige van de nieuwe wapens zijn rond dit systeem gebouwd, zoals de Hydra Multiple Launch Rocket System en de Covenant Plasma Caster. De ontwikkelaar beweert ook dat spelers die de Smart Scope niet gebruiken niet benadeeld worden, maar sleutelt nog aan het systeem om dit te kunnen garanderen.
Deze veranderingen aan de gameplay zijn niet alleen op de multiplayermodi van toepassing, maar ook op het verhaal. Zowel Master Chief en het Blue Team als Spartan Locke en het Fireteam Osiris beschikken over extra mobiliteit om het slagveld te doorkruisen. 343 Industries wil daarvoor de levels veel groter maken dan in Halo 4. De nieuwe Spartan abilities komen ook van pas om verborgen voorwerpen te ontdekken die achter muren of op hoge platformen verstopt liggen.
Fireteam Osiris heeft daarenboven extra snufjes om zich zo van het ouderwetse SPARTAN-II Blue Team te onderscheiden. De nieuwe Spartanen kunnen namelijk met het Artemis-trackingsysteem hun omgeving scannen om aanwijzingen naar het lot van de Master Chief te ontdekken.
De campagne is overigens niet de enige modus waarin teamverband belangrijk is. Met Warzone introduceert 343 Industries in de Halo-games gevechten op grote schaal. Twee teams van zestien spelers nemen het tegen elkaar en agressieve hordes vijanden die het slagveld bevolken op. Het team dat de tussentijdse baasgevechten wint scoort extra punten.
Met de lancering van Halo: Reach in 2010 zorgde toenmalige ontwikkelaar Bungie voor een schisma tussen de Halo-fans. Aan de ene kant heb je spelers die toevoegingen zoals 'armor abilities' en het kiezen tussen weaponloadouts wel kunnen smaken. Aan de andere kant staan de fans die het liever bij de gestroomlijnde gameplay van de oorspronkelijke drie Halo-titels houden. Halo 4 bouwde voort op de fundering die Bungie gelegd had, met nieuwe vaardigheden en een uitgebreider wapenselectiesysteem. Ook werden de wapens op de multiplayermaps willekeurig ingedeeld. Het beviel niet iedereen en het grote publiek liet de game al snel links liggen.
343 Industries wil met Halo 5: Guardians bewijzen dat het een klassieke Halo-ervaring kan leveren die een blijvende aantrekkingskracht heeft. Met een vernieuwde focus op een gelijk speelveld voor alle spelers probeert het een alternatief te bieden voor de hevige concurrentie in het first-person shooter genre.
Halo 5: Guardians is vanaf 27 oktober exclusief verkrijgbaar op de Xbox One.