Halo Reach - Noble Map Pack
Nobel gezelschap?
Enkele maanden terug mochten mensen wereldwijd aan de slag gaan met het laatste door Bungie ontwikkelde deel in de Halo reeks. Waar echte die hard fans tijdens de singleplayer hoogst waarschijnlijk een mannelijk traantje weggepikt hebben bij het tragische einde, is het gros van de gamers die nog dagelijks de disk in hun Xbox stoppen verslingerd geraakt aan de multiplayerzijde van de game. En terecht. Natuurlijk kon een aanvulling in de vorm van enkele maps dus niet uitblijven. Daarom kwam Bungie onlangs op de proppen met de Noble Pack, een digitale aanvulling die drie nieuwe maps bevat. Maar is deze download de tijd om hem te downloaden waard?
Zoals we al schreven bevat Noble Pack dus drie nieuwe maps. We hebben er dan ook niks anders op gevonden om deze downloadable content map per map onder de loep te nemen en deze te testen aan de hand van verschillende speelmodes. We beginnen met de kleinste map van de drie.
Anchor 9 speelt zich af in de laaddokken van een UNSC-ruimteschip dat tijdens de Covenant invasie boven Reach meevocht op de frontlinie. Deze map springt onmiddellijk al in het oog door haar grote, transparante krachtveld dat uitgeeft op een ruimtegevecht dat aan de gang is, vergezeld door een prachtig vista op de planeet die onder belegering is. En als kers op de taart kun je zelf door het krachtveld lopen om in een klein deel van de map terecht te komen waar een extreem lage zwaartekracht telt. Geloof ons vrij, je zult zeker even de tijd willen nemen om in verstomming te genieten van het oogstrelende uitzicht. Geniet wel niet te lang, daar de actie op deze map toch wel vrij intensief kan zijn.
Aangezien Anchor 9 de kleinste nieuwe map is, speelt deze het lekkerst met gamemodes als Team Slayer of Capture the Flag. De map zelf is symmetrisch opgebouwd, met aan beide kanten een open balkon op een eerste verdiep. Deze gelijke opbouw van beide kampen zorgt ervoor dat geen van beide teams een strategisch voordeel heeft. De laadbaai zelf wordt opgedeeld door containers, waardoor de actie niet te overdonderend kan zijn. Let wel dat deze opdeling plaats laat voor tactisch flankbewegingen of het gekende Halo kat-en-muisspel.
Tweede nieuweling is de iets grotere Tempest. Voor deze map bevinden we ons weer op de begane grond. Meer bepaald in een vallei, waar twee door de Forerunners gebouwde structuren tegenover elkaar staan, afgebakend door een bergpas aan de ene kant en omringd door de zee aan de andere kant. Dit speelveld is ook symmetrisch, wat het opnieuw geschikt maakt voor Team speelmodes zoals CTF en King of the Hill. En omdat er veel meer ruimte is om je in te verplaatsen doet deze map ook dienst als ideale gelegenheid om in een meer racegeoriënteerde speelmode aan de slag te gaan. Zo zijn in beide basissen een Warthog jeep en Mongoose quad aanwezig.
Ook is Tempest uiterst geschikt om je creativiteit de vrije loop te laten gaan. Met de Forge mode kun je de map dus zelf onder handen nemen. Modes zoals de eerder vernoemde Mongoose races worden hierdoor dus nog interessanter gemaakt.
Laatste nieuweling is Breakpoint. Van de ruimte naar de begane grond, trekken we nu onze spelonkuitrusting aan om de ondergrond te verkennen. Meer bepaalde een Oni Swordbase, die mensen die zich aan de singleplayer gewaagd hebben zeker wel zullen herkennen van de ene missie waarbij Team Noble het moest uithouden tegen een opkomende Covenant troepenmacht terwijl een toegangspoort gehackt werd.
Breakpoint is de enige niet symmetrische map van de drie. Hierdoor zijn modes als bijvoorbeeld CTF wel speelbaar, maar door de grotere oppervlakte van de map kan de actie wat verloren gaan. Je voelt dus echt dat de nadruk van deze map voornamelijk op de Invasion spelmode gericht is, aangezien in deze spelmode alle actie naar één bepaald punt geloodst wordt.
Doordat alle maps een plaats hebben in het Halo universum, voelen deze nieuwe omgevingen echt aan alsof ze werkelijk thuis horen in de game. En vreemd genoeg moeten we ook vaststellen dat de nieuwkomers er iets scherpen en gedetailleerder uitzien dan de maps die in de oorspronkelijke game zaten. Vooral dan het planetaire panorama waarvan Anchor 9 voorzien is. En mensen die denken dat de maps niet goed gebalanceerd zijn mogen we ook gerust stellen. Bungie heeft er namelijk alles aan gedaan om Noble Pack zo goed mogelijk af te stemmen op de verlangens van de spelers zelf. En dat merk je ook, doordat het merendeel bijvoorbeeld symmetrisch is opgebouwd.
Waar ik persoonlijk niet zo'n fan ben van DLC-mappacks, kan ik wel zeggen dat de Noble Pack drie zeer leuke maps aanbied, die kwalitatief op dezelfde hoogte staan met de maps die al in de game aanwezig waren. Het is dus zeker wel aangewezen om de overweging tot aankoop te maken, daar we veronderstellen dat deze drie nieuwkomers binnenkort niet meer weg te denken zullen zijn uit de Halo Reach playlists.
Halo Reach - Noble Map Pack is vanaf nu beschikbaar via XBLA voor de prijs van 10 euro. Om deze downloadable content te kunnen spelen heb je Halo Reach nodig, en wat we van die game vonden kun je lezen in onze review.