Hearthstone levert 20 miljoen dollar per maand op
Monopolie dreigt.
Hearthstone: Heroes of Warcraft levert een omzet van 20 miljoen dollar per maand op. Dat blijkt uit het jaarverslag van Blizzard en een analyse van Superdata.
Sinds de release van de mobiele versies voor de iPhone, iPad en Android-toestellen is de maandelijkse omzet verdubbeld. De mobiele versie van de game levert op het moment een hogere omzet dan de desktopversie op, terwijl de mobiele versie een half jaar later is uitgekomen.
Volgens het onderzoek van Superdata heeft Hearthstone een overgroot marktaandeel vergaard en dreigt een monopolie op de markt voor online trading card games. Volgens Superdata is het Blizzard gelukt om een relatief ontoegankelijk genre voor nieuwkomers toegankelijk te maken, zonder de game voor de gevestigde gemeenschap te oppervlakkig te maken.
Daarnaast heeft Blizzard in tegenstelling tot zijn concurrenten wel een toegankelijke mobiele versie van de game uitgebracht. Gevestigde online kaartspellen zoals Magic: The Gathering en Pokémon proberen hun marktaandeel te herstellen door eveneens mobiele versies te ontwikkelen.
Superdata maakt in zijn analyse de vergelijking met het succes van World of Warcraft. De site meldt dat Blizzard toentertijd eenzelfde strategie heeft toegepast en daardoor uiteindelijk de MMORPG-markt heeft gedomineerd.
Hearthstone wordt steeds constant aangepast en verbeterd. Zo kun je onder meer in de Blackrock Mountain: A Hearthstone Adventure review lezen waarom Marcel de uitbreiding een Essentieel badge geeft.