Helft console-eigenaars kocht al DLC
Aldus Amerikaanse studie.
Volgens een rondvraag van het EEDAR bij zo'n 3500 Amerikaanse en Canadese gamers met een console, kocht ongeveer 51% van hen dit jaar minstens éénmaal DLC voor zijn games. Dit in vergelijking met 40% het jaar ervoor en 34% in 2009.
Ervan uitgaande dat EEDAR kennis van zaken heeft en een breed gamersspectrum aansprak, lijkt dit te bevestigen dat downloadable content hoe langer hoe meer aanvaard wordt. Dat deze extra content dan ook steeds rendabeler blijkt, is vanzelfsprekend. EEDAR schat dat DLC dit jaar in Noord-Amerika een mooie 875 miljoen dollar aan inkomsten van de industrie vertegenwoordigde.
Je kan het glas uiteraard ook halfleeg noemen, want de helft van de ondervraagde gamers heeft nog nooit wat gekocht via de Playstation Store of de Xbox Live Marketplace. Meest aangehaalde redenen zijn de angst voor de privacy van hun gegevens, het teruggavebeleid of gewoon het feit dat ze DLC te weinig waar voor hun geld vinden.
Het fenomeen DLC heeft sinds de introductie van het Oblivion Horse Armor in 2006 een lange weg afgelegd en lijkt een financieel model te zijn -hoe luid tegenstanders ook schreeuwen- dat almaar meer gesmaakt wordt en niet snel van het toneel zal verdwijnen. Zijn onze lezers liefhebbers van de extra content voor hun games, moet zo'n DLC aan bepaalde voorwaarden voldoen voor je de aankoop overweegt of laat je ze per definitie links liggen?