Blizzard geeft eigen draai aan MOBA-genre met Heroes of the Storm
Stilte voor de storm.
Games binnen het MOBA-genre trekken nogal wat bekijks. League of Legends en Dota 2 worden dagelijks door miljoenen fanatiekelingen opgestart. Blizzard wil daar een graantje van meepikken, al dan niet met enkele aanpassingen aan de succesvolle formule. De ontwikkelaar ziet dan ook liever dat de term Hero Brawler wordt toegepast, wanneer critici zich aan zijn nieuwste product wagen. De strijd tussen de memorabele helden uit Blizzards iconische gamereeksen barst los in Heroes of the Storm.
Op het eerste gezicht heeft Heroes of the Storm een vertrouwd spelopzet. Elke Battleground bestaat uit twee kampen, aan iedere kant vijf heroes en meerdere routes die de twee nederzettingen verbindt. De rest van de map wordt opgevuld met de zogenoemde jungle die neutrale kampen en andere obstakels huisvest. Voor de doorgewinterde League of Legends of Dota 2 speler is dat niets nieuws onder de zon. Na één potje is echter al duidelijk dat Blizzard een andere kant op wil.
Het team achter de Hero Brawler kiest ervoor om status verhogende voorwerpen en persoonlijk vergaarde ervaringspunten achterwege te laten. In plaats daarvan deel je met je gehele team de ervaringspunten die je gezamenlijk binnensprokkelt. Ook is het concept van last-hitting verleden tijd, waarbij je verplicht de allerlaatste klap aan een vijand moet toedienen om valuta te verzamelen. Volgens Blizzard zitten deze elementen de snelheid van MOBA's in de weg. In plaats daarvan focust de ontwikkelaar zich op datgene wat er echt toe doet, de gevechten tussen de twee strijdende teams.
Elk team kiest op voorhand de personages waarmee iedere speler door middel van bloed, zweet en tranen de winst probeert te behalen. Verscheidene figuren uit Blizzards populaire gamereeksen maken hun opwachting. Zerg-leider Sarah Kerrigan en Protoss Zeratul uit de Starcraft reeks, de ijskoude Arthas uit Warcraft en de demonische Azmodan en snelvurende Demon Hunter uit de Diablo reeks trekken ten strijde in Heroes of the Storm. Deze iconische karakters worden onderverdeeld in vier verschillende rollen. Warrior, Assassin, Specialist en Support. Iedere rol draagt zijn eigen steentje bij op het slachtveld.
Ieder personage beschikt over zijn eigen unieke vaardigheden. Zo vecht een Warrior rechttoe rechtaan door met een welgemikte sprong in de actie te belanden, terwijl de Assassin uit het niets achter de tegenstander verschijnt. De Support probeert ondertussen zijn teamgenoten te helpen door ondersteunende spreuken en de Specialist bombadeert vanaf een afstandje het tafereel met zijn kanon. Op dit moment bestaat het raster uit 33 verschillende Heroes, maar Blizzard heeft al een aantal vertrouwde helden en vijanden in de rij staan die spoedig aan Heroes of the Storm worden toegevoegd. Lady Sylvanas met haar leger van ondoden uit Warcraft en de drie brede Vikingen uit The Lost Vikings, bijvoorbeeld.
In tegenstelling tot de op lore-gebasseerde personages zijn de zes Battlegrounds speciaal ontworpen voor Heroes of the Storm. Ieder veld heeft zijn eigen thema en doelstellingen. Blackheart's Bay zet de toon door zijn gewapende spookschip. De kapitein is in te huren door verzamelde muntstukken bij hem in te leveren, waarna het schip de vijandelijke torens en forten onder vuur neemt. In Sky Temple neem je enkele tempels over en belaag je de tegenstander met snelvurende lasers.
Ondertussen is het noodzaak om de Egyptisch-esque wachters uit te schakelen, terwijl de tegenstander ook nog in je nek hijgt. Daarnaast kun je gigantische Golem op de vijand afsturen wanneer je genoeg schedels in de Haunted Mines verzameld. Naast de Battleground gerelateerde doelstellingen zijn er neutrale kampen te vinden met grofgezette Ogres en ander gespuis. Zodra je deze met je team overneemt, vechten deze monsters tijdelijk aan je zij. De Battlegrounds zorgen alvast ieder voor een uniek dynamisch spelverloop waarin je kan bewijzen wie de beste Heroes of the Storm speler is.
Dat gaat echter niet zonder slag of stoot. Aangezien er geen status verhogende voorwerpen aanwezig zijn wordt je beperkt tot het kiezen van Talents. Die verhogen je aanvalskracht of veranderen je beschikbare aanvallen volledig. Daarnaast is er op level 10 de keuze uit een ultieme skill, die het tij in een gevecht kan keren. Starcraft-held Jim Raynor roept zijn Battlecruiser Hyperion op, terwijl Lich King Arthas zijn schootdraakje Syndragossa het veld opstuurt.
Met deze eerste blik op Heroes of the Storm laat Blizzard zien wat de studio voor ogen heeft. Een snelle, gesmeerde MOBA met iconische personages uit de stallen van bekende gamereeksen. Juist door van die MOBA-formule af te wijken lijkt de ontwikkelaar een frisse wind te laten waaien binnen het genre. Vanaf de eerste seconde is het knokken voor een overwinning en daardoor smaakt deze gesloten beta alleen maar naar meer.