Heroes on the Move (hands-on)
Zetten de helden je aan het bewegen?
Tijdens Sony's persconferentie werd er iets verrassends aangekondigd. Heroes on the Move wordt een Playstation 3-exclusive die enkel speelbaar zal zijn met de Playstation Move. Ontwikkelaar Nihilistic Software stapt met de game op de cross-over boot en vroeg zich ongetwijfeld tijdens een brainstormsessie af wat het zou geven om personages uit Playstation's meest legendarische platformreeksen Jak and Daxter, Ratchet & Clank en Sly Cooper te laten samenwerken. Hoe dat zal aflopen probeer ik alvast te achterhalen in deze preview.
Voor het verhaal zal je dit spel zeker niet moeten aanschaffen, want het lijkt bijzonder cliché en eenvoudig te worden. Een boosaardige kracht verveelt zich en vindt er niets beter op dan een volledig vreedzaam ras tot zijn persoonlijke slaafje te maken. Op de koop toe steelt hij stukken land van de thuisplaneten van de verschillende hoofdpersonages. Het is aan hen om de zoveelste dreiging een halt toe te roepen, want je zou denken dat ze na al die games waarin ze meegespeeld hebben zo'n dingen nu toch wel al gewoon zouden moeten zijn.
Wanneer ik het over 'ze' heb, bedoel ik de Lombax Ratchet, zijn slim hulprobotje Clank, de trolachtige Jak, zijn metgezel Daxter die veel wegheeft van een kruising tussen een otter en een wezel, de steelgrage wasbeer Sly Cooper en zijn slimme compagnon Bentley. Zij vormen eveneens de speelbare personages van Heroes on the Move, hebben elk hun eigen kenmerkende vaardigheden en zullen moeten samenwerken om het avontuur tot een goed einde te brengen.
Sommige personages beschikken over een mêleewapen (Sly heeft bijvoorbeeld een soort van ijzeren pook) om zich te verweren, anderen stellen het met een vuurwapen (bijvoorbeeld Clank). Tijdens mijn korte speelsessie merkte ik vooral dat de bewegingen die je maakt met de Move meer dan deftig worden overgebracht naar het spel. Je beweegt als het ware zelf het wapen dat één van de helden in z'n handen heeft.
Er is echter wel een voorwaarde: je zult uitbundig moeten zwaaien, want toen ik het ding in een straal van tien centimeter bleef bewegen om te vermijden dat een willekeurige voorbijganger zin zou krijgen om mij op Youtube te zetten, herkende het spel de bewegingen vaak niet en dat leverde nogal wat frustratie op. Het schieten lijkt iets makkelijker te verlopen, aangezien je gewoon met de Move naar je doelwitten moet wijzen.
Heroes on the Move wordt niet alleen een mix van platformfranchises wat personages betreft, maar ook de omgevingen moeten eraan geloven. De spelwereld zal bestaan uit vertrouwde omgevingen die reeds in één van de drie franchises zaten, door elkaar geklutst als een pittige cocktail. Voor een casual spel vallen de graphics trouwens best te pruimen, maar je moet natuurlijk geen ultrarealistische dingen verwachten.
Het level dat ik speelde was een soort dorpje, en had (ook qua graphics) veel weg van een omgeving uit Ratchet & Clank, kenmerkende rails waarop je kunt sliden inclusief. Ook waren er een heleboel grote buttons op de grond aanwezig die je naar een ander platform konden katapulteren. De gameplay bestond er voornamelijk uit je een weg door de wereld te banen terwijl je een heleboel vijanden te lijf moest gaan die van achter elk gebouw tevoorschijn leken te komen.
Hoewel het spel geen multiplayer zal omvatten, wordt dat deels goed gemaakt door een co-op functie, een feature die je tegenwoordig wel vaker ziet opduiken. Het zal vooral die modus worden die in combinatie met de Move voor enkele leuke momenten zal kunnen zorgen. Daarnaast zal de mix van verschillende bekende helden zeker ook een doelpubliek hebben. De vraag blijft echter hoe aangenaam het is om uren aan een stuk in het rond te staan zwaaien naar de zoveelste vijand, terwijl je het risico loopt dat de Playstation Eye je bewegingen niet volledig registreert indien je het niet op de juiste manier doet.
Het spel verschijnt ergens in 2011, dus hopelijk wordt aan de hand van de footage die we tot dan nog zullen te zien krijgen duidelijk dat de Move-technologie al wat meer geperfectioneerd is en we een aangename ervaring mogen verwachten. Bovendien kon ik nog maar een heel klein stukje van het spel uittesten, dus de volledige game kan uiteindelijk nog totaal anders zijn. Toch vrees ik dat het hardcore publiek er niet veel voor zal voelen om afstand te nemen van hun vertrouwde platformgames om een sprong in het diepe te wagen met Heroes on the Move.