Het vervallen New York in Tom Clancy's The Division
Ubisoft gooit hoge ogen met open-wereld shooter.
In Tom Clancy's The Division begeeft je speciale eenheid zich tussen bergen dampend afval, verbrande taxi's, knipperende kerstverlichting en andere pseudo-romantische taferelen. Het verval van New York is tastbaar en de sneeuw die deze teloorgang bedekt is ijskoud. Verschillende facties gaan over lijken om te overleven, want de voorzieningen zijn schaars. In de stad heeft een epidemie toegeslagen en de tragedie die hieruit voortvloeit is geloofwaardig in beeld gebracht.
De grafische wanhoop die studio Ubisoft Massive in de third-person shooter realiseert, maakt in een presentatie tijdens Gamescom meteen indruk. We krijgen een filmpje te zien, waarna twee ontwikkelaars plaats nemen achter Xbox One controllers, inclusief support van een derde persoon met een iPad. Dit vormt een divisie; een collectief van onafhankelijke agenten die de Big Apple moet terugwinnen uit de handen van terroristische groeperingen. De video-introductie begint met een patrouille in een verlaten metrostration.
In deze ondergrondse tunnel proberen de burgers de quarantainezone te ontsnappen tijdens de uitbraak. Met een hightech horloge roept één van de spelers een zogenaamde ECHO op. Een driedimensionaal hologram beeldt vervolgens de paniek en onrust uit die daar enkele dagen geleden plaatsvond. Het onderzoeken van deze recente historie levert informatie en dus ook ervaringspunten op. Eenmaal boven de grond stuit de eenheid op een bende overlevenden die op zoek zijn naar voorraden. Een tactische benadering wordt opgezet, maar dit loopt minder soepel dan verwacht.
Hoewel de confrontaties tussen de spelers en deze computergestuurde anarchisten helemaal in scene is gezet voor de presentatie, oogt het vuurgevecht intens en impactvol. Het realisme wordt in dit conflict vermengd met de RPG-elementen die de game draagt. Terwijl één van de agenten een stungranaat gooit om de vijand te verblinden, probeert de ander de tegenstand te flankeren. De drone die in real-time wordt bestuurd met de iPad zorgt ook voor de nodige afleiding.
De schade die op de bende wordt toegebracht is gevisualiseerd met hit-points die van de levensbalk kelderen. In The Division bouw je een personage niet op met een bepaalde klasse, maar kies je vaardigheden en uitbreidingen om te groeien. Zo speel je op elke situatie in en zit je niet vast aan een zekere routine of één arsenaal. Toch is het wel belangrijk dat de eenheid goed communiceert; met een brede variatie aan vijanden is met een roekeloze infiltratie succes niet gegarandeerd.
Op dat punt is de demo het sterkst. Het overnemen van een uitvalsbasis op Madison Square Garden omvat meer rivaalbendes dan wat we voorheen zagen. Deze overmacht is enkel te verslaan vanuit dekking, of dat nu in een vervallen bushalte is of achter een fleurig reclamebord. Het postkantoor is een enorm gebouw dat de tegenstanders niet zomaar weggeven. Daarom zetten de spelers mobiele turrets in en wordt er gestrooid met traangasbommen. Wanneer de vijand toch van de kaart geveegd wordt, levert dat weer nieuwe vaardigheden op.
De videopresentatie wordt na deze strijd geconcludeerd, waarna de ontwikkelaars zelf de controllers en iPad oppakken. Op de grootse, digitale kaart uit het horloge van één van de spelers zien we de wijken in de stad met alle statistieken van dien. De ene buurt is veiliger dan de andere, mede door de aanwezig van bandieten en de hoeveelheid besmettingsgevaar.
Voor dit laatste heb je verschillende gasmaskers nodig om het terrein te betreden. Hoe meer virus, hoe sterker je bescherming moet zijn. Op dit moment schijnt de typische Ubisoft-gameplay door de titel heen; het overnemen van territoria is nog steeds een kernformule, zoals je dat kent uit Far Cry 3, Watch Dogs en de Assassin's Creed-reeks.
Een supermarkt in deze gevarenzone wordt door een groep Cleaners onder handen genomen. Deze factie kenmerkt zich door alles op diens pad in vuur en vlam te zetten, om zo New York te ontdoen van de epidemie. Nadat de eenheid rond de vijand geslopen is, wordt één van de radicalen stilletjes omgelegd. De Cleaners ruiken echter onraad en zetten hun vuurzee in om de agenten van hun stuk te brengen.
Hier laat The Division zien dat elke vijand een andere aanpak nodig heeft. Het verspreiden van druk en het behendig inzetten van een drone is een eis wanneer je de grote, logge pyromanen wilt doden. Wanneer er genoeg kogels verspild zijn is het gebied toch in handen van de spelers.
Ubisoft zet hoog in met de Gamescom-demo van The Division. De grafische kwaliteit doet tot zover niet onder aan de trailers die eerder zijn vertoond. Tijdens de presentatie maken we kennis met een gebied in New York dat geteisterd is door een mysterieuze ziekte en bevolkt wordt door genadeloze overlevenden. De grimmige sfeer die hiermee gepaard gaat, is in dit voorproefje tot in de puntjes uitgewerkt.
De lijkzakken die zeer klinisch op straat gesorteerd liggen, de dreigende graffiti-teksten en de afgebakende quarantainezones zetten alvast een overtuigende spelwereld neer. De actie die hier plaatsvindt verloopt soepel en vereist tactisch inzicht. In hoeverre de uiteindelijke game in herhaling valt, is nog te bezien. De typerende Ubisoft-opbouw begint zijn tol te eisen.
Daarnaast is het nog onbekend hoe het plot zich gaat uitvouwen in een naadloze multiplayer-omgeving, waarin spelers spontaan binnen stappen. De studio hoeft echter volgend jaar pas aan te tonen of er achter al dit moois ook een goed verhaal zit. De missies bestaan tot zover uit vrij simpele doelen, waarbij het doden van vijanden en het overnemen van gebouwen de grootste bezigheid is. Vooralsnog belooft The Division voor de shooter-fan dan ook een intense beleving.
The Division komt in 2015 uit op de pc, PlayStation 4 en Xbox One.
Meer over The Division weten? Lees dan onze The Division review en raadpleeg onze The Division tips.