Skip to main content

Hitman: Absolution Preview

Op Gamescom checkten wij de Contracts modus.

Kort voordat we naar de Gamescom in Keulen vertrokken bracht Square-Enix woord van een nieuwe modus voor Hitman: Absolution die vernoemd was naar een van de vorige delen in de franchise. Toevallig waren wij de dag erna op de Gamescom, dus dat gaf ons mooi de gelegenheid om deze zogenaamde Contracts modus alvast onder de loep te nemen.

Met de Contracts modus wilde ontwikkelaar IO Interactive een sociaal aspect toevoegen aan de nieuwe Hitman game zonder er een aparte multiplayer modus in te forceren. Een grote inspiratiebron daarvoor waren de gamers zelf. Uit de vorige games bleek dat de fans filmpjes op het internet zetten waarin ze de meest onwaarschijnlijke kills uitvoerden, soms zelfs met een stopwatch erbij. Anderen konden alleen maar bewonderenswaardig toekijken. Maar zou het niet leuk zijn als je uitgedaagd zou worden om op diezelfde manier te werk te gaan? Zo werd de Contracts modus geboren.

Contracts staat los van de singleplayer modus maar gebruikt wel dezelfde levels. In plaats van dat je het verhaal speelt kun je vrij door het level wandelen en is iedere npc een mogelijk doelwit. Deze kun je met een druk op de knop 'taggen,' (hooguit drie per level) en de game houdt dan bij wie je waar doodmaakt en hoe. Op basis hiervan wordt een contract opgesteld die je vrienden vervolgens kunnen downloaden. Zo daag je ze uit om jouw kills na te bootsen. Op het contract staat dan een rijtje eisen, denk aan het level behalen zonder wapens te gebruiken, geen schoten te missen of dat je de moorden op volgorde moet plegen.

Een voorbeeld: je hebt een contract van een vriend gedownload en ziet dat je ongezien het level door moet komen en geen wapens mag gebruiken. Vervolgens zie je je doelwit staan, midden op een plein met nog tien anderen om zich heen. Veel succes. Je weet dat het mogelijk is, want degene die het contract heeft opgesteld heeft het ook zo gedaan: maar hoe? Dat is aan jou om uit te vogelen.

De ontwikkelaar zal deze modus extra ondersteunen door iedere week de top vijf beste missies in de spotlight te zetten zodat iedereen deze scenario's kan proberen. In principe zorgt de Contracts modus dus voor meer replay-waarde dan we van Hitman gewend zijn.

Het is knap dat de ontwikkelaar de typische Hitman elementen behoud (vrijheid om je targets te benaderen, creativiteit in het plegen van de moorden) en hier een nieuwe draai aan weet te geven. Of het daadwerkelijk goed werkt en leuk is zullen we snel zien. Hitman: Absolution verschijnt 20 november op de PC, PlayStation 3 en Xbox 360.

Lees ook dit