Skip to main content

Hitman - Episode 2 review - Groeten uit Sapienza

Groeten uit Sapienza.

De tweede episode van Hitman pakt met een sfeervolle, nieuwe omgeving en tal van moordmogelijkheden de draad weer op overtuigende wijze op.

Hitman komt in episodes uit en van elk deel komt er een review. Een definitief eindoordeel volgt na de laatste episode.

Vrijheid, blijheid. In de eerste episode van Hitman rekende IO Interactive op overtuigende wijze definitief af met de lineariteit van Absolution. De open wereld komt in het tweede deel zelfs nog beter uit de verf. Agent 47 laat modestad Parijs achter zich en trekt dit keer richting de Mediterraanse kust. Hoogtijd om wat zonnebrandcrème op je kale schedel aan te brengen, want er staan weer de nodige namen op je moordlijstje.

Waar Parijs zich grotendeels tussen de muren van een château afspeelt, breng je in Sapienza de meeste tijd buiten door. Het gaat hier om een fictief Italiaans stadje aan de Middellandse Zee. Toeristen nippen op het terras aan hun koffie, slaan in een kerkje een kruisje of liggen te ontspannen op het strand. En terwijl het kalmerende geluid van kabbelende golven je bijna in slaap doet dommelen, gooien vissers op de pier hun hengel uit. Kortom, het idyllische kuststadje ademt een en al vakantie uit. Het is een compleet andere setting dan de hectische modeshow uit de vorige episode, maar het zonovergoten Sapienza is minstens even sfeervol.

Bekijk op YouTube

Qua grootte van de omgeving doet de ontwikkelaar er zelfs een schepje bovenop. Sapienza bestaat namelijk uit meer dan alleen met kasseien geplaveide straatjes of pleintjes. Zo is er ook een grote villa die iets wegheeft van het Anathema-level uit Hitman 2: Silent Assassin. Eenmaal langs de bewaking sluip je als een kameleon door de talloze kamers die het riante verblijf rijk is. Daarnaast is er ook een geheim ondergronds laboratorium, compleet met wetenschappers in witte jassen of oranje gaspakken. Door de strenge beveiliging is de argwaan hier een stuk hoger. Sapienza huisvest uiteindelijk meerdere gebieden die in oude Hitman-games gemakkelijk als opzichzelfstaande levels hadden kunnen dienen. Een enorm indrukwekkende prestatie.

In de eerste paar uur verdwaal je dan ook gemakkelijk in de vele vertrekken of ondergrondse gangetjes. Maar zodra je de mogelijkheden van de omgeving en de gedragspatronen van je targets geanalyseerd hebt, komt de kracht van Hitman naar voren. Met je gedempte pistool of fiber wire je vijanden om zeep helpen is de meest voor de hand liggende optie, maar Agent 47 heeft een groot palet aan moordmethodes die je creativiteit de vrije loop laten.

Je doelwitten zijn Silvio Caruso en Francesca De Santis, twee louche wetenschappers die in het geheim aan een dodelijk virus werken. De mannelijke biochemicus krijgt golfles in zijn achtertuin. Met die gevonden explosieve golfbal weet je uiteindelijk wel raad. Zijn golfleraar verslindt vrouwen bij de vleet, dus een verkleedpartijtje brengt je mogelijk weer een stap dichterbij je vrouwelijke doelwit. Je ontdekt steeds meer over de neurotische Caruso met zijn verknipte moederband en de norse De Santis met haar dubbele agenda. Al die informatie leidt uiteindelijk weer tot nieuwe inspiratiebronnen om je doelwitten op de meest creatieve wijzen om het leven brengen. Ook in de tweede episode kun je dus weer naar hartenlust moorden.

Toch zijn er de nodige smetjes in Sapienza. Naast het omleggen van de twee wetenschappers moet je ook het virus vernietigen. De laatste target kun je echter op maar één manier voltooien, waardoor dat gedeelte van de missie al snel een saai routineklusje wordt. Zeker in vergelijking met de talloze manieren waarop je de andere twee taken kunt uitvoeren. NPC's reageren daarbij soms onrealistisch en je ontkomt nog steeds niet aan de lange wachttijden.

De grootste teleurstelling is echter het ontbreken van Elusive Targets, waarin doelwitten tijdelijk in het level lopen en je slechts één kans krijgt hen om te leggen. IO Interactive beloofde de 'live targets' al in de eerste episode, maar ze schitteren nog steeds in afwezigheid. De challenges en wekelijkse aanvoer van contracts houden je voorlopig wel even zoet, maar het ontbreken van de potentiële uitdaging die de Elusive Targets met zich meebrengen, is op dit moment een groot gemis.

Ondanks de kleine schoonheidsfoutjes zet IO Interactive wederom een overtuigende episode neer. Het pittoreske Sapienza is niet alleen sfeervol, maar is tevens het grootste level die je tot nu toe in een Hitman-game gespeeld hebt. Inderdaad, nog groter dan Parijs. In combinatie met de vrijheid die je krijgt, kun je weer op talloze manieren je doelwitten omleggen. Agent 47 pakt de (wurg)draad onverstoord weer op.

Hitman - Episode 1 is nu verkrijgbaar op de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Lees ook dit