Hitman - Episode 3 review - Groeten uit Marrakesh
Groeten uit Marrakesh.
Hitman komt in episodes uit en van elk deel komt er een review. Een definitief eindoordeel volgt na de laatste episode.
Na Parijs en Sapienza doe je dit keer het Afrikaanse continent aan - de Marokkaanse stad Marrakesh om precies te zijn. Met elke nieuwe maand een nieuw level begint Agent 47's episodische moordexpeditie inmiddels routine te worden. Maar gewenning is meteen de grootste bedreiging van de game. De derde episode van Hitman weet in tegenstelling tot de vorige delen namelijk niet te verrassen.
The Agency stuurt je niet zonder reden naar Marrakesh. De Zweedse bankier Hugo Strandberg heeft de Marokkaanse bevolking een flinke som geld afgetroggeld. Terwijl een boze menigte zich voor de Zweedse ambassade ophoudt, verschanst hij zich binnen de muren van het gebouw. Een stuk verderop zit generaal Reza Zaydan met zijn militie, die van de onstuimige situatie misbruik wil maken en een coup voorbereidt. Wat deze twee louche figuren met elkaar gemeen hebben? De hete adem van Agent 47 in hun nek.
Je start te midden van een hectische markt in Marrakesh, dat om zijn labyrint aan kraampjes bekendstaat. Marktlui proberen passanten authentieke tapijten of lokale snuisterijen aan te smeren, terwijl neurotische Marokkaanse muziek de kakofonie complementeert. Verderop staat een boze menigte voor de ingang van de Zweedse ambassade, waar het op elk moment kan escaleren. Ook de aanwezige elitesoldaten die alle toegang tot een verlaten schoolgebouw belemmeren, voeden de argwaan. Er gebeurt dus genoeg in de roerige omgeving.
Toch weet het level design niet zo te overtuigen als in de vorige episodes. In modestad Parijs imponeerde de hippe ambiance, terwijl in het zonovergoten Sapienza vooral het relaxte mediterraanse vakantiegevoel de boventoon voerde. De stoffige steegjes en grauwe gebouwen maken het normaliter weelderige Marrakesh echter kleurloos. Zelfs de honderden rondscharrelende NPC's vullen die leegte niet op.
Daarnaast drijven de nauwe straatjes je al snel een bepaalde kant op en zijn er weinig daken te beklimmen. En hoewel de verschillende gebieden van Marrakesh met elkaar in verbinding staan, lopen ze niet vloeiend in elkaar over, wat geen coherent geheel oplevert. Marrakesh lijkt op een filmstudio met verschillende decors, een level met daarbinnen verschillende levels. Het lineaire karakter is dus duidelijk een stapje terug in de vrijheid die de vorige delen juist zo sierde.
Tevens is er nog een kanttekening. Zo begint de voice acting, waarin voortdurend dezelfde herkenbare stemmen de revue passeren, een irritatiepunt te worden. Zo word je op een gegeven moment op straat met "hey dude" aangesproken. Door een lokale bewoner in een djellaba, welteverstaan. De Marokkaanse bewoners, marktverkopers of soldaten: ze praten allemaal met een gesmeerd Amerikaans accent. Het bevordert een geloofwaardige omgeving dan ook allerminst.
Die inboeting op de spil waar deze Hitman-game juist om draait, maakt Episode 3 echter niet minder interessant. De charme van elke ruimte, elk personage en elke moordgelegenheid tot in detail te verkennen, blijft aanwezig. Zelfs wanneer je de missie al diverse keren hebt uitgespeeld, ontdek je weer nieuwe dingen en experimenteer je er flink op los. Samen met de wekelijkse aanvoer van Escalations en de inmiddels geïntroduceerde Elusive Targets blijft herspeelbaarheid ook in deze episode Hitman's sterkste troef.
Parijs was een sterke introductie op wat je in de nieuwe Hitman te wachten staat. IO Interactive deed daar met Sapienza een schepje bovenop. Het dorre Marrakesh heeft qua sfeer echter niet veel vlees in de kuip. Dat neemt niet weg dat er op moordvlak in Hitman: Episode 3 nog steeds meer dan genoeg te beleven valt. De vierde episode in Thailand laat nog even op zich wachten: een mooie gelegenheid voor de kale huurmoordenaar om zich op te laden.
Hitman - Episode 3 is vanaf nu verkrijgbaar op de pc, PlayStation 4 en Xbox One.