Hoe Final Fantasy XIV: A Realm Reborn uit de as herrijst
Marcel trekt het herboren Eorzea in voor een eerste indruk.
Final Fantasy XIV is terug van weggeweest. Marcel haalt zijn Chocobo van stal en hij trekt wederom de wijde wereld van Eorzea in. Het is hoog tijd voor een geschiedenislesje en een eerste indruk van Final Fantasy XIV: A Realm Reborn.
Final Fantasy XI is het best verkopende deel uit de Japanse rollenspellenreeks. Square Enix wil de succesformule dan ook herhalen en maakt nog een MMO die is overgoten door het Final Fantasy-sausje. In 2010 lanceert Final Fantasy XIV 1.0 voor het eerst, maar de game rekent op veel kritiek.
Het spel is te onoverzichtelijk, de quests zijn te repetitief en daarnaast zijn er technische mankementen die het spel zo goed als onspeelbaar maken. Spelers verdwalen in de veel te grote spelwereld - waarvan veel gebieden letterlijk gekopieerd en geplakt zijn - en haken massaal af. Square Enix geeft de moed niet op en besluit om aan een 'vervolg' te werken. Eorzea komt spectaculair aan zijn einde en een nieuw tijdperk breekt aan.
Met een geschiedenis zoals bij nummer XIV is het lastig de schade te herstellen. Het is dan ook een behoorlijke klus voor Square Enix om het afval op te ruimen. Elk ander bedrijf zou waarschijnlijk failliet zijn gegaan. De Japanners doen iets onverwachts. Naoki Yoshida wordt als regisseur aangesteld om de mislukking om te toveren tot een succesvolle tweede poging. Yoshida is een gepassioneerde MMO-speler en is vastberaden om A Realm Reborn pas uit te brengen als het spel echt af is. "We maken niet weer dezelfde fout zoals Final Fantasy XIV. Als we dat doen, gaat het bedrijf ten onder," aldus Yoshida. Voor A Realm Reborn is dit een wijs besluit geweest. Welkom, Final Fantasy XIV: A Realm Reborn. Je bent als een feniks herrezen uit het as.
Yoshida's aanpak werpt zijn vruchten af. Final Fantasy XIV: A Realm Reborn is op het eerste gezicht een stuk beter ontworpen dan zijn voorganger. De MMO-veteraan ondervindt de eerste uurtjes weinig problemen. Vanaf het moment dat je de controle krijgt over je personage volgen er een aantal tutorial-quests. De game is daardoor direct al duidelijk gestroomlijnder en overzichtelijker dan voorheen. Dit is handig voor de ervaren spelers, maar vooral de nieuwe MMO-spelers zullen hier voordeel uit halen.
Aan het begin ben je voornamelijk een pakezel die zich net heeft aangemeld bij de Adventurers' Guild. Veel meer dan heen en weer rennen door de stad staat er niet op je lijstje, maar al snel mag je je wagen aan uitdagende en interessantere quests. Het is wel vervelend dat je dit hele proces opnieuw door moet als je een nieuw personage aanmaakt. In vergelijking met Final Fantasy XIV 1.0 is het echter een verademing. A Realm Reborn is hierdoor veel toegankelijker geworden voor mensen die onbekend zijn met het genre.
Op papier moet elke speler uniek zijn en vooralsnog lijkt Final Fantasy XIV: A Realm Reborn daar in te slagen. Net zoals zijn voorganger heb je de keuze uit acht verschillende klassen en vijf verschillende rassen. Een slimme toevoeging van A Realm Reborn is dat je keuze niet permanent vast staat. Het wisselen van een klasse werkt net zo simpel als het wisselen van een wapen. Door dit systeem is het mogelijk om verscheidene combinaties te bedenken en te gebruiken. Ben je een magische Thaumaturge en wil je dit combineren met de aanvallen van een Gladiator, dan is dat gewoon mogelijk.
Op den duur groei je door naar een gevorderde klasse, zoals de Black Mage, Dragoon, Monk of Summoner. A Realm Reborn onderscheidt zich hiermee van zijn concurrenten en is daardoor vooral verfrissend voor gamers die al bekend zijn met World of Warcraft, Star Wars: The Old Republic of Guild Wars 2.
Zodra je de stad net zo goed kent als de binnenkant van je broekzak krijg je de vraag of je X aantal monsters buiten de stad wilt omleggen. Weinig verrassend dus: het is jammer dat Square Enix geen manier heeft gevonden om de standaard quests interessanter te maken, aangezien ArenaNet met Guild Wars 2 wel een poging heeft gewaagd. Daarin kan je op meerdere manieren een opdracht voltooien, waardoor je je net weer wat meer betrokken voelt.
De standaard quests worrden aangevuld met zogenaamde FATE's. Dit zijn evenementen die op willekeurige momenten in de spelwereld verschijnen, net zoals in Guild Wars 2. Op zich is er niks nieuws onder de zon, maar het blijft een goed gevoel geven om met een grote groep spelers een plots opgedoken, enorme Ochu neer te halen en de bekende Victory Fanfare te horen. Het is pure fanservice richting de Final Fantasy-liefhebber.
Daarnaast maken de Guildleves hun wederkeer in A Realm Reborn. De Guildleves zijn korte inventieve singleplayer missies die al vroeg zorgen voor memorabele momenten. Zo accepteer je een Guildleve waarin je in twintig minuten entiteiten moet ontmaskeren door ze aan te raken met een vinger van een Fire Bomb. Door de tijdsdruk en de aanwezigheid van andere spelers is dit een moeilijke opgave, waardoor je vaardigheden op de proef worden gesteld.
Deze quests zijn niet alleen leuk om te doen, maar ze zorgen ook elke keer voor een goede stoot adrenaline. In FFXIV 1.0 zorgden de Guildleves voornamelijk voor hoofdpijn, omdat deze quests na enige tijd opraken en de speler daardoor niet verder kon spelen. In A Realm Reborn zijn ze echter optioneel en is het daardoor juist een handige en aangename manier om als speler extra experience te krijgen.
De game beschikt ook over een 'Battle Theme' die elk gevecht laat aanvoelen als een echt Final Fantasy gevecht. Waar bij Guild Wars 2 de muziek subtiel aanwezig is, is er in Final Fantasy XIV: A Realm Reborn bij elke handeling muziek te horen. In combinatie met de omgevingen, het grafische stijltje en de wezens, zoals Chocobos, Moogles en Cactuars voelt het bijna aan alsof je een singleplayer Final Fantasy aan het spelen bent. De Final Fantasy-liefhebber voelt zich dus direct thuis in de wereld van Eorzea door de verscheidene verwijzingen. De componisten hebben subliem werk geleverd met de soundtrack en de omgevingen sluiten naadloos aan op het Final Fantasy-universum.
A Realm Reborn voelt in dit vroege stadium aan als een hele verbetering ten opzichte van Final Fantasy XIV 1.0. Na drie jaar lijkt Final Fantasy XIV dan toch een potentiële concurrent worden van andere MMORPG's. De eerste uurtjes voelen in ieder geval goed aan, want in het prachtige Eorzea is er genoeg te doen en het is allemaal gebruiksvriendelijker dan ooit.
Blijf Eurogamer Benelux in de gaten houden voor verdere impressies. In deel twee van deze artikelenreeks komt de content voor hogere levels aan bod, waaronder de enorme kerkers die enkel zijn te tackelen in een groep.