Horizon Zero Dawn pc versie review - Geen tyrannosaurus van een pc vereist
Schot in de roos.
In de Horizon Zero Dawn pc versie review van Michiel lees je of de machines enkel hem, of ook zijn pc aan stukken rijten.
De donkere tijden voor pc-gamers liggen nu wel definitief achter ons. Nadat eerder Microsoft aankondigde dat alle first-partygames vanaf nu ook naar de pc komen, heeft ook Sony het platform helemaal omarmd. Daarbij valt vooral de kwaliteit van al die ports op. Nadat vorige maand al de pc-port van Death Stranding geprezen werd als ultieme versie van die game, nestelt nu ook Horizon Zero Dawn zich in het lijstje van pc-klassiekers die je moet gespeeld hebben.
Niet dat de port uitblinkt op het vlak van grafische opties, integendeel. Die beperken zich tot het strikt noodzakelijke, maar door de performantie van de Decima Engine heb je ook niet meer dan dat nodig. Zelfs een intussen pensioengerechtigde grafische kaart als de Geforce GTX 970 slaagt er probleemloos in om de prestaties van de standaard PlayStation 4 te overklassen. Vooral het gebruik van dynamic foliage, waardoor elk grassprietje realistisch in de wind wappert en op elke beweging van Aloy reageert, brengt de wereld meer dan ooit tot leven. Wil je meer dan dat, dan heb je echter recentere hardware nodig. In dat geval beloont de game je wel met de ondersteuning voor onder andere UltraWide-schermen, 4K-resoluties en een ongelimiteerde framerate. Sommige settings hebben verdacht weinig impact op de prestaties van je pc, maar dankzij de ingebouwde benchmarking tool kun je snel en eenvoudig testen en aanpassen naar je eigen wensen.
Ook het spelen met muis en keyboard is een volwaardig alternatief voor je PlayStation 4-controller. Hoewel het rondlopen in de wereld van Horizon Zero Dawn een stuk natuurlijker aanvoelt met een analoge stick, is het gebruik van muis en keyboard vooral tijdens de soms chaotische gevechten een absolute verademing. Met de extra precisie van je muis stuur je die machines probleemloos naar het mechakerkhof, en de mogelijkheid om al je wapens en vaardigheden aan afzonderlijke hotkeys te koppelen laat je vliegensvlug strategieën uitvoeren die op de PlayStation 4 onmogelijk leken.
Dat wil echter niet zeggen dat de pc-port perfect is. Enkele van de problemen uit de PlayStation 4-versie keren ook hier terug. Zo kampt de game bij momenten nog steeds met onverklaarbare framedrops. De grootste doorn in het oog zijn echter de lange laadtijden. Het initiële laadscherm van 45 minuten waarop de game mij trakteerde, kan ik nog aan een te patchen bug wijten. Ook tijdens het spelen zit je echter regelmatig langer dan een minuut te wachten om opnieuw met Aloy de wereld van Horizon in te duiken.
Die kleine minpuntjes verbleken echter bij de enorme hoeveelheid kwalitatieve content die de game je biedt. Na het initiële benchmarken ben je al snel vertrokken voor tientallen uren topentertainment. De occasionele framedrops en lange laadtijden smaken zuur, maar zijn uiteindelijk niet meer dan een voetnoot bij een verder uitstekende port. Horizon Zero Dawn was bij de release voor de PlayStation 4 in 2017 al meteen een klassieker, en dat is drie jaar later niet anders.
Voor de Horizon Zero Dawn review speelde Michiel op een pc met een Geforce GTX 970, Intel Core i5 4590 en 8GB RAM. Wil je meer weten over de oorspronkelijke game, dan vind je hier onze Horizon Zero Dawn review voor de PlayStation 4.