Hot Coffee schandaal eindelijk voorbij
Vier jaar en 20 miljoen dollar later.
Op 9 juli 2005 kwam er een patch beschikbaar op internet die een sexueel getinte mini-game in het populaire Grand Theft Auto: San Andreas toegankelijk maakte. De wereld reageerde geschokt. Daags wist uitgever Take-Two te vertellen dat het probleem volledig ten dele enkele 'hackers' was. Het was "het werk van een vastberaden groep hackers die zich inspanden om het spel te veranderen," vertelden ze. Later bleek dat de mini-game al in het spel verstopt zat, maar voor spelers ontoegankelijk was gemaakt. Enkele enthousiasten waren de code ingedoken en hadden het met een simpele patch speelbaar gemaakt.
De hele hetse viel niet in goede aarde bij de aandeelhouders van moederbedrijf Take-Two Interactive, die een kort geding aanspanden. Er is nu overeengekomen dat Take-Two 20 miljoen dollar, of 14 miljoen euro, aan hen uitbetaald.
Het Hot Coffee schandaal wierp een interessant licht op hoe voorzichtig developers moeten zijn met vergeten inhoud die verstoken kan zitten diep in de code, in een tijdperk waar meer en meer mensen zich met computers bekwamen. Voorzichtiger, is de consensus.
De ESRB, het Amerikaans-Canadees orgaan dat games voorziet van leeftijdsadvies, kwam er ook door in opspraak. Het maakte zijn beoordelingsprocedure strenger.
Hoewel de rechtzaak uiteindelijk minder om de sexuele inhoud en meer om het handelen van Take-Two draaide, kan de zaak nu na vier jaar eindelijk rusten. Zij die getraumatiseerd raakten van die low res tiet zullen het evenwel levenslang met zich meedragen.