Humankind review - Mensenlief, wat een goeie game
Nog een beurt.
In de Humankind review probeert Sander zijn eigen utopische land van melk en honing te creeëren, en dat lukt nog behoorlijk ook.
Wat als je in Civilization niet langer als een bestaande cultuur speelt, maar net jouw eigen beschaving kunt opbouwen en doen evolueren? Dat is kort gezegd de unieke invalshoek van Humankind. Ontwikkelaar Amplitude Studios gooide eerder al hoge ogen met zijn Endless-reeks en noemt Humankind nu zijn magnum opus. Dat gaat misschien wat ver, maar het moet gezegd: Humankind is een fantastische game in het 4X-subgenre.
Humankind begint bescheiden. Je eerste stappen zet je als een nomadische stam die groeit door eten te verzamelen. Langzaam plant je je voorposten neer, die een vooraf gedefinieerd gebied meteen claimen. Daardoor kun je snel strategisch te werk gaan en belangrijke routes en grondstoffen veroveren - een verbetering tegenover Civilization, waarin langzaam groeiende grenzen nog wel eens te laat tot uiting kwamen. Gaandeweg bereikt je blanco groep een nieuw tijdperk, waarbij je een nieuwe beschaving als 'template' kiest die ook je strategie voor dat tijdperk informeert. Wil je militaire macht of een agrarische beschaving? Wil je zelf een religie in elkaar knutselen, inclusief zelfgekozen geboden? Wetten worden gesmeed zodra je beschaving in een tweestrijd raakt. Het verhaal van je beschaving is door die evoluties steeds dynamisch en anders.
Door dat systeem zijn je tegenstanders ook veel gevarieerder dan in andere games. Door de verschillende temperamenten en ideologieën die leiders op hun beschavingen toepassen, betekent een keer tegen de Babyloniërs spelen bijvoorbeeld niet dat de volgende keer identiek zal zijn. Een andere leider met een andere AI zal namelijk andere keuzes maken. Dat houdt potjes gevarieerd en verrassend: je kunt immers nooit zomaar uitgaan van een specifieke strategie van je tegenstander. Bovendien geeft dat meer variatie aan diplomatie, want door de dynamische verhaalvertelling kun je nooit met hapklare oplossingen voor politieke problemen aankomen. Humankind is heerlijk herspeelbaar.
Ook 'Fame' draagt daar aan bij. Het einddoel is namelijk je 'Fame'-score zo hoog mogelijk krijgen. Die wordt als een platte score gepresenteerd, maar onder de motorkap is het een flexibel systeem. Vergaar je oorspronkelijk veel Fame door landbouw, maar raakt je beschaving toch op een ander pad? Geen probleem, want ook door militaire overwinningen kun je Fame vergaren. Het is een veel flexibeler systeem dan bijvoorbeeld de rigide 'Science / Culture / Domination / Religion / Score'-overwinningen in Civilization. 'Events' zorgen bovendien voor nog meer dynamiek. Zo kan er frictie tussen je eigen steden of onenigheid over religieuze geboden ontstaan. De keuzes die je tijdens zulke Events maakt, hebben niet alleen een direct effect op je beschaving, maar kunnen ook later voor onverwachte situaties zorgen die positief of negatief uitpakken. Door middel van Fame en Events beeldt Humankind het verhaal van jouw beschaving dus zowel narratief als via gameplay uit.
Voor de gevechten in Humankind leunt ontwikkelaar Amplitude Studios op zijn eigen Endless-reeks, en dat is allesbehalve een verwijt. In tegenstelling tot andere 4X-games is de combat namelijk erg tactisch. Je moet units dan ook slim positioneren, door bijvoorbeeld gebruik te maken van hoger gelegen terrein of je tegenstander door een rivier te lokken. Hoewel je de mogelijkheid hebt om de combat automatisch te doen verlopen, kun je soms door vernuftig zélf het roer in handen te nemen een onwinbare situatie toch naar je hand zetten. Dat toont pas echt aan hoe slim de combat van Humankind in elkaar zit.
De userinterface vormt een essentieel onderdeel van strategygames, en op dat vlak laat Humankind toch enkele steken vallen. Aan de ene kant is dit een erg uitnodigende interface, waar icoontjes ruimte krijgen en niet in een krappe ruimte worden samengepropt. Het kleurgebruik en design van de wereldkaart geeft bovendien een ontspannen indruk, zodat je je lekker met een grote mok koffie voor je scherm kunt nestelen. Anderzijds overlappen pop-upnotificaties en tutorialprompts soms met de UI, waardoor je geen van beide makkelijk kunt lezen. De tutorials zijn nu en dan onduidelijk, terwijl bijhorende video's op een oudere UI steunen en daardoor onhandig zijn. Tot slot kampte ik ook met flink wat bugs, zoals notificaties die spreken over een oorlog terwijl ik net een alliantie had gesloten of meldingen van een onbekende beschaving wanneer ik een nieuw wereldwonder ontdekte. Het zijn kleine schoonheidsfoutjes die een patch makkelijk oplost, maar slordigheden niettemin.
Humankind is een dijk van een 4X-game. Hoewel de interface enkele steken laat vallen en er bij launch ook enkele bugs zijn, kan dat de pret niet drukken. Zowel jouw eigen beschaving als die van je tegenstanders groeien op een dynamische wijze die elk potje dynamisch en verrassend houdt. Het flexibele Fame-systeem en de uitdagende Events helpen dan weer om het verhaal van je beschaving nog verder in te kleuren. De combat is bovendien uitstekend en van het beste wat het 4X-genre te bieden heeft. De Civilization-reeks heeft dan wel 'beschaving' in zijn titel, maar het is Humankind dat je écht jouw eigen beschaving laat uitbouwen.
Voor deze Humankind review speelde Sander op de pc.