Hyper Scape is een arena shooter vermomd als Battle Royale
Eerste indruk van de Technical Test.
Wie denkt dat de Battle Royale-hypetrein allang gepasseerd is, komt bedrogen uit. Dagelijks loggen namelijk wereldwijd miljoenen spelers in op de servers van Fortnite, Apex Legends en Call of Duty: Warzone. Ook Ubisoft wil daar een graantje meepikken en komt met een eigen free-to-play BR-shooter genaamd Hyper Scape. Met de hierboven genoemde zwaargewichten is het echter lastig om een plekje op de verzadigde markt te bemachtigen. Heeft Hyper Scape iets om hyper van te worden?
In de kern verschilt de game niet van zijn concurrenten. Aan het begin van elke match word je samen met 99 andere spelers boven een gebied gedropt en daal je op hoge snelheid naar je gewenste landingsplek af. Wanneer je eenmaal voet op de grond zet, begint het looten en schiet je op alles wat ademt. Terwijl het speelveld en het aantal tegenstanders steeds kleiner wordt, maak je je op voor de eindstrijd. Uiteindelijk kan er maar één speler of squad de beste zijn. In de grote lijnen houdt ontwikkelaar Ubisoft Montreal zich dus netjes aan de conventies van het populaire subgenre.
Toch komen tijdens de Technical Test van de game al enkele subtiele verschillen ten opzichte van andere Battle Royale-shooters naar voren. Om te beginnen wordt Hyper Scape als 'futuristische urban Battle Royale' gepresenteerd. Het speelgebied kent met andere woorden geen open vlaktes of natuurrijke gebieden. De betonnen jungle van Neo Arcadia staat namelijk vol met generieke gebouwen, die door een netwerk van straatjes, pleintjes en monorails van elkaar gescheiden zijn. De virtuele metropool heeft verder wat iconische trekpleisters zoals een roestige raffinaderij, Notre Dameachtige kathedraal en een enorme wolkenkrabber in het hart van de stad. Neo Arcadia zou prima als een quasifuturistisch Parijs kunnen doorgaan.
De stad als strijdtoneel is geen toevallige keuze, want de ontwikkelaar zet bewust in op verticaliteit. Rennend door de straten van Neo Arcadia is het niet ongebruikelijk dat je ergens van bovenaf onder vuur genomen wordt. Veel gevechten vinden zich ook in de trappenhuizen of op de daken van gebouwen plaats. Met double jumps, klimmen en lanceringsplatforms bedwing je gemakkelijk verticale barrières. Je krijgt verder geen damage van vallen, waardoor onaangename verrassingen regelmatig letterlijk uit de lucht komen vallen. De extra dimensie lijkt voor de nodige dynamiek in de gevechten te zorgen.
Wanneer je verticaliteit met een hoog tempo combineert, betreed je al snel het domein van arena shooters. Dat uit zich in onder meer in de gunplay waarbij je vrijwel geen recoil hebt en tegenstanders als kogelsponzen om je heen springen. In tegenstelling tot het gros van de BR-shooters heb je daarnaast geen inventory, armor en attachments. Je beschikt naast je wapenstok voor melee over negen wapens, variërend van een pistol en shotgun tot een grenade launcher en sniper rifle, die je over twee slots kunt verdelen. Wanneer je hetzelfde wapen ziet liggen, kun je die eenvoudig upgraden. In Hyper Scape dub je dus een stuk minder over de beste loadout. Dat komt het momentum ten goede, maar gaat vooralsnog ten koste van de diepgang.
Naast twee plekken voor wapens zijn er twee slots beschikbaar voor Hacks. Dat zijn speciale vaardigheden die je net als alle andere loot willekeurig in de map kunt vinden en dus altijd kunt verwisselen. Tijdens de bètatest heb je negen van deze speciale vaardigheden die je net als de wapens kunt opwaarderen. Zo heb je passieve Hacks in de vorm van Armor en Heal, maar ook actieve Hacks zoals Ball waarbij je als enorme bal over tegenstanders walst. Vooral spelend in een team met een bewuste rolverdeling kun je zo aan het langste eind trekken. Hacks complementeren je defensieve of offensieve speelstijl en geven je dus net iets meer flexibiliteit.
Nog een verschil met andere BR-shooters zit 'm in respawns. Net als in Fortnite, Apex Legends en Call of Duty: Warzone heb je de mogelijkheid om terug te keren op het slagveld. In Hyper Scape haal je omgelegde medespelers echter terug door een tegenstander te doden. Als beloning voor je heldhaftige actie krijg je een Restore Point, waarmee je op de plek des onheils je gesneuvelde teamgenoot terugbrengt. Ben je zelf omgelegd? Dan kun je in de tussentijd als onzichtbare Echo rondrennen en vijanden pingen. Het is een doekje voor het bloeden wanneer je team met een man minder gevechten moet aangaan.
Een Battle Royale zou een Battle Royale niet zijn als je niet door een steeds kleiner wordend speelveld wordt opgejaagd. Je hebt dit keer echter geen cirkelvormige gifwolk of iets dergelijks op de nek zitten, maar districten die een voor een digitaal worden afgebroken. Als extra winelement heeft de ontwikkelaar Capture The Crown toegevoegd. Wanneer iemand de plotseling verschenen kroon oppakt en die 45 seconden lang heelhuids met zich meeneemt, dan sleept hij of zij de overwinning binnen. Het is een prikkel die vooral afwachtende spelers uitdaagt om tijdens het einde van de match er vol voor te gaan.
Ubisoft Montreal gooit in zijn poging het Battle Royale-slagveld te betreden het roer niet drastisch om, maar legt eerder wat subtiele accenten aan. In de kern is Hyper Scape een typische Battle Royale-shooter. Door een focus op verticaliteit, snelheid en minder 'gedoe' rond loadouts leunt het echter ook bij arena shooters aan. Qua looks en feeling komt de game het dichtst in de buurt van Apex Legends, maar is het nog net even wat toegankelijker. Of het een serieuze bedreiging voor de status quo in de verzadigde BR-markt is, wordt aankomende zomer duidelijk.