Skip to main content

Id stelt Doom 3 source code beschikbaar

Perfect voor mods, patches en nieuwe games.

John Carmack en de zijnen (vooral Carmack zelf) hebben altijd vastgehouden aan het credo dat het openbaar maken van de broncode van hun games meer positieve dan negatieve effecten zou hebben. Daar valt uiteraard over te discussiëren, maar zeker is dat tal van ontwikkelaars via de broncode van onder andere Wolfenstein 3D, Quake, Quake III en Doom het professionele gameswereldje binnengerold zijn.

Eerder dit jaar werd dan ook aangekondigd dat ze na de release van Rage wat tijd zouden vrijmaken om de Doom 3 broncode op te schonen en online te plaatsen, wat nu dus is gebeurd. Zoals gewoonlijk wordt de code gedeeld onder de GNU GPL 3-licentie en zijn er geen eigenlijke gamebestanden aanwezig (het delen hiervan is illegaal). Build-bestanden en projectbestanden werden ingesloten opdat iedereen meteen met de code aan de slag kan.

De code zelf kan je downloaden via deze Git-repository. De naar Carmack genoemde schaduwtechniek die bekendstaat als Carmack's Reverse moest echter aangepast worden om problemen over patentbreuk met een ander bedrijf dat een soortgelijke techniek patenteerde, te voorkomen. "De uiteindelijke aanpassing betrof slechts zes lijntjes code," aldus Carmack.

Deze geste stelt andere programmeurs in staat nieuwe features toe te voegen aan de Doom 3 engine alsook bugs te fixen of de engine te laten werken op andere platforms. Verwacht je de komende jaren alvast aan tal van nieuwe (gratis) games die gretig gebruik zullen maken van deze engine.

Lees ook dit