In Fe word je betoverd door het bos
Feeëriek.
Op ontdekkingstocht gaan is misschien wel het spannendste dat je als kind kunt doen. Zonder je ouders de bossen induiken, met takken als zwaarden rondzwaaien en verborgen grotten vinden... De Zweedse ontwikkelaar Zoink Games koestert ook zulke herinneringen, en baseert er met Fe een hele game op. Tijdens Gamescom presenteert regisseur Hugo Bille vol passie de game, en laat hij zelfs de meest stadse mensen met sehnsucht achter.
In Fe bestuur je het gelijknamige, vosachtige diertje dat het woud wil beschermen tegen 'The Silent Ones', een ras van schaduwmonsters. Daarbij moet je het echter niet van brute kracht hebben, want de jonge Fe is klein en kwetsbaar. In het begin kun je alleen maar zingen en daarmee de krachten van het bos ontgrendelen. Daarnaast sluip je hoofdzakelijk langs gevaren en obstakels. Gaandeweg leer je ook communiceren met andere bosbewoners zoals herten en vogels. Door een band met de dieren op te bouwen leert Fe nieuwe talen en daarmee nieuwe vaardigheden.
Die vaardigheden nemen diverse vormen aan. De herten leren Fe om bloemen te openen die een opwaartse luchtstroom genereren. Daarmee kom je bij hoger gelegen gebieden. De vogels leren je dan weer hoe je zaden verzamelt die de krachten van The Silent Ones tenietdoen. In de demonstratie is te zien hoe een moederkloek in een krachtveld gevangen zit, omringd door het schaduwvolk. Je gooit het zaadje en bevrijdt de vogel die gelijk wraak op de monsters neemt, waardoor jij veilig je zoektocht kunt vervolgen.
Het jonge vosje leert ook uit zichzelf nieuwe streken. Zo klim je in bomen en kun je later zelfs tussen de boomtoppen zweven. Vanuit de boomtoppen kun je ook je omgeving goed verkennen, want je hebt geen kaart of markeringen die je vertellen waar je heen moet gaan. De ontdekking in Fe moet uit jezelf komen. Hoewel je later wel vaardigheden krijgt die je helpen met het terugvinden van een voorheen ontoegankelijk pad, ben je hoofdzakelijk op jezelf aangewezen. De liefde die regisseur Bille voor Metroid heeft, is dan ook duidelijk te merken in het design van de game.
Ook zijn passie voor Zelda schemert door. Het bos is groot en divers, en hoewel de omgeving volgens hem niet zo groot is als Hyrule in The Legend of Zelda: Breath of the Wild, kun je wel aan de slag in een open wereld zonder laadtijden. De grafische stijl maakt het plaatje compleet, met diepe paarse tinten die het bos een magische sfeer geven. Het is de combinatie van de open wereld met de artstijl die het kinderlijke verlangen naar ontdekking als een laaiend vuur in je aanwakkert.
Bille sprong tijdens de presentatie naar een later gedeelte van de game, waarin een reusachtig hert fier door een weide loopt. Hij is de beschermer van het bos en daarmee een belangrijke bondgenoot van Fe. Op een manier die aan Shadow of the Colossus herinnert, spring je langs zijn poten via zijn rug naar zijn kop. Tijdens die klim komen alle vaardigheden van pas, en de artstijl zorgt voor een geweldig sprookjesachtig uitzicht.
Fe's stijl en gameplay vullen elkaar aan en zorgen voor een magische vertoning. Het mysterie van The Silent Ones is even intrigerend als het leren kennen van de dieren in het bos. Het vosje Fe lijkt het perfecte personage om mee te spelen. Hij wordt gedreven door zijn wens om te leren en te groeien, waardoor jij als speler constant geprikkeld wordt om zijn vaardigheden in de praktijk om te zetten. Fe is goed op weg om een hele bijzondere ervaring te worden eens de game in 2018 uitkomt.
Fe komt in 2018 uit voor de pc, Nintendo Switch, PlayStation 4 en Xbox One.