In God of War ontkomt Kratos niet aan zijn verleden
Dit is niet Sparta.
De God of War-serie is het summum van gewelddadige, actievolle games die als geen ander de power fantasy van een allesvernietigende halfgod weten over te brengen. Maar, aan het einde van de rit heeft Kratos inmiddels zijn Blades of Exile aan de wilgen gehangen en is hij met de noorderzon vertrokken om een nieuw leven te starten. Hoog in de Noorse bergen woont Kratos met zijn nieuwe gezin, waar zijn eeuwige razernij eindelijk kan gaan liggen. Maar al snel haalt zijn verleden hem in. Tijdens het evenement waren de eerste twee uur van de nieuwe God of War speelbaar, die gelijk duidelijk maakten dat een getemperde Kratos nog altijd even gevaarlijk is.
Dat verhaal draait om Kratos en zijn zoon Atreus, die een tocht naar de hoogste bergtop in het land maken. De relatie tussen vader en zoon staat op losse schroeven. Kratos kan moeilijk communiceren en de driftige, ongeduldige aard van Atreus zorgt voor constante wrevel. Hij heeft namelijk nog veel te leren over de jacht en hoe zich te gedragen tijdens een gevecht, en Kratos is niet bepaald de geduldigste leermeester. Het is bovenal een zeer menselijke relatie, en de twee zijn van elkaar afhankelijk. Atreus bereikt plaatsen waar zijn vader niet kan gaan en bezit een boog waarmee hij vijanden afleidt. Overigens hoef je niet voor babysitter te spelen, want Atreus is grotendeels zelfredzaam.
Ondanks zijn machtige Leviathan-bijl ontmoet Kratos tijdens een vroeg baasgevecht zijn gelijke in een mysterieuze vreemdeling, die indringende vragen stelt over zijn verleden. Het blijkt dat hij in opdracht van Odin naar Kratos op zoek is en wanneer hij weigert te vertrekken ontstaat er een bloederig handgemeen. Het perspectief mag dan wel veranderd zijn naar een over-the-shoulder-camera maar Kratos is nog altijd even wendbaar en deelt snelle combo's uit die dankzij vlezige en doffe geluidseffecten veel impact maken. Wat deze vreemdeling precies van Kratos wil, is onduidelijk, maar het staat vast dat er geen ruimte is voor een rustig leven. Er lijkt namelijk geen einde te komen aan dit gevecht en als dat een indicatie is van de kracht van het Noorse pantheon, dan krijgt Kratos het tijdens deze game nog zwaar te verduren.
Er keren nog meer bekende gameplayelementen dan enkel de pittige baasgevechten terug. God of War is hoofdzakelijk een lineaire aangelegenheid, met uitstapjes naar geheime paden waar verborgen schatten liggen. Daar vind je onder andere appels die je levensbalk verlengen als je er drie bemachtigd hebt. Je speurt ook naar gesloten kisten waarvan breekbare runes het slot in stand houden.Kratos' arsenaal aan combo's is opnieuw uit te breiden door ervaringspunten te spenderen, maar ditmaal kun je ook wapens voorzien van runes die effecten toevoegen en kun je zelfs armor laten craften door een grofgebekte dwerg die je op je reis tegenkomt.
De sfeer van deze God of War is minder dramatisch dan wat we van de serie gewend zijn en dat heeft deels te maken met een grote verandering in de toon. Bombastische muziek maakt plaats voor ingetogen en emotionele composities. Het kleurenpallet is realistischer en actiescènes worden afgewisseld met cutscenes die meer te vertellen hebben dan het 'alles moet dood'-motief waar de latere games in de serie op leunen. Als resultaat komen meer aspecten van de Noorse mythologie aan bod en is het duidelijk dat God of War eropuit is om een groter verhaal te vertellen.
God of War verandert een vertrouwde maar verouderde formule waardoor de game meteen weer in het oog springt. Kratos' pogingen om een nieuw leven te starten schenken een nieuwe dimensie aan het personage, en het samenspel tussen hem en zijn zoon heeft in het eerste twee uur al impact. Toch ligt de klassieke gameplay niet ver verborgen onder de nieuwe laag verf en kun je bloederige gevechten vol met uitgebreide combo's verwachten. Dit is meer dan God of War in een The Last of Us-jasje, maar een nieuw begin voor zowel de speler als de oorlogsgod.
Wil je meer weten? Hier lees je over de God of War release date, gameplay, trailers en alles wat we weten.