In PlayerUnknown's Battlegrounds geldt alleen het recht van de sterkste
Van mod naar Steam Early Access.
PlayerUnknown's Battlegrounds' roots ligt in de mod Battle Royale, een 'last man standing'-twist op H1Z1, DayZ en de Arma-games. De inspiratiebron zijn de gelijknamige Japanse roman en film waarin een groep scholieren op een eiland wordt gedropt en elkaar binnen 48 uur moet afmaken. Al snel groeide de mod tot een populaire niche uit. Modder Brendan Greene (PlayerUnknown) loodst het daarom met behulp van ontwikkelaar Bluehole naar de volgende fase: een meedogenloze standalone game, die je nu via Steam Early Access kunt spelen.
Je moordexpeditie begint enkele kilometers boven de grond. Samen met een flinke groep online idioten (tip: mute de lobby) vlieg je namelijk met een vrachtvliegtuig over de map. Je eerste actie is uit het vliegtuig springen, met 150 kilometer per uur naar beneden duiken en een geschikte landingsplek vinden. Niet veel later trek je je parachute open om zo de laatste tientallen meters naar beneden te cirkelen. Vergeet ook niet om in je ooghoek de concurrentie in de buurt in de gaten te houden. Op het moment dat je voet op de grond zet, begint de jacht namelijk meteen.
Maar wat nu? Je hebt geen wapens, bescherming of items. Helemaal niks, behalve je ontembare overlevingsdrang dan. Het is dan ook zaak om zo snel mogelijk te looten. Het laatste wat je wilt, is een gast met een assault rifle tegen het lijf lopen, terwijl jij nog met een verroeste koekenpan in je knuisten staat. Dat betekent systematisch gebouwen afstruinen, naarstig op zoek naar waardevolle wapens, munitie, bescherming en health packs. Ook belangrijk is een rugzak om alles in te bewaren. Maar vergeet niet dat er nog 99 anderen plunderend en moordend door de omgeving trekken.
In PlayerUnknown's Battlegrounds is het dus pakken wat je pakken kunt. Er is een breed assortiment aan loot dat elke match willekeurig in de wereld geplaatst wordt. Looten doe je door voorwerpen een voor een op te rapen of via een gedateerd menu in je inventory te slepen. Het is alsof je twintig jaar terug in de tijd gaat.
Je uiteindelijke doel is om als enige de chaos te overleven. Dat kun je in je eentje doen, maar is ook in een team van twee tot vier spelers mogelijk. Elke match wordt grotendeels gedomineerd door de stilte waardoor je je concentratie dreigt te verliezen. Maar elk verdacht geluid zet je direct weer op scherp. Voetstappen op de verdieping onder je of geweerschoten uit een dorpje verderop waren zelden zo zenuwslopend. Zo is een ietwat nerveuze "Hoor jij dat ook?" een regelmatig terugkerende onderbreking van slap geouwehoer over de loot.
Die paranoia is niet uit de lucht gegrepen. Je kunt gerust een kwartier lang geen ziel tegenkomen en een waan van veiligheid creëren. Zo ben je het ene moment onverstoord een huis aan het plunderen, maar lig je een seconde later compleet verrast levenloos op de grond. Headshot, einde oefening. Elke lootplek is dus een potentiële val waar onoplettendheid genadeloos wordt afgestraft.
Maar waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Met een volgeladen shotgun, voldoende armor en de nodige med kits op zak is het immers verleidelijk zelf in een van de kamers te campen. Een krimpende actieradius gooit echter roet in het eten. Kom je buiten een steeds kleiner wordende blauwe cirkel terecht, dan ben je de klos en verlies je langzaamaan health. Daarnaast is het ook niet echt handig om in sporadisch opdoemende rode gebieden te blijven plakken, aangezien je daar hevig gebombardeerd wordt. Kortom, je wordt voortdurend uit je comfortzone gejaagd.
Net zoals je in de game aardig wat kilometers moet afleggen, heeft PlayerUnknown's Battlegrounds zelf ook nog een lange weg te gaan. De omgeving en personages zien er nog wat flets uit. Daarnaast gebeuren eenvoudige zaken als in een auto stappen, loot oprapen of van wapens wisselen met enige vertraging. Mêlee-gevechten zijn in theorie interessant, maar de praktijk laat vooralsnog te wensen over. En tot slot moet je ook tegen een lag-stootje kunnen. Er is dus nog behoorlijk wat werk aan de winkel.
Ondanks de technische tekortkomingen barst PlayerUnknown's Battlegrounds wel van het potentieel. Dat is grotendeels te danken aan het bloedige concept van Battle Royale. Met een open wereld vol wapens en scharrelende moordenaars worden geleidelijk aan de duimschroeven aangedraaid. Door de slinkende actieradius volgt vroeg of laat de onvermijdelijke confrontatie, waarin alleen het recht van de sterkste geldt. Maar dat geldt ook voor de uiteindelijke versie van de game, want de concurrentie in het Battle Royale-genre is eveneens moordend.
PlayerUnknown's Battlegrounds is momenteel voor de pc als Steam Early Access verkijgbaar.