In Prey ben jij de paranoïde prooi
Hands-on met het begin van de game.
Let op! Dit artikel bevat spoilers over de eerste uren van Prey.
De aankondiging van de nieuwe Prey tijdens E3 2016 was een van de grootste verrassingen van de gamebeurs. Twee jaar eerder was Prey 2 van Human Head Studios nog afgevoerd wegens een 'moeilijke ontwikkeling'. Ontwikkelaar Arkane Studios neemt nu met deze reboot het roer over. Tijdens een recente hands-on sessie met de game wordt al snel duidelijk hoe de maker van onder meer de Dishonored-reeks zijn eigen ziel in de game legt en inspiratie zoekt bij klassiekers zoals System Shock en BioShock.
Aan het begin van Prey kies je het geslacht van je hoofdpersonage Morgan Yu. Vervolgens ontwaak je in je appartement. Tijdens die rustige intro krijg je alle tijd om je omgeving te bekijken en het futuristische panorama uit je raam te bewonderen. Op je laptop lees je enkele e-mails en al snel wordt duidelijk dat je op een afspraak wordt verwacht. Na een korte helikoptervlucht leidt je broer je naar de testkamers van een mysterieus experiment. Daar word je aan enkele dokters die je vaardigheden willen testen overgeleverd. Die zijn duidelijk niet opgetogen met je prestaties, hoewel het voor jou ook niet duidelijk is wat ze nu precies van je verwachten.
Het mysterie is compleet wanneer de dokter van zijn koffie wil drinken en zijn kop plots in een agressieve alien verandert. De testkamer vult zich met gas, je verliest het bewustzijn en ontwaakt opnieuw in je bed. Vreemd genoeg op schijnbaar dezelfde dag als voordien. Vanaf dat punt begint de illusie uit elkaar te vallen. Onder leiding van een mysterieuze stem over je radio ontdek je al snel dat je appartement, de futuristische stad en de helikoptervlucht zich allemaal in een grote simulatie op een ruimtestation afspeelden. Je anonieme vriend belooft dat je in je kantoor de antwoorden op al je vragen vindt.
Tijdens die zoektocht naar oplossingen valt meteen op dat Prey geen klassieke first-person shooter is. De nadruk ligt in de eerste plaats op verkenning. Overal waar je in het verloederde ruimtestation kijkt, vind je items om te verzamelen, computers om te hacken of afgesloten gebieden die later pas toegankelijk zijn. Het Talos I-ruimtestation is een groot complex dat zich net als in een Metroidvania stapje voor stapje prijsgeeft, samen met de ontwikkeling van je vaardigheden en nieuwe wapens die je vindt of craft.
Neem bijvoorbeeld de Goo Gun: dat wapen schiet blubbers lijm om aliens mee aan de grond te plakken. Dat is vooral handig tegen de Mimics, want die spinachtigen kunnen van gedaante veranderen. Die smeerlapjes hebben bovendien de gewoonte om je te besluipen wanneer je het minst verwacht. Wees dus niet verbaasd als je tijdens het uitpluizen van een toilet in je ooghoek plots een vuilnisbak dichterbij ziet schuifelen. Die constante dreiging van een verdoken vijand en de manier waarop de game je aanmoedigt om items te verzamelen, creëeren een sterk gevoel van voortdurende paranoia. Voor je het weet, geef je uit voorzorg elk scherm, elke koffiekop en elke bureaulamp een snelle tik met je moersleutel. Gewoon, om zeker te zijn.
De Goo Gun heeft echter ook een andere functie. Vrij vroeg in de game kun je de lijm gebruiken om een hoger gelegen platform te bereiken. Verrassend is dat dat schijnbaar vergeten gebied toch enkele geheimen herbergt, zoals een Stun Gun. Dat wapen is erg handig tegen de Phantom-aliens, het grotere broertje van de Mimic dat je met zijn cloaking technologie besluipt. Het is aangeraden om ze aan het begin van de game te ontwijken. Een indicatie boven het hoofd van vijanden geeft trouwens aan als ze je zien of horen. Stealth is dus zeker een optie als je kogels bijna op zijn. Of je kunt een crafting station gebruiken om je rommel in munitie te transformeren.
Ondanks het mysterieuze verhaal en de talloze keuzeopties maakt de dichtheid van de spelwereld de grootste indruk. Prey heeft in de openingsuren vrijwel geen filler. E-mails op gekraakte pc's geven niet alleen achtergrondinformatie en atmosfeer mee, maar leveren sleutelcodes op om afgelegen plaatsen te verkennen. Het vinden van een vreemd gesprek stuurt je op een zijmissie om een lijk te vinden. Je downloadt een audiobestand dat je een hint geeft over de locatie van een nieuw wapen of een crafting schematic. In Talos I is alles op een geloofwaardige wijze met elkaar verbonden en word je steeds een nieuwe en boeiende richting uitgestuurd.
Als Prey die verbondenheid met de spelwereld, het intrigerende mysterie en de keuzemogelijkheden heel de game volhoudt, dan heeft Arkane Studios het potentieel in handen om zijn inspiratiebronnen te overtreffen. Een first-person sandbox waarbij het verkennen van een indrukwekkende open wereld centraal staat en je steeds op de toppen van je tenen loopt. Als Rapture een speciale plaats in je gamershart heeft, dan is Talos I misschien je volgende droombestemming.
Prey komt op 5 mei uit voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Meer over de game weten? Lees dan ons uitgebreid overzicht met alle Prey info die tot nu toe bekend is.