Skip to main content

In Star Fox Zero is de GamePad je sterkste wapen

En Slippy nog altijd even irritant.

Na enkele omzwervingen keert Fox McCloud terug naar zijn roots. Samen met zijn oorspronkelijke crew springt de sluwe vos in Star Fox Zero terug in zijn Arwing om het Lylat-universum te verdedigen. Je moet niet rondlopen of puzzels oplossen, maar gewoon in verschillende voertuigen ouderwets knallen. Daarbij is de GamePad je nieuwe wapen.

Naar goede gewoonte begint Fox' nieuwe avontuur op Corneria. Je breekt door de atmosfeer en net boven het water buiten de stad krijg je de controle over je Arwing. Wat volgt, voelt meteen vertrouwd aan voor wie ooit een Star Fox-game speelde. Natuurlijk heeft General Pepper dringend je hulp nodig. Je schiet poorten open om net op het laatste nippertje die wapen-upgrade te pakken. En het duurt niet lang tot je Slippy zijn hachje moet redden. Sommige dingen veranderen nooit.

Bekijk op YouTube

Wat in al die jaren wel is veranderd, is de besturing. In de oude Star Fox-games schoot de Arwing steeds recht voor zich uit. In Star Fox Zero gebruik je de GamePad om je schietrichting onafhankelijk van je vliegrichting te besturen. Dat betekent bijvoorbeeld dat je een vijand die je langs links ontwijkt toch kunt neerschieten door je GamePad naar rechts te richten.

Dat nieuwe besturingssysteem is even wennen. Het is belangrijk dat je vaak genoeg je vizier terug naar het centrum van je scherm brengt. Als je dat vergeet, ben je aanvankelijk snel gedesoriënteerd. Nog makkelijker is de instelling om alleen de gyroscoop te gebruiken als je de trekker overhaalt. Daardoor keert het vizier aan het einde van een vuurgevecht automatisch terug naar de standaardpositie. Met die instelling speelt Star Fox Zero grotendeels hetzelfde als de klassieke games, maar beschik je toch op de juiste momenten over de extra nauwkeurigheid van de GamePad.

Vooral tijdens baasgevechten komt het nieuwe besturingssysteem tot zijn recht. Tijdens die confrontaties volg je geen vast pad, maar vlieg je vrij in de omgeving rond. Vijanden proberen je te achtervolgen, waarna je net als vroeger een looping maakt om hen zelf langs achteren uit te schakelen. Je tegenstanders zijn sneller en wendbaarder dan ooit, dus dat laatste schot terwijl ze uit je gezichtsveld vliegen, is cruciaal. Eindbazen verbergen beter hun zwakke punten of beschermen zichzelf met lasers waardoor je ze niet langer rechttoe rechtaan kunt bestormen. De toevoeging van de GamePad zorgt ervoor dat je meer controle krijgt, en dat ontwikkelaar Platinum Games je creatiever kan uitdagen.

Niet elk level is een vast parcours naar een eindbaas. Neem bijvoorbeeld de Covert Ops missie op de planeet Zoness. Daar ga je niet als een gek tekeer, maar moet je met behulp van de Gyrowing-helikopter stiekem een basis binnendringen en deactiveren. Je laat je kleine Direct-I robot zakken en leidt hem in first-person met je GamePad naar schakelaars. Een interessant rustpunt in een game die voor het grootste deel bestaat uit zoveel mogelijk kills scoren.

Naast de nieuwe Gyrowing maakt de Landmaster zijn rentree. Met die tank trotseer je de woestijnplaneet Titania.Net als vroeger is het de bedoeling om vallende objecten te ontwijken en ondertussen vijanden uit de lucht te knallen. Ook dat gaat dankzij het nieuwe besturingssysteem net dat tikkeltje vlotter.

Een meer obscure throwback is de Walker. Die robot kennen experts uit de nooit verschenen Star Fox 2 SNES-game. Je verandert je Arwing op eenvoudige wijze in een wandelende mech die je bijvoorbeeld gebruikt om moederschepen binnen te dringen of geheime locaties te vinden.

Net als in Star Fox 64 (of Lylat Wars hier in Europa) vind je verschillende routes door het heelal. Voltooi bepaalde objectieven en plots trotseer je een andere eindbaas. Nadien stuurt de game je naar een nieuwe bestemming. Die zoektocht naar verschillende eindes en geheimen was een van de aantrekkelijkste redenen om de klassieke game steeds opnieuw te spelen. Bij Star Fox Zero lijkt die herspeelbaarheid net zo belangrijk te worden.

Platinum Games lijkt goed te beseffen hoe een Star Fox-game in elkaar zit. Er is genoeg afwisseling in de traditioneel flitsende actie en de GamePad zorgt voor tactischere en nauwkeurigere gameplay. Eind deze maand weet je definitief of Star Fox Zero net zo'n klassieker wordt als Fox's avonturen uit de jaren '90.

Star Fox Zero is vanaf 22 april verkrijgbaar voor de Wii U.

Lees ook dit