In Wolfenstein 2: The New Colossus kies je zelf je gewelddadige pad
Stealth, Mayhem of Tactical?
In Wolfenstein 2: The New Colossus hebben de Nazi's het schitterende idee om al hun vijanden in één grote gevangenis te dumpen. Maar waarom iets nieuws bouwen als je gewoon de stad van New Orleans met een grote muur kunt omringen? Opgeruimd staat netjes. Totdat de onvermoeibare B.J. Blazkowicz komt opdagen, natuurlijk.
In de nieuwe Wolfenstein 2 hands-on demo dring ik New Orleans binnen om de communistische rebellenleider Horton te rekruteren. De demo toont voor het eerst de Perks en de Weapon Customization-opties in de game. Hiermee kies je zelf welk gewelddadig pad je bewandelt.
Om de Perks vrij te spelen, moet je bepaalde doelstellingen volbrengen. Die zijn in drie categorieën onderverdeeld: Stealth, Mayhem en Tactical. Als je een gluiperig type bent, is het bijvoorbeeld handig om twintig stealth takedowns te doen, waardoor je sneller gehurkt rent. Hou je meer van het brute geweld, dan komt snellere health regeneratie wel van pas, en dat verdien je door combat takedowns uit te voeren. Als je een tactische speler bent, worden je headshots beloond met extra schade wanneer je door je vizier mikt. Voor ieder wat wils, dus.
Elke categorie heeft ook een unieke vaardigheid. Als Stealth-speler krijg je het Constrictor Harness. Daarmee verandert B.J. in een slangenmens die door kleine gaten en kieren kan kruipen. De Mayhem-tak geeft je de Ram Shackle, ideaal om vijanden omver te beuken en hun bepantsering te verwijderen. En de Battle Walker krijg je in de Tactical categorie. Die stelten maken je twee keer zo groot en geven je een aanzienlijk voordeel dankzij het hoogteverschil. In de demo kon ik ze alle drie gebruiken, maar volgens Bethesda moet je in de game zelf op een bepaald moment uit een van die drie vaardigheden kiezen.
Ook je arsenaal pas je aan je speelstijl aan. Je pistool rust je uit met een groter magazijn en een geluidsdemper. Het Sturmgewehr verander je met een scope van een volautomatische wapen in een sniper. Je Maschinenpistole transformeer je in een nailgun met een trommelmagazijn. De Schockhammer-shotgun bouw je om tot een drieloop waarvan de kogels in alle richtingen weerkaatsen. Ideaal om te dual wielden in kleine ruimtes en totale chaos te veroorzaken. En je Kampfpistole verander je zelfs in een raketlanceerder. Kortom, genoeg creativiteit om je moordwapens nog gruwelijker te maken.
Al die Perks en wapenuitbreidingen komen tijdens het New Orleans-level goed van pas. Meteen sta je oog in oog met een Panzerhund en een heel bataljon soldaten. Hoewel je aanvankelijk probeert om stealthy te werk te gaan, loopt de boel waarschijnlijk snel mis. Je kunt de strijd met de Hund aangaan, maar het is aan te raden om zoveel mogelijk uit zijn gezichtsveld te blijven en te vluchten.
Vervolgens kom je in een fabriek waarin twee officiers rondlopen. Die schakel je naar goede gewoonte best uit voordat ze versterking kunnen oproepen. Het is namelijk heel makkelijk om in de smalle gangetjes en vele verdiepen van het complex omsingeld te worden. Iets wat de AI in Wolfenstein 2: The New Colossus ook effectief probeert te doen. Dit zijn niet zomaar domme Nazi's, maar tactisch geavanceerde tegenstanders.
Na enkele straatgevechten en sluipwerk volgt er een tweede confrontatie met een Panzerhund tussen een heleboel lege containers. Daar heb je meer beschutting en dankzij het Dieselgewehr dat je van vijand zijn lijk pikt, kun je de gepantserde hond nu wel verslaan. In de verte hoor je door een megafoon Horton tot een opstand oproepen. Met twee Maschinenpistolen in de handen ruim je tenslotte zijn belagers op en word je in zijn basis uitgenodigd.
Er volgt een tussenfilmpje van bijna zes minuten waarin humor en bittere ernst dankzij magistraal acteertalent perfect worden gecombineerd. In welke andere game dan Wolfenstein 2: The New Colossus worden de verschillen tussen kapitalisme en communisme besproken terwijl de kogels je om de oren vliegen en in de achtergrond een klarinetspeler flink tekeergaat?
De demo toont in ieder geval overtuigend dat hoewel Wolfenstein 2 in de eerste plaats om puur geweld draait, je zelf kiest hoe je het bloed laat vloeien. De Perks en Weapon Customizations zijn net uitgebreid genoeg om een meerwaarde te bieden, maar nooit te ingewikkeld om het goede oude schietplezier in te weg te staan.
Wolfenstein 2: The New Colossus is vanaf 27 oktober verkrijgbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer over de game weten? Lees dan ons uitgebreid overzicht van alle Wolfenstein 2: The New Colossus informatie.