Indie Fund onthult eerste gelukkigen
Monaco, Shadow Physics en Q.U.B.E.
Vorig jaar kondigden enkele indie-ontwikkelaars aan een fonds opgericht te hebben waarmee ze andere opkomende indie-studio's wilden steunen en helpen hun game waar te maken zonder daarbij ook maar iets aan creativiteit in te boeten.
We wisten wel wie de oprichters waren -2D Boy van World of Goo, Jonathan Blow van Braid en thatgamecompany van Flow en Flower- maar welke projecten de financiële hulp zouden krijgen, bleef een goedbewaard geheim dat onlangs op de Game Developers Conference werd onthuld.
Eerste en bekendste project is zonder twijfel Monaco van éénmansstudio Pocketwatch Games. De game won vorig jaar na amper vijftien weken in ontwikkeling geweest te zijn al het prestigieuze Independent Games Festival, geen wonder dat het Indie Fund snel het potentieel van de titel inzag. Monaco wordt door ontwikkelaar Andy Schatz omschreven als een kruising tussen Pacman en Hitman waarin je vanuit bovenaanzicht samen met drie vrienden gecoördineerd banken kan overvallen.
Daarnaast zal ook Shadow Physics financieel geruggesteund worden door het Indie Fund. Het concept is even simpel als geniaal. Je kan driedimensionale objecten en lichten verplaatsen om hun schaduwen te manipuleren waarop je vervolgens met je schaduwfiguurtje het einde van het level moet zien te bereiken. Zoals de ontwikkelaar in het filmpje echter zegt, wacht Shadow Physics nog een lange ontwikkelingsperiode en zal de release nog minstens een jaar op zich laten wachten.
Quick Understaning of Block Extrusion, kortweg Q.U.B.E. sloeg eveens een beurs aan de haal. Het is me niet helemaal duidelijk wat de bedoeling is in de game, maar het behelst bewegende gekleurde blokjes in steriele ruimtes.