Indie game 10,000,000 nu verkrijgbaar op Steam
Eurogamer Benelux checkt of het de moeite waard is.
Sinds kort is de indie game 10,000,000 voor €3,99 verkrijgbaar in de Steam Store. Ontwikkelaar Luca Redwood maakte de game in zeven maanden tijd, terwijl hij daarnaast een full-time job had. 10,000,000 is ongetwijfeld een titel met een opvallende naam. Is de game een beetje de moeite waard? Eurogamer Benelux checkt het voor je.
Er zijn zo van die games die schitteren in hun eenvoud. Eén simpel spelmechanisme dat zo goed is dat je er steeds naar blijft terugkeren. In de categorie puzzelgames springen dit soort games bij momenten als paddenstoelen uit de grond. Bejeweled, Peggle, Tetris, Doctor Mario, en ga zo maar door. Ook 10,000,000 heeft de kenmerken die de voorgaande titels zo groot maakten: simpel, leuk én verslavend. Kan de game echter naast de grote jongens uit het genre zijn mannetje staan?
Het spel is een zoveelste variant op het match-3 genre dat Bejeweled enkele jaren terug heeft bedacht. Krijg drie of meer van dezelfde soort tegels horizontaal of verticaal naast elkaar op een spelbord en de tegels verdwijnen terwijl je score stijgt. Simpel, maar geniaal, ontdekten een groot aantal gamers (én huismoeders) nadat ze het spel oppakten en vier uur later pas weer neerlegden. In 10,000,000 wordt dat bekende recept uitgebreid met enkele nieuwe ideeën.
Zo draait het in het spel allemaal om een man die wakker wordt in een kerker en zijn vrijheid enkel kan verdienen door in één trek door het ondergrondse gangenstelsel, op zijn minst tien miljoen punten binnen te halen. Punten verdien je door monsters te doden, schatkisten te openen en deuren open te breken.
Wanneer je de kerker intrekt is het matchen geblazen, en wel de juiste soort blokjes op het juiste moment. Op een balk bovenaan in beeld kan je zien welke uitdaging er volgt en hoeveel tijd je nog overhebt. Monsters kunnen bijvoorbeeld enkel worden verslagen door zwaard- en magie combinaties te maken en sloten kunnen enkel worden geopend door drie of meer sleutelpictogrammen naast elkaar te schuiven. Tussen een gevecht met een monster en een worsteling met het slot van een kist door, zijn er ook nog hout- en steenblokken die je grondstoffen opleveren en schilden die je verdedigingskracht doen toenemen. Wie te lang treuzelt bij een bepaalde uitdaging, vliegt onverbiddelijk terug naar zijn of haar bed in de kerker.
De eerste honderd keer dat je door de krochten van je gevangenis loopt, zal je die tien miljoen punten niet halen. Gelukkig zijn er tal van upgrademogelijkheden voor je personage zodat hij telkens ietsje verder geraakt in zijn avontuur door de kerker. Die upgrades koop je in één van de winkels met de grondstoffen die je tijdens je queeste hebt verzameld. De ontwikkelaar is erin geslaagd om de vier soorten grondstoffen in het spel (hout, steen, goud en ervaring) op een perfect ritme te laten binnenrollen zodat je bijna nooit moet grinden voor een volgende upgrade, maar dat het ook niet aanvoelt alsof je overladen wordt met alles wat je nodig hebt. Ook de upgrades zelf zijn heel goed uitgebalanceerd. Wie wat poen investeert in een bepaalde categorie, zal verbeteringen opmerken, maar ze veranderen weinig aan de moeilijkheidsgraad van het spel. Deze factoren zorgen voor extra diepgang en doen je keer op keer terugkeren naar een level omdat een bepaalde upgrade misschien wel het verschil zou kunnen maken tussen net niet en net wel overgaan naar de volgende moeilijkheidsgraad.
Het puzzelen zelf is de hoofdbrok van de game en is uiterst verslavend. De mentaliteit van 'nog één rondje en dan stop ik écht' past even goed bij deze game als "Hadouken!" bij Street Fighter. Je wordt dan wel niet gefeliciteerd wanneer je combo's of speciale combinaties maakt zoals bij Bejeweled, maar een critical hit op een draak of een dubbel slot in één keer loskrijgen, is zeker een even grote streling voor het ego. Je kan dan wel nooit 'winnen', aangezien de game vijanden en gesloten deuren blijft genereren, maar toch geef je de strijdlust nooit op. Het geeft steeds een geweldig gevoel wanneer je een bossfight nét haalt voor de timer op nul springt en je nog verder kan verkennen.
Grafisch is de game niet bepaald een hoogvlieger. De 8-bit graphics zijn wel charmant, maar tegenwoordig ook bijzonder onorigineel. Er is een beperkt aantal vijanden en welke kerker je ook binnenstapt, ze zien er allemaal identiek uit. De soundtrack brengt daar al niet veel verbetering in. Er zijn slechts twee tracks (eentje voor je basis en eentje voor tijdens de gevechten) die de eerste honderd keer wel prettig klinken, maar daarna je toch doen wensen dat er wat meer variatie was. Gelukkig kan je het spel ook perfect spelen zonder geluid en zit je het merendeel van de tijd toch naar het spelbord te staren.
Alhoewel die tien miljoen punten op het eerste zicht onmogelijk te bereiken zijn, nader je je doel na een tijdje toch met rasse schreden. Na zo'n drie uurtjes heb je het einde wel bereikt. Niets houdt je daarna tegen om het spel te blijven spelen om alle upgrades te kopen of een hogere score te halen, maar door een gebrek aan een leaderboard of multiplayer heeft dat weinig zin. Tenslotte nog een klein puntje van kritiek op de uitdagingen die je moet voltooien om een volgend (moeilijker) level vrij te spelen. In de latere fases van het spel lijken deze meer gebaseerd op geluk dan op puzzelvaardigheden. Dat is een spijtige zaak, want wie de uitdagingen niet kan behalen, ziet zijn kansen om het spel uit te spelen in rook opgaan.
De audiovisuele kant terzijde is 10,000,000 een zeer solide puzzelgame die weliswaar weinig vlees aan het lijf heeft. De redenering dat dit een game is die je in korte sessies op de trein of de bus hoort te spelen, gaat zeker op voor de mobiele versie, maar op Steam werk je je er wel erg snel door. Wie het spel gewoon speelt tot hij de 10,000,000 punten heeft behaald, betaald echter minder dan een euro per uur. Er zijn veel games die een veel duurder tarief vragen. 10,000,000 is zeker een aanrader voor iedereen die ook maar een beetje van puzzelgames houdt. Wie beslist de game te kopen en beschikt over een capabele telefoon, neemt echter toch best de draagbare versie.