Indie-ontwikkelaar: 'Enkel met een consolegame word je serieus genomen'
Octodad bereikt groter publiek na PlayStation 4-overstap.
Octodad-ontwikkelaar Philip Tibitoski meent dat indie-ontwikkelaars pas serieus worden genomen wanneer ze een consolespel uitbrengen. Dat vertelt hij in een interview met Polygon. Tibitoski: 'Het is de harde realiteit. Als je enkel voor pc ontwikkelt, kijken zowel consumenten als andere studio's op een andere manier naar je.'
Tibitoski merkt dat zijn studio Young Horses met Octodad: Dadliest Catch een breder publiek bereikt sinds de aankondiging voor PlayStation 4. 'Normaliter weet ons doelpubliek wie we zijn en waar we mee bezig zijn. Mensen die enkel op consoles gamen waren nog niet vertrouwd met onze game. Door Octodad voor de PS4 aan te kondigen verruimen we ons bereik, wat ons goed leek.'
Dat de studio nu serieuzer wordt genomen schrijft hij toe aan de naambekendheid van Sony. 'Wanneer je een spel voor de pc maakt zegt iedereen: "oh, je maakt een spelletje op de computer." Wanneer je samen in zee gaat met Sony, gaan ze er meteen van uit dat je het echt aan het maken bent in de gamesindustrie.'
Octodad: Dadliest catch ging meteen na de afgelopen E3-beurs in ontwikkeling. Tibitoski: 'Wanneer we het vroeger hadden over een consoleport van Octodad, werd dat idee meteen opzij gezet. We vonden dat we te weinig ervaring hadden met consolespellen, waardoor het ons beter leek om het bij een pc, Linux en Mac-versie te houden. Nu we eindelijk de stap wel durven zetten, blijkt alles goed te verlopen. Het porten van de pc-versie naar de PS4 gaat vlot. We krijgen ook heel veel steun van Sony, wat een grote hulp is.'
Octodad: Dadliest Catch verschijnt in januari voor pc, Linux en Mac. De PlayStation 4 versie van de game wordt verwacht in maart 2014.