InFamous 2
Daar gaat de elektriciteitsrekening.
Superhelden, van normale mensen met niets meer dan een goede wil tot mutanten die ronddartelen in felgekleurde pakjes. Iedereen kent ze - en of je nu wilt of niet, het fenomeen van de superheld kent de afgelopen jaren opnieuw een sterke groei. Dit is vooral te danken aan grootschalige comic-verfilmingen die een heleboel helden uit het slop van de jaren '90 hebben gehaald. En wat kan er natuurlijk niet ontbreken bij een grootschalige film? Een licentiegame natuurlijk! Een term die meeste gamers - en vooral recensenten - al op voorhand doet kreunen van teleurstelling. Alhoewel, de tijden veranderen, naast flops zoals de Iron Man games, kregen we ook al middelmatige titels zoals Wanted of zelfs kleine pareltjes in de vorm van Scott Pilgrim. Toch kan geen van deze titels zich meten aan InFamous, een titel die bewees dat je een goede superheldengame uit de grond kunt stampen zonder de protagonist uit een ander medium te halen. Nu ja, uiteindelijk verscheen er wel ook een strip van...
InFamous is een vervolg die zijn naam alle eer aan doet: zelfde personage, bijschaven van de gameplay en een nieuwe stad als persoonlijke speeltuin. Een tijdje terug verhief de InFamous fanbase zijn stem omdat vanwege het nieuwe uiterlijk van protagonist Cole MacGrath. De ontwikkelaars hadden geluisterd naar de negatieve kritiek inzake hoe generiek Cole er uitzag. Toen gaven ze de man dus maar een extreme make over, iets wat duidelijk niet bij iedereen in de smaak viel. Indien jij één van die mensen bent: geen zorgen, in de versie die wij speelden zag Cole er weer uit zoals, wel, Cole. Let wel, het stemmenwerk wordt niet langer gedaan door dezelfde persoon - iemand met een minder zware toon, blijkt zo.
De setting verplaatst zich van Empire City naar New Marais - en als Liberty City de GTA-equivalent is van New York, dan is New Marais de New orleans van InFamous. Mensen die vreesden voor een recyclage van de oude speelwereld - à la Crackdown - zijn bij deze gerust gesteld. Concreet betekend dit een meer gevarieerder speelgebied, aangezien er naast de welbekende jungle van staal en beton ook een moeras aanwezig is om door te ploeteren. Of de jaarlijkse festiviteiten van Mardi Gras een plaatsje krijgen binnen de game, is nog niet bekend.
De grootste verandering op vlak van gameplay zit waarschijnlijk in de gevechten. In de sessie die wij konden speelden, ging Cole al onmiddellijk de confrontatie aan met een enkele ongemanierde hangjongeren. In de vorm van een bende mutanten met gigantische klauwen, wel te verstaan. Grootste vernieuwing inzake hand-aan-hand gevechten: de Amp. Denk aan de elektrische tasers of shock prods (even googelen) - maar dan aangepast om er als een heus slagwapen uit te zien. Het ding laat je toe geladen meppen uit te delen, compleet met een licht slow-motion effect bij de impact van metaal en vlees. Ook grijpbewegingen voorzien van een korte animatie zijn van de partij. We wisten het al langer: wil je meer actie? gebruik een snuifje God of War. Dat gezegde zijnde, bloedfonteinen en rondvliegende ledematen zijn nog steeds taboe. Een andere leuke, meer subtiele verandering, is dat de camera zich op een kortere afstand van Cole positioneert. Een leuke afwisseling van de courante cameraposities binnen free-roamers die vooral wonderen doet voor de actie.
Nieuwe wapens, nieuwe vijanden, het één kan niet zonder het ander. En geef toe, een moeras smeekt toch om gemuteerde vis-mensen? Deze heten 'the Corrupted', een duidelijke knipoog naar 'the Infected' waarmee we al in talloze films en games de confrontatie aangingen. Tussenin al dit gespuis maakten we ook kennis met de Ravager, een Corrupted die duidelijk ergens bovenaan de hiërarchie staat. Het is een gedrocht dat niet vies is van een potje kogelstoten - met auto's. Hoe kan de arme Cole zich daar in Gods naam tegen verdedigen?
Cole heeft sinds deeltje één natuurlijk niet stilgezeten en heeft zijn krachten op meer creatieve manieren weten te benutten. Neem bijvoorbeeld de 'Kinetic Pulse'. Een beweging waarvan de kracht ergens ligt tussen elektromagnetisme en psychokinese. Met andere woorden: wat de Ravager kan, kan jij ook. Een potje trefbal spelen met rondzwervende vierwielers is dus geen probleem. Een andere interessante nieuwkomer is de bliksemtornado. Uitermate geschikt om vernieling te zaaien en ongewenste helikopters uit de lucht te halen. Lekker destructief en meteen ook spectaculair om naar te kijken. Verder lijken Cole's krachten ook meer invloed te hebben op de omgeving en alles wat er in staat.
De omgeving blijkt trouwens een stuk meer te glimmen. Niet enkel wat betreft feestlichtjes en reflecties, deels ook om als gids te dienen. Zo moet Cole op een bepaald moment een limousine achtervolgen, gebruik makend van zijn unieke 'parkour' skills die hem langs kabels laat surfen en door het luchtruim doen zweven. Doordat de straten niet van uit elk standpunt even zichtbaar zijn terwijl je de pannen van het dak stampt, wordt de te volgen route subtiel aangeduid door gloeiende objecten. Een vleugje Mirror's Edge, dacht ik zo.
Inzake controle voelt InFamous 2 nog altijd aan als dezelfde free-roamer, maar dan met het actie-aspect zwaar verbeterd. De gevechten voelen heftiger aan, Cole beschikt over een nieuwe selectie indrukwekkende stroomstoten en de stad heeft een meer donkere sfeer over zich. Een beetje zoals alle 'donkere' imago herstructureringen die elk superheldenfranchise op een gegeven moment wel ondergaat. InFamous 2 verschijnt ergens in 2011.