Interview met Pontus Eskilsson, VP Global Partnerships bij Twitch
“Het opbouwen van een gemeenschap is echt de sleutel tot alles wat we doen.”
TwitchCon Europe 2024 streek dit jaar in Rotterdam neer. In de achterkamers van de conferentie had ik de eer om samen te zitten met Pontus Eskilsson, Vice President Global Partnerships bij Twitch. Eskilsson heeft een indrukwekkend palmares. Na verschillende gamingwebsites in Scandinavië uit de grond te hebben gestampt, begon hij voor Twitch te werken. Dat heeft hem geen windeieren gelegd, want het leverde hem een plekje in de Forbes 30 Under 30 op. Dit interview is bewerkt ter bondigheid en leesbaarheid.
Hoe blijft Twitch concurrerend in de wereld van technologie die altijd in ontwikkeling is?
We richten al onze aandacht op streamers en hun beste ervaring en we willen innoveren waar het hen helpt. De onlangs aangekondigde Twitch Enhanced Broadcasting-functie in samenwerking met Nvidia en OBS kan helpen met een betere videokwaliteit en helpt zo onze streamers op een concrete manier. We vormen een complex ecosysteem dat miljoenen creators helpt om geld te verdienen. Door functies te bouwen proberen we de bredere gebruikersbasis te helpen. Het zijn echt de streamers die ons helpen om het beter te doen. Technisch gezien zijn we nog maar net begonnen. We hebben veel dingen in de pijplijn, maar op dit moment is onze belangrijkste focus de push voor mobile en het prestatieprogramma met mijlpalen.
Meer traditionele sociale media zoals Instagram leggen ook meer nadruk op livestreaming; is dit een bedreiging voor Twitch?
We willen dat mensen leuke content zo snel mogelijk vinden. In principe blijf je scrollen tot je iets vindt wat je leuk vindt. We richten ons op het stimuleren van kijkers om een specifiek kanaal te vinden. We willen dat ze een kanaal vinden en een band opbouwen met mensen. Dat is heel anders dan op andere platforms. Het opbouwen van een gemeenschap is echt de sleutel tot alles wat we doen.
Hoe gaat Twitch om met belangrijke juridische veranderingen, vooral op Europees niveau?
We werken samen met overheden wanneer ze nieuwe wetgeving uitbrengen en geven deze waar mogelijk vorm zodat alle nuances die op het internet bestaan erin worden weerspiegeld. Het is onze bedoeling om van Twitch een veilige plek te maken en dat nog vele jaren zo te houden.
Als ik het me goed herinner, heeft Twitch zich teruggetrokken van de Koreaanse markt vanwege hun 'internet policy fee'? [Noot van de redactie: een vergoeding die in rekening wordt gebracht aan contentproviders zoals Twitch om internetproviders te compenseren voor het onderhouden van de infrastructuur].
We kozen voor een 'streamer-first'-benadering waarbij we probeerden bruggen te bouwen voor creators om hen te helpen hun publiek over te dragen. In wezen willen we ervoor zorgen dat onze Koreaanse creators elders een publiek kunnen opbouwen als dat nodig is, dus we hebben ze op de fast-track naar andere programma's gezet.
Hoe zoekt Twitch naar een balans tussen regels die de community beschermen en regels die contentmakers unieke kansen bieden?
Dit is een van die gebieden waarop we blijven vernieuwen. We zijn heel open in onze aanpak en hoe we nieuwe functies vrijgeven, bijvoorbeeld door thumbnails te vervagen. Ons belangrijkste doel is om een veilig platform voor iedereen te bouwen en ervoor te zorgen dat iedereen de ruimte heeft om zich te vermaken - zolang je je aan onze Community Guidelines houdt.
Hoe zoekt Twitch naar een balans tussen het behouden van grote, succesvolle streamers en het stimuleren van kleinere streamers?
Mijn team richt zich op de partnerprogramma's en we zijn heel duidelijk over de criteria die van toepassing zijn. We willen schaalbare programma's en we hebben ook geïnvesteerd in Discord met zeven prioritaire talen. Onze bedoeling met die servers is om leden van de community en partners samen te brengen. We ondersteunen hen, maar het is ook belangrijk dat ze elkaar ondersteunen. En deze groepen gelijkgestemden kunnen elkaar ook helpen op het gebied van logistieke ondersteuning, bijvoorbeeld door tips te geven over hoe je het creëren van content in een bepaalde stad het beste kunt aanpakken.
En de nieuwe Creator Clubs?
Die zijn effectief gebaseerd op een specifieke categorie content - zoals DJ's of IRL. Ze staan ook open voor partners. Het idee is gewoon om gelijkgestemde mensen samen te brengen. Alleen streamen kan erg moeilijk zijn en het hebben van een groep kan in dat opzicht een groot verschil maken. Dingen doen met vrienden is altijd leuker, toch?
Zijn er grote verschillen in de bedrijfsstrategie die Twitch hanteert tussen de verschillende regio's? (Noord-Amerika, Europa, Azië, ...)
Ik ben Europeaan en heb natuurlijk lang naar de Europese situatie gekeken. Er zijn veel culturele verschillen die verder gaan dan taal; Spaanse streamers zijn bijvoorbeeld heel anders dan Latijns-Amerikaanse streamers. Bij het introduceren van nieuwe functies willen we vooral kijken of het waarde toevoegt voor streamers in het algemeen. Over het algemeen rollen we dingen wereldwijd uit en laten we het doorsijpelen naar andere markten. Dit blijkt tot nu toe goed te werken; het werpt zijn vruchten af dat we consequent zijn. Ik vind het belangrijk dat we voortdurend met streamers praten om te weten hoe dingen worden ontvangen. Op dit moment is de route die we volgen de juiste voor onze klanten. We willen dat ze dezelfde ervaringen hebben, waar ze ook zijn.