Skip to main content

Self Made Miracle over Penarium: 'Moeilijk, maar eerlijk'

Interview met Producent Rick van Ginkel.

Het Nederlandse Self Made Miracle heeft deze week Penarium gelanceerd voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Eurogamer Benelux interviewt Rick van Ginkel, designer en producer van Penarium.

Lees ook de Penarium review.

Hoe zou je Penarium zelf omschrijven?

Rick: Penarium is een 2D arena arcade platformer waarin je speelt met anti-held Willy. De game bevat vier verschillende game modes. In Campaign speel je het verhaal van Willy in 30 verschillende challenges in drie verschillende arenas. Arcade mode heeft het ultieme 'nog één keer' gevoel. In deze modus kun je oneindig lang doorspelen om een highscore op de leaderboards neer te zetten en geld te verdienen, waarmee je power ups kunt kopen. Dan zijn er nog twee local multiplayer modes; Co-op en Versus.

Self Made Miracle's vorige game was Paper vs Paper, een strategiegame voor de iPad. Hoe is Penarium vanaf daar tot stand gekomen?

Paper vs Paper was voor ons meer een uitprobeersel. We wilden een game maken van A tot Z omdat dat de beste manier is om het vak te leren. We hebben alles in eigen hand gehouden, vanaf het zelf ontwikkeling van de techniek achter de game tot aan de marketingcampagne.

Penarium was echt een anti-reactie op de spreadsheet balancing die nodig was voor een strategiegame als Paper vs Paper. Als het leuk is om te spelen, is het goed. Om er voor te zorgen dat het ook daadwerkelijk leuk is voor mensen buiten ons team, zijn we al vanaf dat we een eerste prototype draaiend hadden gaan playtesten en hebben we constant dingen aangepast aan de hand van de feedback van de spelers. Dit zorgde er voor dat de kern van het design van Penarium al vroeg in het proces gestroomlijnd werd, zodat we daar verder op konden bouwen met verschillende modi en meer traps.

Hoe weet je dan wanneer iets 'leuk' is?

Dat is inderdaad lastig. In eerste instantie moet het team het zelf leuk vinden, maar na een tijd wordt het moeilijk om objectief te blijven. Daarom zijn we snel gaan playtesten, met name op de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. We hebben studenten prototypes laten spelen terwijl we zowel de gameplay als hun gezicht opnamen. Daarnaast voerden we met iedereen een klein gesprekje over wat ze wel en niet goed/leuk vonden aan de game.

Wat voor aanpassingen hebben jullie toen gedaan?

In het begin schoten raketten bijvoorbeeld door platformen heen. Je kon dus niet schuilen onder een platform. We deden dit omdat we de speler nooit een gevoel van veiligheid wilden geven, zodat hij/zij altijd in beweging moest blijven.

Dit viel echter bij vrijwel elke tester verkeerd, ze vonden het ontzettend oneerlijk en frustrerend. Hoewel wij vanuit onze designfilosofie deze keuze konden verdedigen, hebben we dit toch aangepast. Het tempo van de game ging hierdoor omlaag, maar was nog steeds hoog genoeg om voldoende uitdaging te bieden. En spelers hadden meer plezier in het spelen van de game.

Wat onderscheidt jullie game van de andere indiegames die al op de markt zijn?

Er zijn superveel indiegames, opvallen is erg lastig geworden. Ik denk dat het circusthema van Penarium iets is dat je niet vaak ziet, zeker niet in actiegames. Daarnaast heeft Penarium een Campaign mode met een verhaal, ik denk dat we hiermee meer bieden dan de gemiddelde high-score arcade indiegame voor dezelfde prijs.

Bekijk op YouTube

Penarium is een lastige game. Voor wat voor gamer is Penarium precies bedoeld? Hebben jullie rekening gehouden met mensen die snel opgeven?

De moeilijkheidsgraad is een zeer bewuste keuze. We hebben ons altijd ingezet om met Penarium een moeilijke, maar niet oneerlijke game te maken. Hierdoor denk ik dat we ook mensen die bij voorbaat niet zo snel een moeilijke game oppikken, toch overstag kunnen laten gaan. Maar het is wel een beetje een game waar je van houdt of niet. Als je echt een gruwelijke hekel hebt aan moeilijke games en dood gaan, dan is dit niet de game voor jou. Als je houdt van een uitdaging, dan absoluut wel!

De game doet direct denken aan Super Meat Boy, is die vergelijking terecht?

Ik snap wel dat mensen de vergelijking zien met Super Meat Boy, hoewel we hier tijdens het ontwikkelen van Penarium eigenlijk helemaal niet naar hebben gekeken. De gelijkenissen (op de doodsanimaties na) werden ons ook pas duidelijk toen we al behoorlijk ver gevorderd waren.

Games waar we wel naar hebben gekeken voor inspiratie zijn Super Mario Brothers (de originele single-screen arcade versie), Super Smash Brothers vanwege de de enorme variëteit aan items en Super Crate Box. De games waarmee het meeste worden geassocieerd hebben allemaal 'super' voor hun naam staan, misschien hadden we de game Super Penarium moeten noemen. Allicht een idee voor eventueel toekomstige content.

Daarover gesproken, wat zijn de volgende stappen voor Penarium en Self Made Miracle?

Penarium is een game met een enorme potentie voor uitbreiding. We kunnen relatief eenvoudig nieuwe arena's, traps en challenges maken. Wellicht zelfs compleet nieuwe modi. Echter gebied eerlijkheid me te zeggen dat het team na twee jaar ook wel graag met iets anders dan het Penarium-universum aan de slag wil, iets nieuws. Daarnaast hangt het natuurlijk ook af van het commerciële success van de game.

Op dit moment hebben we een aantal prototypes in ontwikkeling voor nieuwe games, we willen redelijk snel hierin een keuze maken en proberen om ook voor die game een uitgever te vinden. Dan kunnen we beginnen met de volledige productiefase.

Heb je nog tips voor beginnende Penarium-spelers?

Je gaat vaak dood, dat is normaal. Soms is het frustrerend maar het gevoel van overwinning dat je bekruipt als je het dan toch eindelijk haalt maakt het allemaal goed!

Penarium is nu verkrijgbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Lees ook dit