Inversion (hands-on)
Omgekeerde wereld.
Het lijkt alsof er elke maand wel een nieuwe shooter aangekondigd wordt die 'het echt anders gaat doen dan de rest'. Inversion is ook zo'n game met een unieke insteek. Maar hebben we hier te maken met een ordinaire cash cow of een verfrissende ervaring? In een korte speelsessie probeerden we op deze vraag antwoord te krijgen.
Om al een voorproefje op de conclusie te nemen: Inversion herbergt weinig echte orginele dingen. Allerlei elementen hebben we bij verschillende titels al voorbij zien komen. Het is echter voor het eerst dat op deze manier samenkomt en dat liet geen verkeerd gevoel achter.
Over het verhaal van Inversion is nog niet alles bekend. Wat we weten is dat je met Davis Russel speelt wanneer de planeet aangevallen wordt door een buitenaards ras, de Lutadore. Denk hierbij echter niet aan rare groene mannetjes maar meer aan menselijke personages als de Helghast uit Killzone. Russel spoedt zich naar huis om zijn gezin in veiligheid te brengen, maar helaas; zijn vrouw is gedood en zijn dochter is verdwenen. Natuurlijk trekt hij er – met een team - op uit om haar terug te krijgen en wraak te nemen op de Lutadore.
Je zult te allen tijde onderdeel uit maken van een team, meestal met vier personen of met zijn tweeën; Davis en zijn partner. Inversion is in je eentje te spelen, maar ook in coöp waarbij een andere speler via het welbekende 'drop-in drop-out' systeem de rol van metgezel op zich neemt.
In de demo waar wij mee aan de slag konden begonnen we in een groep van vier. In een door oorlog aangetaste stad, werden we belaagd door een overmacht aan tegenstanders met turrets. Hier kregen we de opdracht de vijand te flanken, via een aan gort geschoten gebouw aan de zijkant. Al snel wordt het duidelijk dat we te maken hebben met een shooter uit de school van Gears of War. Door al het puin zijn er voldoende mogelijkheden om met een druk op de knop van cover naar cover te gaan, en te schuilen voor de aanstormde vijandelijke troepenmacht.
Het schieten voelt zeer degelijk aan met een lichte auto-aim wanneer je in de buurt van een tegenstander mikt. Dan leren we echter over een van de speerpunten van Inversion. De Lutadore hebben namelijk de technologie om de zwaartekracht aan te passen, maar ook jij en je partner hebben (op een nog onduidelijke manier) deze vaardigheid tot je beschikking gekregen via de zogenaamde gravlink. Hiermee kun je een soort schot lossen waardoor de zwaartekracht op de plek waar je richt verdwijnt. Hierdoor bungelden twee overgebleven vijanden in de lucht waardoor het een eenvoudige klus was ze neer te schieten. De twee tegenstanders waren er niet machteloos maar konden nog gewoon schoten lossen midden in de lucht; enige voorzichtigheid is dus geboden. Bovendien heeft ontwikkelaar Saber Interactive oog voor detail, want niet alleen de vijanden werden gewichtsloos maar ook alle rotzooi en brokstukken vlogen in de lucht. Een enigszins surrealistisch beeld, hoewel het nog gekker zou worden.
Nadat we alle tegenstand uit de weg hadden geruimd, waren de turrets voor ons. Die konden we vervolgens goed gebruiken, omdat een volgende groep ons bestormde vanuit een hoog vervallen gebouw aan de overkant. Het merendeel is kanonnenvoer en we worden gewezen op een spectaculaire manier om ons van de vijanden in het gebouw te ontdoen: de blootliggende steunbalken kapot te schieten. Na een salvo aan geplaatste schoten dendert de wolkenkrabber in elkaar tot er niks meer van over is.
Naast de zwaartekracht speelt het vernietigen van de omgeving namelijk ook een grote rol in Inversion. De shooter wordt zelfs gemaakt met een speciale engine die voor de titel ontwikkeld is. Het is dan ook geen toeval dat we in de demo heel wat hoogbouw tegenkomen en tijdens het spelen zelfs in de verte een gebouw zien instorten om het doel van de engine te tonen.
Om het spektakel niet te laten stoppen komen we even later, tijdens een volgende shootout, in aanraking met een Vector Shift. In zo'n situatie verandert de zwaartekracht totaal en wordt de spelwereld gedraaid. Wie Inception heeft gezien weet precies wat hij zich erbij moet voorstellen. De grond draaide zodat we verder gingen met de zijkant van een gebouw onder onze voeten en de lichtborden, die tot voor kort de lucht sierden, als cover gebruikten. Het gebeurt heel snel, zodat je jezelf even moet herpakken en kijken hoe de vork in de steel zit. Dit kunnen zeker hele interessante stukken opleveren.
Inversion belooft allerlei spectaculaire en handige situaties die je met de zwaartekracht kunt uitspoken. Zo zullen er gebieden zijn met een normale zwaartekracht, maar ook met een mindere zwaartekracht en stukken zonder zwaartekracht, waarbij je dus door de lucht vliegt en vijanden moet neerschieten. Daarnaast zijn er stukken waar de zwaartekracht lokaal wordt veranderd. Hierdoor is het bijvoorbeeld mogelijk dat je een granaat naar voren werpt maar door de aanpassing van de zwaartekracht op een andere plek dan bedoeld terechtkomt. Daarnaast zul je upgrades voor de gravlink krijgen zodat je allerlei nieuwe en krachtigere vaardigheden kunt uitvoeren, zoals het optillen en wegwerpen van bijvoorbeeld autowrakken. Dit was in onze demo echter nog niet mogelijk.
Natuurlijk zal Inversion ook een multiplayer hebben en met de elementen die de game kent, kan dit best eens een spectaculair en chaotisch knalfestijn worden. Er kon echter nog niks gezegd worden over de multiplayer en hetzelfde gold voor de duur van de singleplayer.
Voor een vroege build – het spel staat gepland voor 7 februari 2012 - zag de game er al prima uit. Het is echter nog erg vroeg om iets eenduidigs over de titel te zeggen, daar was de demo ook te kort voor. Inversion lijkt echter wel een spectaculaire shooter te worden met onderdelen die je al kent, maar waarvan het aandachtspunt, de zwaartekracht, meer lijkt te zijn dan een simpele gimmick. Shooterfans doen er niet verkeerd aan de titel in de gaten te houden.