Skip to main content

Is Arizona Sunshine de beste PlayStation VR-shooter tot nu toe?

Zon, zand en zombies.

Arizona Sunshine doet er niet lang over om je van zijn potentieel te overtuigen. Dat maakt een hands-on sessie in Rotterdam bij ontwikkelaar Vertigo Games meteen duidelijk. De game is al een tijdje voor de Oculus Rift en de HTC Vive uit, maar maakt nu ook de overstap naar de PlayStation VR. Onlangs probeerde Sony met de VR-shooter Farpoint het genre naar een hoger niveau te tillen, maar die game maakte zijn ambities niet helemaal waar. Arizona Sunshine heeft hetzelfde doel voor ogen en lijkt daar vooralsnog wel in te slagen.

De game begint met een stem op de radio. Het geeft je hoop dat je niet de enige overlevende bent in de zombiepocalypse. Ondertussen rolt er een afgehakt zombiehoofd jouw verblijfplaats in. Blijkbaar heeft je val goed gewerkt en is het niet de eerste keer dat jou zoiets overkomt. Je naamloze personage kan het niet laten om regelmatig gestoorde opmerkingen te maken. Aangezien hij overduidelijk al te lang alleen is, trek je er in de woestijn van Arizona op uit om de bron van het signaal te vinden.

De grafische presentatie van de game valt meteen op. De PlayStation VR-hardware is niet zo krachtig als die van de concurrentie, maar Arizona Sunshine doet absoluut niet onder voor de pc-versie. De game oogt niet alleen scherp, maar biedt ook voldoende vergezichten om naar uit te kijken. Veel VR-games blokkeren je uitzicht of gebruiken donkere omgevingen om voor de hardware te compenseren. Niets daarvan in Arizona Sunshine. Je loopt in de felle zon rond, omgeven door zand en bergen, met interessant ogende locaties op de achtergrond. Daarnaast speelt de game vlot weg en is er geen sprake van vervelende pop-in.

Bekijk op YouTube

Vaak zijn VR-games vooral tussendoortjes die je in een paar uur hebt uitgespeeld. Vertigo Games benadrukt met Arizona Sunshine een volwaardige game te willen afleveren. Allereerst doen ze dat door een campaign aan te bieden die ongeveer zes uur in beslag neemt. Je kunt diezelfde campaign ook online in co-op spelen, wat de herspeelbaarheid ten goede komt. Daarnaast bevat de game een co-op Horde-modus waarin je het tegen steeds sterker wordende groepen zombies opneemt. Dankzij de verschillende manieren om te spelen voelt het als een echte game aan in plaats van een veredelde tech-demo.

Maar daar blijft het niet bij. De game moet vooral door iedereen gespeeld kunnen worden. De DualShock-controller wordt ondersteund, maar als je twee Move-controllers hebt, kun je die ook gebruiken. Een mooie bijkomstigheid is dat je dan met twee wapens tegelijkertijd schiet die je snel kunt herladen door de Move-controllers tegen je borstkas te houden. De game bevat verder een modus die speciaal voor de Aim-controller is ontwikkeld. Daarvoor zijn er zwaardere wapens zoals de AK-47 aan het reeds ruime aanbod toegevoegd. Het voelt op die manier natuurlijker aan, omdat je de Aim-controller net als een echt geweer in je handen vasthoudt. Ongeacht de controller die je kiest, is alles in de game te allen tijde toegankelijk. Bepaalde wapens komen echter beter uit de verf afhankelijk van de controller die je gebruikt.

Er zijn verder verschillende opties in te stellen voor als je liever staand of juist zittend speelt. Zo kun je onder meer de kijkhoek aanpassen. Je kunt te allen tijde de volledige game spelen, ongeacht welke controller je gebruikt. Er is geen apart gedeelte dat enkel met een specifieke controller toegankelijk is. Om eventuele misselijkheid tegen te gaan, heb je keuze uit vrij rondlopen, dat vergelijkbaar is met de VR-modus uit Resident Evil 7, of naar plekken toe te teleporteren. Dat laatste gaat erg snel waardoor je er geen hinder van ondervindt. Tijdens een uur spelen heb ik op geen enkel moment het gevoel gehad dat mijn maag zich omdraaide, maar dat is uiteraard persoonsgebonden.

Over het verloop van het verhaal en het survival aspect van de game valt voorlopig nog niets te zeggen. Het is dan ook de vraag of het totaalpakket voldoende variatie aanbiedt om je geïnteresseerd te houden. Maar het mag duidelijk zijn dat Arizona Sunshine niet het gemiddelde VR-tussendoortje is. Of de game uiteindelijk meerwaarde heeft tegenover de concurrentie valt nog te bezien, maar de game is alvast (on)doodleuk.

Lees ook dit