JBL Quantum 910 Wireless review – Eén van de best afgewerkte headsets op de markt

Quantum costa?

De JBL Quantum 910 Wireless verwent gamers met een functierijke en kwalitatieve headset.

JBL is een klinkende naam in de audiowereld. Het merk levert kwaliteit van de bovenste plank en belooft dezelfde professionele aanpak tot in je huiskamer te leveren. Ziedaar de JBL Quantum 910 Wireless: met deze premium headset wil JBL je in het midden van je games plaatsen dankzij een waslijst aan features en opties. Na een uitvoerige test blijkt dat die belofte grotendeels ingelost wordt, al weerhouden enkele tekortkomingen deze headset van een sublieme status.

De JBL Quantum 910 Wireless is vooral een van de best afgewerkte headsets die momenteel beschikbaar zijn. Dit model blinkt uit qua kwaliteit van het materiaal. Allereerst bestaat de isolatie van de USB-draad uit gevlochten stof. Een must als je wilt dat de bedrading van je headset lang meegaat, in tegenstelling tot het delicate plastic omhulsel van minderwaardige draden. De JBL Quantum 910 Wireless voelt bovendien stevig aan en zit comfortabel rond je hoofd. De oorschelpen zijn zelfs van zo’n grootte dat ze volledig over elk oor passen, wat de Active Noise Cancelling (zie hieronder voor meer) volledig tot zijn recht laat komen. De ‘on-ear’-controls leer je snel uit het hoofd en laten je in een vingerknip het volume aanpassen en tussen modi schakelen. Ten slotte is een kwaliteitsvolle stoffen JBL-zak inbegrepen waarin je alles veilig kunt opbergen; ideaal als je deze headset meeneemt of niets wilt laten rondslingeren. Enkel maar lof voor de afwerking.

Het paradepaardje van de JBL Quantum 910 Wireless ligt in de QuantumSPHERE 360-technologie. Eenzelfde ‘surround sound’-effect heb je op console met QuantumSPATIAL 360. Door de sterke basgeluiden hangen de resultaten van deze technologie sterk af van het audiodesign in individuele games; een game zoals Spider-Man 2 die over 3D-audio beschikt, schenkt je een betere beleving dan een game die dergelijke opties niet aanbiedt. Dankzij de 360 gradentechnologie vliegen kogels je om de oren en ben je steeds op de hoogte van wat zich rondom je afspeelt. De enige domper op de vreugde? De technologie ondersteunt bijna alle grote platformen behalve Xbox. Begrijpe wie kan. Een headtrackingfunctie is ook aanwezig en brengt meer immersie bij een toegewijde pc-gamingset-up met meerdere schermen, maar biedt in het bijzonder voor consolegames op televisie weinig meerwaarde. Al het geluid verplaatst zich immers naar één oorschelp bij het draaien met je hoofd, waar je niets mee bent. De Active Noise Cancelling werkt echter uitstekend, zodat je nooit afgeleid wordt van je game. Algemeen gesproken volbrengt de Quantum-technologie zijn opdracht.

Vooral op pc stel je alles piekfijn in zoals je zelf wilt via de JBL QuantumENGINE-applicatie, gaande van de RGB-kleuren op de externe oorschelpen tot de specifieke audiobalans. De gepersonaliseerde instellingen creëren een uniek profiel dat op jouw set-up en gehoor is afgesteld, wat voor een optimale ervaring zorgt. Het nadeel is dat dergelijk zenuwcentrum niet bestaat op console en je daar met de basisinstellingen op je console wat meer moet experimenteren voor je hetzelfde effect zo dicht mogelijk benadert. Door de vele aansluitingsopties leent de JBL Quantum 910 Wireless zich bovendien voor quasi elk platform. Dit model beschikt over een dongle voor USB-C- of USB-A-poorten voor het draadloze werk op pc, Switch en PlayStation-consoles. De dongel werkt echter niet op Xbox. Daarvoor moet je gebruikmaken van de 3.5mm-jack. Qua opstelling en toegankelijkheid zit het dus snor, al is het gebrek aan draadloze compatibiliteit met de Xbox een zeer jammere zaak.

Niet elke feature van de JBL Quantum 910 Wireless haalt bovendien hoge cijfers. De ingebouwde microfoon is het grootste struikelblok: die is van beduidend lagere kwaliteit en klinkt haast metaalachtig wanneer je met vrienden van een afstand spreekt. De microfoon mutet wel automatisch wanneer je ze dicht klapt; een schrale troost. Ook valt op hoe onduidelijk de handleiding soms oogt: instructies staan afgebeeld met iconografie waar je op sommige pagina’s niet veel wijzer van wordt. Die dwingen je om je toevlucht online te zoeken voor wat meer duidelijkheid, wat toch niet zou mogen. Dit zijn euvels die JBL eenvoudig kan verhelpen.

De JBL Quantum 910 Wireless is een comfortabele en functierijke headset. De focus ligt met dit premium model op gaming, en dankzij features zoals QuantumSPHERE en QuantumSPATIAL komt audio heerlijk tot zijn recht. Wel een belangrijke kanttekening is dat dit sterk afhankelijk is van welke game je opstart. Pc-gamers hebben bovendien een stapje voor op consolespelers dankzij de bijgeleverde software die je toelaat om alles naar wens te tweaken. Op elk platform kun je echter genieten van robuust doch aangenaam design met een prima afwerking. Het gebrek aan een betere microfoon en officiële ondersteuning voor Xbox-consoles weerhoudt de headset van een hogere score, maar daarnaast weet de JBL Quantum 910 Wireless je te bekoren met een mooi audiopakket.

Interesse gekregen? Je kunt de JBL Quantum 910 Wireless kopen op Bol.com