Skip to main content

Joe Danger

Me Tarzen, Joe Danger?

Wanneer torenhoge temperaturen de kop op steken is het altijd leuk om dingen in de vrije buitenlucht te gaan doen. Een duik wagen in een verfrissende zwemplas, een citytrip plegen naar een of andere populaire metropool of wat rondrijden met je eigen stalen, tweewielige ros. Dit laatste kun je interpreteren als fietsen, maar het zou ook kunnen dat het om een brommer gaat. Meer bepaald een crossmotor. Ok, deze inleiding was misschien wat onnozel om uiteindelijk gewoon aan te geven dat we het in deze review hebben over Joe Danger, een via PlayStation Network zeer binnenkort te downloaden racegame, maar ons brein werkt dan ook maar op halve toeren door, jawel, het warme weer! Gelukkig deed de hersenpan van de jongens en meisjes bij ontwikkelaar Hello Games dat niet tijdens de ontwikkeling van Joe Danger, want we hebben hier te maken met een zeer leuk spel, en dat in de puurste zin van het woord.

Herinner je je nog een tijd waarin games gewoon onbekommerd leuk waren om te spelen? Geen overdreven ingewikkelde verhaallijnen, geen filmachtig uitgediepte personages en geen honderden spelmechanieken waar je tegelijk rekening mee moest houden? Ken je toevallig Excitebike, een klassieker uit het NES-tijdperk? Misschien zegt de meer recente XBLA-game Trails HD je wel meer? Wel, Joe Danger is een mengeling van al deze bovenstaande begrippen, en als je beschikt over een greintje logica weet je dan ook meteen dat we fan geworden zijn van deze uiterst vermakelijke downloadbare titel.

Jij speelt – hoe kan het ook anders – Joe Danger, een racepiloot die in de jaren stillekes zowat de Evil Knievel was van de digitale motorcrosswereld. Spijtig genoeg liep het tijdens een van zijn stunts aardig mis en ging zijn carrière bergafwaarts. Nadat de man een lange revalidatie ondergaan heeft moet jij hem nu helpen om terug naar de top van het extreme wereldje te klimmen, en dat doe je uiteraard door een veelheid aan doorgedraaide parcours te doorlopen. Tot zover de gehele verhaallijn van Joe Danger die je te horen krijgt tijdens de eerste zestig seconden van het spel. Verder is er geen ontwikkeling van het spelpersonage, en zo hoort het ook bij dit soort titels.

In een toegankelijk menuscherm doorloop je een tiental evenementen, elk bestaande uit zo'n vier tot zeven uitdagingen. Na een rekensom kom je dan tot de conclusie dat er in Joe Danger ongeveer vijftig levels te vinden zijn, wat best aanvaardbaar is voor een titel die nog geen tien euro kost. Een level doorlopen kost je tussen de twee en de vijf minuten, en wanneer we opnieuw onze rekenmachine uit de kast halen wil dat zeggen dat Joe Danger uitgespeeld kan worden in gemiddeld drie uurtjes. Voordat je je enthousiasme echter tot een dieptepunt laat zakken: er is meer aan de gang in deze game!

Laat ik eerst even een willekeurig level beschrijven. Je laat Joe gas geven, en zijn motorfiets gaat naar voren. Al snel kom je een eerste obstakel tegen in de vorm van een schans. Je springt erover en merkt dat Joe in de lucht ook nog controle heeft over zijn voertuig. Je kunt dus heel precies aangeven hoe Joe op de grond moet neerkomen, en dat is maar goed ook. Meteen achter de schans staat er namelijk een zwembad waarin haaien zitten, en natuurlijk lusten ze wel een cup of Joe (ha ha). Weet je hem al vliegend over het zwembad te loodsen, dan moet je je opmaken voor enkele spijkers die meteen daarna op de weg liggen. Je drukt de vierkantstoets in, en Joe maakt een sprong. Een balk die op borsthoogte over de weg hangt is het volgende obstakel. Door de springknop in te houden bukt Joe zich en kun je eronder door rijden. Vorvolgens moet je een sprong naar een hoger liggend platform maken, maar de afstand is te ver om zomaar te overbruggen. Geen probleem, want hoe stoerder je met Joe gaat rijden, hoe sneller zijn boostmeter zich zal opvullen. Eens deze vol is kun je de motor van Joe tijdelijk pijlsnel naar voren laten schieten, en dus ook de grote afstand overbruggen.

Dit alles om even aan te geven dat er heel wat gaande is tijdens een race. Bukken, springen, boosten en luchtcontrole zijn je middelen om heelhuids over de finish te komen. Tel daarbij op dat Joe ook backflips en wheelies kan uitvoeren, en daar stoppen de mogelijkheden nog niet eens. Wanneer Joe in de lucht hangt kun je met de R1- en L1-toetsen ook nog eens trucjes doen, waaronder de welbekende Superman of een immitatie van het Vrijheidsbeeld. Dit laatste klinkt als een kopie van de in Tony Hawk gestichte formule, maar eigenlijk kan Joe slechts vier verschillende bewegingen uitvoeren. Dit is wat spijtig en we hadden graag gezien dat onze held wat meer moves uit zijn mouw kon schudden, maar eigenlijk voer je het viertal aan bewegingen enkel maar uit om je boostmeter opnieuw op te vullen.

Al het bovenstaande maakt deel uit van je assortiment aan mogelijkheden om enkele objectieven tot een goed einde te brengen. Binnen elk level heeft de ontwikkelaar een aantal te behalen uitdagingen of te verzamelen objecten gesmeten die doen denken aan elementen uit platformgames. Zo zitten er regelmatig de vijf letters uit het woord DANGER verstopt, moet je een aantal sterren verzamelen en verschijnen er een veelheid aan muntjes wanneer je tegen een rode medaille knalt die je dan binnen een vooropgestelde tijd te pakken moet krijgen. Dingen die we eerder al zagen in, bijvoorbeeld, de Mario games, maar die opvallend goed passen binnen een racegame als Joe Danger. Net zoals in de titels van Nintendo waarin hun mascotte de hoofdrol speelt is het verzamelen van al deze dingen uitermate verslavend en leuk, én kan het de levensduur van het spel makkelijk verdriedubbelen.