Skip to main content

Judgment review - Zoek de verschillen

CSI Kamurocho.

Yagami's eerste avontuur is goed geschreven en staat bol van actie, maar verschilt nauwelijks van de Yakuza-serie.

Voor de Judgment review telde Sander al z'n airmiles voor een enkeltje Tokyo op, om de rosse buurt Kamurocho weer eens flink op stelten te zetten. Tijd voor straatgevechten, bezoekjes aan de Don Quijote en een stevig potje karaoke… wat? Hoezo, geen karaoke?!

Kiryu's saga is ten einde, maar dat wil niet zeggen dat het tumultueuze Kamurocho erbij neer gaat liggen. Er zijn nog meer dan genoeg verhalen over de beruchte fictieve rosse buurt van Tokyo te vertellen. Daar dient Judgment dan ook voor, dat het verhaal vertelt van een onteerde advocaat die als privédetective in een luguber moordplot verzeild raakt. Volgens SEGA's Ryu Ga Gotoku Studio is de game uitermate geschikt voor nieuwe spelers zonder kennis van de Yakuza-reeks, die op die manier niet door zeven games aan verhaal worden overrompeld. Ook voor veteranen die Kamurocho inmiddels door en door kennen verschilt de game volgens SEGA dusdanig dat de setting als nieuw aanvoelt. Maar daar knelt de schoen nu net.

Bekijk op YouTube

Wat het verhaal betreft, slaat Judgment een homerun. Je speelt als Takayuki Yagami, een ex-advocaat die samen met een vriend een detectivebureau in Kamurocho runt. Yagami raakt verwikkeld in een zaak waarin een moordenaar zijn slachtoffers de ogen uitsteekt. Het tempo van het verhaal ligt dankzij een weloverwogen mix van drama, actie en komedie precies goed. Bovendien blijft het verhaal duidelijk en leunt het niet op nodeloze plot twists. De nieuwe personages krijgen de tijd om te ontwikkelen en verrijken het verhaal. Naast wat kleine referenties naar de Yakuza-reeks staat deze game volledig op zichzelf en is het een ideaal moment om met deze grimmige onderwereld kennis te maken. Het verhaal van Judgment is een schot in de roos en is perfect om helemaal in op te gaan.

Yagami is een stuk vitaler dan Kiryu en dat merk je in alles. Zo kan hij oneindig lang sprinten en kun je moeiteloos over de meeste obstakels zoals muurtjes en auto's springen. Tijdens het vechten spring je over vijanden en zet je jezelf tegen muren af om het gespuis van Kamurocho een welverdiende schop te verkopen. De twee Chinese vechtstijlen die Yagami zichzelf heeft aangeleerd zijn brutaal en vliegensvlug, met de nieuwe EX-moves als uitschieters. In cutscenes en quick time events komt de actie als een kruising van Jackie Chan-films en de beste momenten van Yakuza 0 over, waar spectaculaire stunts met een vleugje humor centraal staan. Een belangrijk onderdeel van het DNA van de Yakuza-serie is hiermee prominent aanwezig, en dat op een manier die je niet snel vergeet.

De game herinnert je echter niet alleen subtiel aan de beste momenten van de voorgaande games. Judgment kopieert namelijk regelrecht minigames, animaties, gameplaysystemen en zelfs muziek uit Yakuza. De animaties van EX-moves met wapens zoals bakstenen en fietsen zijn exact dezelfde als de oude Heat Moves, waardoor je ze direct zat bent. Minigames als darten en honkbal bevatten evenmin verrassingen en zelfs de nieuwe Girlfriend Events lijken iets te veel op de Host Clubs uit vorige delen. Er zijn absoluut momenten dat Judgment nieuwe dingen zoals bijvoorbeeld de spannende droneraces en een VR-bordspel met constant veranderende regels doet. De kerngameplay in de open wereld is echter dusdanig onveranderd dat je gemakkelijk vergeet dat je een nieuwe game speelt. Waar het team er dus in slaagt om nieuwe fans met een fonkelnieuw verhaal te verwelkomen, weert het evengoed mensen op zoek naar meer dan een nieuwe Yakuza af.

Judgment review - Het detective-element is minder diepgaand dan je vermoedt.

De detective-insteek van de game maakt bovendien geen betekenisvol verschil. Het onderzoeken van een plaats delict, incriminerende foto's maken of het achtervolgen van een verdachte lijken eerst belangrijke onderdelen van de game, maar zijn volledig vrij van consequenties. Of je nu gespot wordt tijdens een achtervolging of in de rechtbank verkeerde conclusies trekt, de game zet je zonder straf terug op het rechte pad. Onderzoeken zijn volledig lineair en spanning wordt artificieel opgewekt- totdat het zelfs op de belangrijkste momenten onmogelijk is om te falen. Judgments grootste differentiërende factorten opzichte van Yakuza komt daarom het verhaal wel ten goede, maar is op gameplaygebied volledig tam en onopvallend.

Judgment verschilt uiteindelijk te weinig van Yakuza om de beloftes van SEGA volledig in te willigen. Hoewel het verhaal inderdaad helemaal openstaat voor nieuwkomers, is de gameplay niet vernieuwend genoeg om veteranen te paaien. Judgment is geen slechte game, maar wel een voorspelbare. Het verhaal is beter te volgen dan het gemiddelde plot van de Yakuza-serie en de actie is van de bovenste plank, maar verrassend of vernieuwend is het allesbehalve. Het oordeel is dan ook snel geveld: Judgment is het schoolvoorbeeld van een game die 'voor de fans' gemaakt is.

Voor de Judgment review speelde Sander op de PlayStation 4 Pro.

Lees ook dit